xibriz Skrevet 26. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg har ofte lyst på noe nytt. F.eks. Ny pc, ny mobil, ny CD-spiller til bilen evt. bilstereo, ny snøscooter, ny bil, nytt verktøy osv. osv. Meget materalistisk. Noen som vet hvordan man blir kvitt denne tanken? Også har jeg ett problem med å se nytten i enkelte ting. Jeg kan f.eks. glatt bruke 14k på bilstereo til bilen, men jeg ville aldri betalt 14k for en stressless som jeg antagentligvis hadde tilbrakt mer tid i enn i bilen. Hvorfor er det slik? Er det noen som har klart å endre holdningene sine til slike ting? Eller går det først over hvis man ikke har råd? Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 26. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2010 Det er jo slik at folk kjøper ting for at andre skal bli imponert/fristet. Det er mye lettere å være "showoff" når det gjelder bilstereo enn stressless. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. desember 2010 Hmm... interessant. Så hvis jeg stiller spørsmålet "Vil noen bli imponert/fristet av denne tingen jeg nå skal kjøpe?" og svaret er ja, kan det være greit å tenke på om det strengt tatt er nødvendig? Man burde jo kjøpe ting for seg selv, å ikke for å imponere andre? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 26. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Var veldig materialistisk til jeg ble rundt 19 år. Vet ikke helt hva som egentlig skjedde, men jeg fant vel ut at jeg ikke alltid trengte de nyeste og beste. Følte kanskje før at det var en slags konkurranse om å ha det nyeste og beste før, rett og slett være bedre enn kompisene mine. Ofte er det slik at man føler at man må holde tritt med naboen. Du ser jo ofte at hvis noen i nabolaget har en fil bil, så er det ofte flere som har det. Samme gjelder også andre ting innen forbruk o.l. Mange tenker da at hvorfor skal jeg ikke ha dette når naboen min har dette? Problemet er kanskje at naboen din har sett hos andre og bruker kredittkortet aktivt og du følger like etter. Mye av pengebruken baserer seg på misunnelse mener jeg. Store hus og dyre biler. Skal man ikke følge dette mønstret må man enten slutte å bry seg om andre og heller se hvor bra man selv har det, eller flytte til nabolag som har litt enklere kår. Edit: Ser nå at jeg kan summere hele posten min i ett ord - Status! Endret 26. desember 2010 av Wisd0m Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 26. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2010 Vel, personlig så kjøper jeg meg ikke noe nytt dersom jeg ikke kan rettferdigjøre det overfor meg selv. Jeg bruker lang tid på å bestemme meg før hvert kjøp og veier kostnad mot utbytte jeg får av det jeg kjøper. I jula kjøpte jeg meg ett surround anlegg fra Logitech. Det anlegget jeg da pensjonerer er et stereo anlegg som er 7 år gammelt og fortsatt fungerer utmerket, men jeg har ønsket meg surround lyd lenge og jeg tilbringer nok tid med et spill eller en god film til at kostnaden er rettferdigjort for min egen del. Du må ganske enkelt sette en egen grense i hodet ditt. Sett opp en liste med krav som må oppfylles før du erstatter en gammel dings med en ny dings. Disse kravene kan være at dingsen må ha nådd en viss alder, eller at den nye dingsen oppfyller et bruksområde som er viktig for deg. Det viktige er at du kan beskrive konkret hvorfor du vil ha ting. Hvis det ikke er noe konkret, men kun "ooh shiny" "revolusjonerende" eller annet hype bullshit så la være. Lenke til kommentar
stoelen Skrevet 26. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2010 Første steg har du allerede selv tatt, ved å innse at du har et problem. Det største problemet er at det er alt for få av deg. De fleste i dag er for lengst inndoktrinert fra barndommen til å tro at de bare "må ha" det nyeste nyestet. Les litt om den kyniske industrien som med hjelp av reklame får deg til å tro at du bare "må ha", og at du her "helt out" hvis du ikke har det nyeste. Sett deg gjerne ned å se noen reklamen filmer med litt andre øyner. I tillegg produseres de fleste produkter i dag for å ha kort levetid, nettopp for at du skal kjøpe nytt hele tiden. Jeg har laget meg noen egne regler. Moblitelefon kjøper jeg ny hvert andre år. Hvis den blir ødelagt før dette, må forrige brukes inntill det har gått 2 år. Laptop skal vare 4-5 år, men må oppgraderes litt underveis. TV skal minst vare i 5 år. Bilstereo funker bra nok fra bilfabrikken. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. desember 2010 Ja det er jo helt klart ett problem. Trangen til å ha en bedre utgave av noe man allerde har og i verste fall fungerer, er jo helt absurd. En annen side av saken er jo det økonomiske. Ett real life eksempel. Jeg hadde en CD-spiller til bil. Solgte denne for 750 kr å kjøpte en ny for 3500 kr. Hvorfor? Den spilleren jeg hadde var sølvgrå, men jeg ville ha en svart som passet inn i resten av interiøret (lysene på CD-spilleren matcher også lysene ellers i interiøret). Her gikk jeg i ett "tap" på 2750 kr kontra å ikke foreta meg noe. Hva ellers skulle jeg brukt disse pengene på? Sparing? Sparing til hva? Noe annet nytt som jeg heller ikke har bruk for? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 26. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2010 mhm, godt poeng, hva skal man med penger om man ikke bruker dem. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 26. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Sparing til tak over hodet, buffer og pensjon. Det blir man ikke ferdigspart til med det første Edit; Jeg har laget meg noen egne regler. Moblitelefon kjøper jeg ny hvert andre år. Hvis den blir ødelagt før dette, må forrige brukes inntill det har gått 2 år. Laptop skal vare 4-5 år, men må oppgraderes litt underveis. TV skal minst vare i 5 år. Bilstereo funker bra nok fra bilfabrikken. Det er bedre å bytte etter behov enn av vane. Reagerer litt på hvor ofte du skifter ut mobiltelefon i forhold til alt det andre. Endret 26. desember 2010 av Wisd0m 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 27. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2010 Man skakke undervurdere verdien av å ha penger i bakhånd. Dessuten er det jævlig deilig å få avkastning på pengene sine Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 27. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2010 Her gikk jeg i ett "tap" på 2750 kr kontra å ikke foreta meg noe. Hva ellers skulle jeg brukt disse pengene på? Sparing? Sparing til hva? Noe annet nytt som jeg heller ikke har bruk for? Dette avsnittet er forferdelig korttenkt og egoistisk. Har det falt deg inn at du kanskje en dag vil ønske å eie din egen bolig? Har det falt deg inn at uforutsette ting kan skje som gjør at du må punge ut med masse penger på en gang? At det å gi bort pengene du bruker på unødvendige ting til noen trengende eller et godt formål ikke engang er et alternativ sier en del. Men siden du har opprettet denne tråden er det tydelig at du begynner å få et mer reflektert forhold til penger, så virker som du er på rett spor. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 27. desember 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. desember 2010 Her gikk jeg i ett "tap" på 2750 kr kontra å ikke foreta meg noe. Hva ellers skulle jeg brukt disse pengene på? Sparing? Sparing til hva? Noe annet nytt som jeg heller ikke har bruk for? Dette avsnittet er forferdelig korttenkt og egoistisk. Har det falt deg inn at du kanskje en dag vil ønske å eie din egen bolig? Har det falt deg inn at uforutsette ting kan skje som gjør at du må punge ut med masse penger på en gang? At det å gi bort pengene du bruker på unødvendige ting til noen trengende eller et godt formål ikke engang er et alternativ sier en del. Men siden du har opprettet denne tråden er det tydelig at du begynner å få et mer reflektert forhold til penger, så virker som du er på rett spor. 1. Jeg eier egen bolig 2. Jeg eier tilhenger, snøscooter og 2 biler uten lån 3- Jeg har bachelorgrad i mitt felt Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 27. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2010 1. Jeg eier egen bolig 2. Jeg eier tilhenger, snøscooter og 2 biler uten lån 3- Jeg har bachelorgrad i mitt felt Greit nok. Det forandrer ikke det faktum at resonnementet "hvorfor skal jeg spare når jeg bare kommer til å bruke det på unødvendige ting" er fullstendig tilbakestående. Det at du bruker pengene dine dumt er ikke et argument for å ikke spare, det er et argument for å ikke bruke pengene dumt. 3 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2010 Jeg føler jeg har det litt motsatt, jeg har lyst på ting jeg og, men greier som oftest å resonere meg bort fra å kjøpe dem. På ene siden er jo penger til for å brukes, men merker nå samtidig at jeg har bygget meg opp nok kapital til å kunne tåle endel problemer. Da jeg var yngre (opp til 25 år) pleide jeg alltid tenke "hva ville min far mene om at jeg bruker x tusen på denne tingen". Ofte ringte jeg til ham og snakket med ham om det bare for å lufte ideen. Dersom jeg fikk et tydelig inntrykk av at han syntes dette var en dårlig idè droppet jeg det gjerne. Dette funker jo ikke for alle, det kommer jo selvsagt an på økonomi, og ikke minst hvilken type person din forelder er. Men generelt sett så ser foreldre ting i et større bilde, de ser hva som er bortkastede penger og hva man kan få glede av. Samtidig er de ikke av typen som blir blendet og misunnelig på hva folk har slik som jeg har inntrykk av at mange i vår generasjon er. Nå som jeg tjener det samme som ham finner jeg ikke på å ringe ham pga jeg skal kjøpe meg nytt kamera, men jeg går samtidig med tanken i bakhodet om hva han ville gjort. (Hehe, en mer jordnær variant av WWJD) Et tips kan være å kutte ut impulsdelen av kjøpene. Gå "svanger" med tanken om å kjøpe ting en stund før du kjøper dem. Dersom du i denne perioden finner grunner til å ikke kjøpe tingen, prøv å vurdere disse grundig, kanskje se fremover mot andre ting du kan bruke pengene på (de kan være alt fra å vente til det du vil ha faller i pris, vente på en nyere modell eller bruke pengene på noe helt annet). Mao. litt som zeitgeist skriver. 3 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 29. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2010 Er lurt å tenke litt før man svir av flere tusen på noe nytt noe.. Mm det er en mobil, er det nye funksjoner der ER det verdt å kjøpe Jo tidligere jo bedre, pris har ingenting å si.. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Det jeg tenker på når jeg skal kjøpe noe er hvor lenge jeg må jobbe for å betale for tingen. Som det er nå så går jeg ca 7000kr i pluss hver måned. Hvis jeg kjøper noe til 14000, så har dette tatt meg 2 måneder å få råd til. Jeg ser også på hvor lenge jeg får glede av en ting. En burger på McDonalds gir meg egentlig ingenting utenom de 5 minuttene jeg bruker på å spise den i forhold til å spise en brødskive. Ganske lett å la være mao. Ettersom jeg også sitter på et relativt stort huslån så ser jeg på om jeg kanskje heller burde bruke pengene på å betale ned dette, så jeg får lavere utgifter i framtiden. Å bruke 2750 for å få en CD-spiller som matcher interiøret høres litt ut som sløsing. På den andre siden - hvis man svømmer i penger og heller vil ha CD-spiller istedenfor mer fritid, eller en sikrere økonomisk framtid, så er jo det et greit valg å ta. Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 3. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2011 Et tips kan være å kutte ut impulsdelen av kjøpene. Gå "svanger" med tanken om å kjøpe ting en stund før du kjøper dem. Dersom du i denne perioden finner grunner til å ikke kjøpe tingen, prøv å vurdere disse grundig, kanskje se fremover mot andre ting du kan bruke pengene på (de kan være alt fra å vente til det du vil ha faller i pris, vente på en nyere modell eller bruke pengene på noe helt annet). Mao. litt som zeitgeist skriver. Jeg synes at den mest spennende tiden med å anskaffe meg noe er tiden /før/ jeg kjøper det. Når jeg tenker på hva jeg skal ha, hva jeg skal bruke det til og sammenligner tester og priser og gleder seg til å få produktet i hende. Noen ganger så har jeg fått lyst på noe, men så har jeg ikke en gang giddet å lese igjennom en lang testrapport, og da skjønner jeg at dette har jeg egentlig ikke bruk for. Må si at jeg har vært ute for at jeg har tenkt jeg har veldig bruk for noe og kjøpt det også har jeg mistet interessen straks jeg har fått det i hende også... En annen ting jeg tenker på selv er å ikke kjøpe flere "dyre" ting på en gang. Spre kjøpene litt slik at en får anledning til å glede seg to ganger i stedet for enn. F.eks. om jeg tenker at jeg trenger en ny PC og mobiltelefon, og plutselig har nok penger, så kan jeg alikevel gå til anskaffelse av en ting først, da kan jeg glede meg over den, og så etter en tid gå til anskaffelse av neste. Ellers er det jo lett å bli revet med om en leser f.eks. nettsider som omhandler spesiellt elektronikk eller motorkjøretøy. Det er jo alltid veldig fokus på nye produkter og hvor bra de er. F.eks. så leser jeg ikke på mobilnettsider når jeg ikke er ute etter noen ny telefon. Jeg er ikke interessert i de nye modellene rett etter at jeg har kjøpt meg en, da er jeg interressert i den jeg har anskaffet. Så det er like greit å holde seg unna. Så ikke minst fokusere på /funksjon/ og ikke form. Når en går til anskaffelse av et produkt er det jo for at en håper at det skal fylle en funksjon, så tenkte nøye igjennom om produktet kan fylle funksjonen en ønsker og ikke la seg blende av et skinnende førsteintrykk. En siste ting jeg vil nevne som et råd er å tenke på vedlikeholdskostnader (både i tid og penger). Det kan ihvertfall få meg fra å kjøpe noe i bland. F.eks. om du vil ha en ny bil så kan du jo tenke på at du kanskje buder polere den og vaske den og være veldig forsiktig med den, og om det høres kjedelig ut er det nok best å la være. Eller et stort hus gir mer å vaske/reparere/holde orden på enn et lite. Eller nye skinnsko når en ikke liker å pusse/smøre sko.... Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 7. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2011 Interessant at det i all hovedsak er ting det fokuseres på i denne tråden. Det har blitt gjort en del forskning på hva slags forbruk som gir størst opplevd nytte, hovedkonklusjonen fra disse studiene så langt jeg har sett at penger brukt på ting gir langt lavere nytte per krone enn penger brukt på opplevelser; «if money doesn't make you happy, you're not spending it right». Denne konklusjonen gir naturlig nok også fritid en svært høy verdi, på sikt er det ikke unaturlig å tro at 6-timersdag tvinger seg frem som en mikroøkonomisk tilpasning. Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 7. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg var sånn selv før og jeg kjenner flere som er sånn enda. Brukte x antall kroner på ny mobil, pc og bil. Men jeg skjønte vel ikke hvor mye penger jeg tapte på det før jeg ble helt blakk. Har alltid vært flink til å spare, så klarte å samle sammen rundt 100.000 før jeg flyttet hjemmefra første gang. Men et par år senere da alt er brukt opp og jobbsituasjonen forandrer seg, ble ting annerledes. Har vel skjønt at det ikke er like moro når man virkelig trenger penger, men ikke har noe. Og at man har brukt hundretusen på "nye" ting man egentlig ikke trenger. Nå går alt overskudd til sparing. Bruker såklart noe på moro inniblandt, men har blitt mye mer bevist på pengebruken. Kjenner hvertfall et par stykker som sliter veldig økonomisk. Når lønninga kommer kjøper de pizza og kebab hver dag, og flere spontane og unødvendige småkjøp rundtomkring. Og de 3 siste ukene i måneden lever de på knekkebrød og må utsette regninger. Så fort feriepengene kommer er det ny pc, mobil og diverse som blir brukt opp med engang! Han ene fikk tilogmed nødpenger etter å ha mistet jobben for å klare seg med mat. Og når dagpengene kom, kjøpte han seg ny pc... 2 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 7. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg har ofte lyst på noe nytt. Velkommen i klubben! ;-) Noen som vet hvordan man blir kvitt denne tanken? Et primært spørsmål er hensikt med det gitte innkjøp: Kjøper du nytt stereoanlegg fordi du vil ha god lyd, eller for å imponere Jensen i naboleiligheten ? Kjøper du verktøy til en regnfull dag, eller fordi du faktisk bruker sånt av og til ? Med andre ord, om man handler fordi det gir tilgang til en ønsket funksjon, er dette i noenlunde rekkevidde av det fornuftige (modulo pris/kvalitet), mens om man kjøper kjerra fordi den var blank, er man bedre tjent med tre uker på vann og brød (figurativt talt). Det man mer generelt kan anbefales å gjøre, er å ta et skritt eller to tilbake, se på situasjonen, og vurdere om man har noen valg å gjøre. I denne sammenheng skader det ikke å bruke oppstillingen "Hvorfor - hvorfor ikke - annet" - altså sjekke hvorfor man gjør noe, hvorvidt man kanskje ikke burde gjøre det, og merke seg evt særtrekk ved aktiviteten ("basehopping - kan medføre skader"... ;-) Ta ganske enkelt en liten pause, og (figurativt talt) ta deg en spasertur rundt i ditt eget liv, omtrent som om du var turist. Gjør deg gjerne litt naiv, og spør deg selv hva som skulle være hensikten med dette eller hint, men ta det ikke som en eksamen. Og kom gjerne tilbake hit for flere misforståtte kommentarer (som denne er et eksempel på! ;-) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå