Gå til innhold

Kan micro-USB-ladere brukes på alle mobiler med micro USB?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lest at micro-USB er vedtatt ny standard som lading av mobiltelefoner. En skulle da tro at de micro-USB-laderne som følger med mobiler i dag skal kunne brukes også på alle merker?

Men jeg blir litt usikker når min micro-USB lader fra NOKIA er merket "Output 5.0 v, 1200 mA" mens laderen på en LG Optimus One er merket "Output 5.1 v, 0,7 A".

Kan laderne da brukes om hverandre, det skal jo være en felles standard?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis output er forskjellig og at laderne dermed ikke kan brukes på andre merker så er det jo ingen felles standard allikevel. Det ble jo framstilt som et miljøtiltak fordi man da slapp å kaste sin gamle lader hvis man kjøpte ny mobil av annet merke.

På meg virker det som laderen fra NOKIA har for høy ampere og dermed kan skade LG-mobilen til tross for samme micro-usb-tilkobling?

Endret av Svein1967
Lenke til kommentar

På meg virker det som laderen fra NOKIA har for høy ampere og dermed kan skade LG-mobilen til tross for samme micro-usb-tilkobling?

Det er akkurat her produsentene lager "kaos" fordi det i beste fall er villedende (for de uten elektriker/elektroniker utdanning).

En lader eller transformator eller egentlig hvilken som helst strøm-"giver" kan ikke ha "for høy" strøm (Ampere). Derimot kan en strøm-"mottaker" (mobiltelefonbatteri, støvsuger, lyspære etc.) *kreve* for mye strøm (Ampere) av strøm-"giveren".

Har Nokia-laderen en kapasitet til å gi fra seg 1200mA eller 1,2A (omregnet) så kan den trygt lade opp LG-telefonen siden batteriet her bare "trenger" 0,7A (eller 700mA omregnet). Laderen vil i dette tilfellet jobbe uanstrengt.

Omvendt kan det hende laderen til LG kan få litt problemer med å lade opp Nokiabatteriet siden dette krever høyere ladestrøm. Men igjen, sannsynligvis er det fortsatt "switching power supply" som det heter på fint og laderen gir ikke mer enn merkestrøm og følgelig vil bare Nokiabatteriet lades opp saktere.

Analogien kan du ta med til strømnettet i huset. Støvsugeren trenger kanskje 5A, mens sikringen i sikringsskapet er 10 (eller 16) A. Du ødelegger jo ikke hverken støvsugeren eller sikringen med dette. Derimot om du henger på et digert sveiseapparat som krever 25A, så ryker jo som kjent sikringen i skapet, mens strøm-"mottakeren" ikke blir ødelagt (den blir jo bare fri for strøm).

Lenke til kommentar

Vil NOKIA-laderen lade opp LG-batteriet hurtigere enn normalt? Muligens ikke fordi LG-batteriet bare "trenger" 0,7A som du skriver?

Det svarer du på selv her egentlig. :)

Sannsynligvis vil ikke LG-batteriet lades særlig fortere, dels pga den innebygde elektronikken og dels fordi det muliggens har en høyere indre resistans (motstand) og da lar det seg ikke gjøre å "stappe" mer strøm inn enn batteriet kan ta imot. Dvs, om du setter på høyere spenning (f.eks 8 volt) vil du nok få inn mer (og "fortere") strøm, men da knekker du batteriet også.

Lenke til kommentar

Hvis lg f.eks. sparer penger (eller vil tjene penger på å selge hurtigladere) ved å legge ved en billig lader med lav kapasitet mens elektronikken i tlf og batteri klarer mer, vil den kunne lades raskere.

Ellers enig med forrige poster.

Edit: typos

Endret av teitur
Lenke til kommentar

Jeg har både originale HTC kabler og helt vanlige USB kabler som jeg bruker til mine HTC Desire og HTC Desire Z telefoner.

Bruker både lader som står i strømkontakten, og lader via pcen.

Har også en lader som fulgte med Blåtann settet mitt, og den lader også telefonene. Men den gir nok lavere strøm, for det tar en del lengre tid å lade telefonen via den laderen i forhold til via pcen eller fra strøm kontakten.

Kan lade blåtann handsfreen med strømladeren til HTC telefonene, så kan bekrefte at ting ikke blir ødelagt.

Har også prøvd ladekabelen til Sony Ericson da jeg var hjemme hos noen, og det funket også.

Her i jula ladet jeg telefonen min ved å koble en vanlig MicroUSB kabel på en HP printer, og telefonen ble ladet som bare det.

Du kan lade telefonen via f.eks TVer, BlueRay spillere, PlayStation etc så lenge de har USB utgang.

Så det er utrolig kjekt, så lenge du har en MicroUSB kabel tilgjengelig. Jeg har kjøpt fem stykker nå til mine to telefoner. To på soverommet, en i stuen, en i bilen og en i pc vesken som jeg har med meg rundt om kring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har en USB-lader (original HTC) som lader alt unntatt iPod. Hvorfor er det slik? iPoden lades fint når jeg kobler den til PCen. HTC-laderen er 5 V/2 A, så den er relativt kraftig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har masse stæsj (se signaturen) som lades med mini og mikro usb. Min erfaring er at alt kan brukes om hverandre, både kabler og strømkilder, uansett fabrikat.

Lenke til kommentar

Er ikke noe entydig alt virker ok svar på dette.

Greit nok - kabel er kabel - men ladelogikken ligger i og styres av selve enhetene (i dette tilfelle Telefonen) og i USB Charger enheten (eks 220V - USB laderen) , eller en PC port .

Det er noe som heter Battery Charging Specification fra usb.org

Link: http://www.usb.org/developers/devclass_docs

Battery Charging v1.2 Spec and Adopters Agreement (.zip format, size 484 KB) - vedlegg BC1.2_FINAL.pdf

Dette er faktisk nesten en helt fersk spesifikasjon 1.2 fra 7-Des-2010 ute med mye nye endringer/tillegg over versjon 1.1.

BC1.2_FINAL.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...