daghoi Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Slenger meg på denne tråden. Synes det er fornuftige forslag her. Selv sverger jeg til å gi meg selv "karantene" før jeg kjøper. Varigheten måles opp mot verdien på tingen jeg vurderer. Vurderer også mot lønn, må jobbe så og så lenge, er det verdt det ? Lenke til kommentar
gonn Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) Hmm... interessant. Så hvis jeg stiller spørsmålet "Vil noen bli imponert/fristet av denne tingen jeg nå skal kjøpe?" og svaret er ja, kan det være greit å tenke på om det strengt tatt er nødvendig? Man burde jo kjøpe ting for seg selv, å ikke for å imponere andre? Riktig. Er også viktig å lage en målestokk når man virkelig trenger noe, feks en ny pc fordi den gamle takket for seg, da må man feks bruke litt mattematikk (kroner delt på ghz, kroner delt på gigabyte, kroner delt på skjermoppløsning, kroner delt på skjermstørrelse osv, så kan man sammenligne kroner per enhet med hvilke funksjoner en vil ha). Pris i seg selv er ingen garanti for ytelse (det ofte enklere å selge noe dårlig om man slenger prisen høyt). Også, heller bruk penger på mat og drikke, ting som produserer noe (feks ovner, vindmøller, verktøy, maskiner osv) og ting som ikke faller i verdi (så ikke kjøp nye biler, stereo, TV, datamaskin osv ofte, man mister ofte tusen kroner vær eneste dag i prisfall på en bil). Er man flink får man til slutt så mye egenproduserte ressurser at man ikke trenger å jobbe for timeslønn (feks leie ut maskiner og verktøy, lage produkter med de, selge strøm (ingen lov mot å lage eget lokalt strømnett) osv). Hjelper også å tenke at for vær timeslønn du bruker, bruker du opp en time av livet du aldri får igjen, så du bør bruke den slik at du lever lengre eller ikke trenger å bruke en time i fremtiden på å tjene nye penger. FYI, "har jobbet så så lenge for å kunne kjøpe det og det" er mer passende, pengene er alt man har igjen fra levetiden man brukte på å tjene de pengene, bruker man pengene er fortidens tid borte for alltid. Endret 12. januar 2011 av RonnyW Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 ... man mister ofte tusen kroner vær eneste dag i prisfall på en bil Med mindre du ofte kjøper nye biler fra Bugatti eller Bentley skulle jeg mene dette er et vel friskt anslag. Bilhold er riktignok skammelig dyrt hjemme i Norge, men fullt så galt er det ikke. 2 Lenke til kommentar
gonn Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) ... man mister ofte tusen kroner vær eneste dag i prisfall på en bil Med mindre du ofte kjøper nye biler fra Bugatti eller Bentley skulle jeg mene dette er et vel friskt anslag. Bilhold er riktignok skammelig dyrt hjemme i Norge, men fullt så galt er det ikke. nei tusen kroner er ganske passende daglig verdifall for en bil til ca 500 000,- med bensinmotor. Det er bare slik at Tesla Model S ikke har større produksjonskapastitet enn 20 000stk i 2011 (en model S koster under 500 000,- og er bare 250 000,- verdt med formueskatt), gi det et eller to år til så vil envær bil i 250-750 000 klassen måtte utkonkurere en Tesla Motors bil/bruktbil, som er vanskelig grunnet el-bilers billige drift (395,- i året for å ha den på veien, ingen engangsavgift, halv skatt, ingen moms, og ca 1-2 kroner per mil i strøm). Endret 12. januar 2011 av RonnyW Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 "nei tusen kroner er ganske passende daglig verdifall for en bil til ca 500 000,- med bensinmotor. " Dette stemmer ikke, ingen som selger en bil de kjøpte for 500k til 135k ett år senere. 2 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 nei tusen kroner er ganske passende daglig verdifall for en bil til ca 500 000,- med bensinmotor. Det er bare slik at Tesla Model S ikke har større produksjonskapastitet enn 20 000stk i 2011 (en model S koster under 500 000,- og er bare 250 000,- verdt med formueskatt), gi det et eller to år til så vil envær bil i 250-750 000 klassen måtte utkonkurere en Tesla Motors bil/bruktbil, som er vanskelig grunnet el-bilers billige drift (395,- i året for å ha den på veien, ingen engangsavgift, halv skatt, ingen moms, og ca 1-2 kroner per mil i strøm). Vi er litt av sporet her, men mener du at enhver ny bil idag vil synke med nesten 1000kr/dagen de neste to årene? Jeg kan være tilbøyelig til at de første månedene etter du kjører en flunka ny bil ut av butikken vil den statistikken holde vann, men du kan ikke mene at nye biler kommer til å falle 350 000kr/årlig de neste 2 årene? Jeg ellers enig i at bil et tapsprosjekt, og som oftest "jo dyrere bil, jo større tap". Jeg er både bilinteressert og har penger til å kjøpe meg en "skikkelig" bil, men fornuften min gjør at jeg kjører rundt i en 10 år gammel bil. (Dette kan man selvfølgelig argumentere imot at er en økonomisk bil kontra en ny med garanti og mindre feil, men verditapet blir bare for drøyt). Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) Å tro at elbiler plutselig skal ta over hele markedet er mildt sagt oppsiktsvekkende; elbiltroende hører hjemme i samme klasse som REC-haussere og 9/11-truthere, en gjeng Don Quijote-kopier i vill kamp mot (eller for?) innbilte vindmøller i et vindstille dalstrøk; det er alltid neste generasjon teknologi som skal være den store velsignelsen, profittprofeter spår lysning i neste kvartalsrapport, gamle feiltagelser og løgner glemmes alltid av de troende. Modellen kommer kanskje ikke i salg før 2012, men se på bildene, det er klart revolusjonen er her! Bare én sjanse til, så går det seg nok til. Den som tror noe annet er en reaksjonær skitstøvel, oljebransjens dophue og lokale hasjlanger, korrumperer de unge og tar med sin SUV livet av eldre og allergikere. For if he like a madman lived, At least he like a wise one died. Men dette er strengt tatt en avsporing. Endret 12. januar 2011 av Euklid Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 nei tusen kroner er ganske passende daglig verdifall for en bil til ca 500 000,- med bensinmotor. Det er bare slik at Tesla Model S ikke har større produksjonskapastitet enn 20 000stk i 2011 (en model S koster under 500 000,- og er bare 250 000,- verdt med formueskatt), gi det et eller to år til så vil envær bil i 250-750 000 klassen måtte utkonkurere en Tesla Motors bil/bruktbil, som er vanskelig grunnet el-bilers billige drift (395,- i året for å ha den på veien, ingen engangsavgift, halv skatt, ingen moms, og ca 1-2 kroner per mil i strøm). Men dersom antallet elbiler kommer til å øke kraftig øker nok avgiftene tilsvarende. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Jeg tror nok at hvis man regner med alle utgiftene på bilen, så kommer man kanskje i nærheten av 1000 kr dagen hvis man kjører mye. Bensin, forsikring, olje/annet vedlikehold, parkering, verditap på bil blir fort en del kroner dagen. Bare kasko på en bil hvis man har mindre enn 50% bonus kommer jo opp i flere titalls tusen. Uansett, etter at jeg startet denne tråden har jeg blitt mer bevisst på hva jeg kjøper De siste 2 ukene har jeg kjøpt 1 ting jeg egentlig ikke trenger men som er kjekt å ha til ca. 1k. Men jeg kan forsvare de mot at jeg sparte 1k på noe annet som jeg virkelig trenger Og jeg har lagt fra meg planene om noe annet jeg vertfall ikke trenger til 7k Endret 13. januar 2011 av xibriz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå