Sanchez_ Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 God dag og god jul! Jeg har tenkt å kjøre et liveopptak av en fest jeg skal være med å arrangere på nyttårsaften. Det skal vises bilder/filmer/tekst fra en stasjonær PC, som sendes ut til en projektor. Det som er greia er at vi også har tre videokameraer og en analog videomikser som kun har komposittutgang- og inngang. Jeg syns det hadde vært utrolig kult om vi kunne fått vist bildene fra mikseren direkte på projektoren, men dette viser seg å være vanskelig, da vanlige skjermkort ikke har mulighet for kompositt. Altså må jeg ha en slik eller en slik eller noe lignende for å få mikseren inn på dataen. Spørsmålet er bare om det da vil bli et forsinket bilde, eller om det kommer på samme tidspunkt som det skjer på scenen osv. De kortene der er jo egentlig for å spille inn filmer eller noe fra en TV, så vet ikke om det blir noe forsinket. Noen som har erfaringer/innspill? Lenke til kommentar
arthon Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Det første jeg kan si er at TerraTec Grabby får du billigere på Komplett. Men vær oppmerksom på at dette er et "Capture Device" og ikke beregnet for "Live Transfere". Har denne selv, den krever at du bruker medfølgende MAGIX Movies software for å fungere. Jeg har prøvet å finne driveren for Grabby så jeg kan bruke den på et annet program (f.eks. Premiere Pro) så det kan bli et problem å få den til å fungere med det programvaren dere bruker for å sende signal fra PC til projektor. (men dere er kanskje flinkere enn meg på data mekking?) Den har heller ikke HD kvalitet. Det er mulig å kjøpe et kompositt til VGA adapter. Kanskje det vil fungere. Har prøvet flere sånne for å få et kompositt signal fra en Satellitt mottager til en VGA PC skjerm uten hell. Du kan gjøre dette ved å droppe analog mikseren og mikse direkte på en PC med en softwaremikser. Men softwaren er ikke bare dyr men krever også et firewire kort for hvert kamera. Her er to software miksere; http://www.avtake.com/cutfour.asp http://vidblaster.com/ Som du ser er tidsforskyvning ditt minste problem. Hvis du finner en løsning på dette så setter jeg pris på tilbakemelding da det er ganske stor interesse for dette. Endret 26. desember 2010 av arthon Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2010 Å mikse på PCen var en god idé, men er dessverre ikke gjennomførbart. Som du sier må vi ha flere FireWire-kort, og noe slikt har vi ikke råd til, og dessuten har vi kun lange coax/BNC (eller hva det heter)-kabler, og det finnes hvertfall ikke overganger fra det til FireWire, og lange FireWire-kabler koster vel flesk. Jeg har snakket med endel folk, og det virker som om løsningen bare blir å skaffe en projektor til og kjøre livebildene direkte fra mikseren på den ene (er jo komposittinnganger på alle projektorer), og PC/video/tekst på den andre projektoren. Å kjøpe et slikt TV-kort vil mest sannsynlig forsinke bildet, og en kompositt-VGA overgang har jeg lett og lett etter uten hell. Om du vet om en plass hvor jeg kan få kjøpt en sånn, hadde jeg blitt ekstremt glad. For det hadde jo gjort alt mye enklere. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Skrev litt feil i siste innlegg; Det jeg har er et Komponent til VGA ikke Komposit. Kompositt til VGA adaptere og bokser finnes, men om noen norske nettbutikker har det er heller usikkert. Jeg kjøpte Komponent/VGA adapteret i en Elkjøp butikk, men det hjelper jo ikke hvis det eneste uttaket du har er komposit. Nesten rart at mikseren ikke har en komponent , scart eller s-video utgang siden det har vært standard på alle TV'r, VHS /DVD spillere i nærmere 20 år? Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Klarte å finne en løsning på problemet. Da det viser seg å være umulig å få tak i en VGA-kompsittovergang (eller lignende) selv om jeg er overbevist om at det finnes, måtte vi ty til en annen løsning. Jeg ringte rundt til alle jeg kjente og spurte om det var noen som hadde en stasjonær PC med et litt gammelt skjermkort. Så kom jeg frem til en fyr som hadde et skjermkort med S-videoutgang (i tillegg til en VGA-utgang), og så var det bare å gå på Clas Ohlson og kjøpe en overgnag fra S-video til Kompositt. Det funket fett, utenom at det var noe dårligere kvalitet på bildet fra S-video enn det fra VGA. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Takk for tilbakemeldingen og fint å høre om den "snedige" måten du løste det på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå