Gå til innhold

Reise til Tokyo (Japan) 05.07.2011 --> 17.07.2011

RamGuy

Anbefalte innlegg

Da er datoene spikret og planleggingen godt igang, jeg og min bedre halvdel har nemlig bestemt oss for å ta en 10-dagers ferie i Tokyo, Japan til sommeren!

Vi har begge stor forkjærlighet for asiatisk kultur og har Japan som vårt største og mest ønskede reisemål av alle i hele verden, og ettersom vi er storby folk (lever dog ikke i storbyen, men liker å feriere osv i storbyer da vi er mer byfolk enn naturfolk om dette gir noen mening) så har vi pekt ut Tokyo som det perfekte sted når vi først skal smelle til med en skikkelig ferietur!

Vi tenkte å dra 05. Juli 2011, er da fremme 06. Juli og bor på hotell i 10-dager til 16. Juli og er da hjemme igjen 17. Juli 2011.

Ergo blir hele ferien basert i Tokyo noe som også er grunnen til at vi holder oss til 10-dager som burde være greit med tid å drepe i en såpass stor og fascinerende by som Tokyo faktisk er!

Det er to grunner til at vi velger å stasjonære oss selv i Tokyo, den første er at vi liker å holde oss på et sted av gangen, uten sertifikat og bil muligheter osv syntes vi det er greit å ikke planlegge og forsøke å bite over for mye av gangen, da det stort sett bare gjør ferien mer stressende, rotete og uoversiktlig enn vi setter pris på. Av erfaring vet jeg at du kan sette opp en så nøye og detaljert reiseplan du måtte ønske, men iløpet av 10-dager så vil uforutsette ting skje, ting vil sjeldent (om aldri) gå 100% etter planen ergo føler vi det er bedre å planlegge og spikre det mest essensielle (Fly + Hotell) og heller ta hva vi måtte finne på i Tokyo litt mer på sparket og utifra dags form og lyster.

Vi har planlagt forhåndskjøp av Japans togpass som varer i nettopp 10-dager, som kan ta oss fra ene enden og helt til andre enden av Japan uten ekstra kostnad, dette gir oss stort spillerom når det kommer til å farte utenfor Tokyo by om dette skulle bli ønskelig, men ikke minst hjelper det oss enormt med å komme oss rundt i Japan uten å måtte betale dyre dommer for Japansk taxi som er nesten like dyrt som i Norge etter hva jeg har hørt.

Det meste av planleggingen er alt foretatt, vi har bestemt avreise dato, hjemreise dato, vi har bestemt at vi ikke skal planlegge stort av hva vi skal finne på i Japan før vi faktisk er der, eneste som er sikkert er at vi ønsker 1-2 dager i Disney World Japan som vi skal få til underveis, bortsett fra dette vil det for det meste gå i oppleve og se Tokyo del for del, dag for dag.. Hva vi tar når osv velger vi når vi er der, dette er ikke noe vi føler vi trenger å bestemme på forhånd så hele turen føles som en slags planlagt rutine.

Det som gjenstår er å bestemme flyselskap og flyrute (hvor vi skal mellomlande, hvilke flyselskap som egner seg osv..) og hvilket hotell vi skal bo på under oppholdet.

Som sagt så ønsker vi stort sett å holde oss på et sted, ergo et hotell for hele oppholdet, det minimerer eventuelt stress og forvirring når du skal sjekke inn og ut av flere hoteller, for ikke å snakke om rotet med frakting av bagasje fra hotell til hotell når du ikke har bil, som ergo vil bety svindyr taxi osv..

Første spørsmål vi stiller oss er hvorvidt det er "best" å bestille flybilletter og hotell igjennom diverse nettsider som ebooking, hotels osv.. Eller å ta dette direkte med flyselskaper og hotellene selv?

Har skummet litt igjennom på nettet og de virker som det i 9 / 10 tilfeller ender opp med å være dyrere om vi booker hotell igjennom sider som ebooking sammenlignet med å ta det direkte med hotellet selv? Og hva muligheter for valg av rom, pakkeløsninger osv så har du mye friere spillerom om vi gjør dette direkte med hotellet kontra via diverse nettsider. Men jeg regner med at disse nettsidene gir noen fordeler også?

Det samme gjelder jo flyturen, her er det diverse nettsider som kan sette opp tur / retur pakker for oss, men dette koster gjerne litt mer enn å ta det direkte med flyselskapene på egenhånd. Hva er så argumentene for å ikke gjøre dette direkte selv?

Fordeler med reiseselskaper som tilbyr fly, hotell osv.. Er vell at du får hjelp med å komme deg fra a til b, sliter du med å finne hotellet så er de vell behjelpelige og gjerne setter de vell opp egen transport til og fra flyplassen for deg?

Sist men ikke minst så har vi jo valget av hotell, som er veldig viktig! Her er det jo veldig subjektiv hva folk foretrekker, enkelte mener et hotell bare skal tilby en seng å sove også er alt greit for tiden skal du tilbringe utenfor hotellet uansett.

Jeg er mer av typen som setter pris på gode hoteller, hvor vi kan føle det lille ekstra av komfort og service på hotellet som gir ferien det lille ekstra, når vi ferierer i en by som Tokyo i 10-dager så føler jeg at det å ha et hotell å trekke tilbake til når du er litt sliten, trøtt og lei er kjempeviktig, og da er det veldig viktig at du har et hotell som du trives på, hvor du har et hotellrom du føler du kan oppholde deg i litt mer enn timene du sover løpet av dagen, og om hotellet også tilbyr diverse innen badebasseng osv så er det også en genial måte å kunne slappe av og fullstendig koble av fra storbykaoset som det blir i Tokyo som vi sikkert ikke orker i hele 10-dager.

Hotell prisene varierer jo voldsomt i Tokyo, alt fra relativt billig til ganske så dyrt.. Og de fleste av de bedre hotellene som jeg vurderer så er det jo stort sett utelukkende positive tilbakemeldinger fra folk som har vært der, det som er vanskelig å bedømme er jo hvem som faktisk vil være det beste valget, for selv om Per er 100% fornøyd med hotell a, og Ola er 100% fornøyd med hotell b så er det jo ikke gitt at hotellene er like gode men bare at hotell a er knall etter Per sin standard og hotell b er knall etter Ola sin standard.

Det mest omtalte hotellet av alle, og som virker som det folk er mest fornøyde med er Park Hyatt Hotel, men dette er også et av de aller dyreste hotellene og koster litt mer enn hva jeg setter pris på, vi kan strekke budsjettet så det går men spørsmålet mitt er om det virkelig er verdt å punge ut med såpass mye penger for dette hotellet sammenlignet med andre hoteller som Conrad som også virker som et veldig flott og godt hotell?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om det planlegges en veldig dyr tur. Hotell av den typen du ser ut til å velge er veldig dyre i Tokyo. Jeg klarte meg med et helt greit hotell, Comfort Hotel Tokyo Kanda, i gangtavstand fra Kanda stasjon slik at man kom lett rundt. Betalte ca. 600 inkludert frokost for nesten 2 år siden. Da må man gi glipp på svømmebasseng og slikt. Skal man oppholde seg mye inne på et luksushotell så har man uansett lite følelse med hvor i verden man egentlig er.

Flybilletter varierer endel med dato og låser man dato så må man også regne med å betale ekstra. Til Tokyo er tilbudene nede i 4k, jeg fløy en bonustur dit.

Tokyo er en veldig trygg by og jeg gikk mye litt rundt for også å få inn forskjellige inntrykk som ikke står øverst i guidebøkene. Ikke langt fra ett av hotellene som du vurderer ligger Hibiya Park. Som et eksempel på hvor velorganisert Japan er så er det i deler av parken tillatt med uteliggere eller "people who can not return to their home" som det står på kartet over parken. Helt ufarlig.

Ellers er våren den beste perioden å reise til Tokyo.

Lenke til kommentar

Jeg var 2 uker i Tokyo i fjor sommer, samme periode.

Noen raske råd: Du kommer til å gå mye, selv om du har togpass. Er du litt lubben, så kan det fort bli veldig ubehagelig, gnagsår mellom lårene. Så jeg anbefaler tettsittende undertøy :p

En annen ting er at det er veldig klamt på den årsiden, så du kommer til å svette ganske mye. Så ha med deg ekstra t-skjorte for skift, for du kommer til å trenge det.

Unngå Disneyland, Tokyo Tower og andre populære serverdigheter i helgene, køen er uholdbar i det klamme været. Og tokyo tower er alltid "full" på kveldene, helg eller ikke.

Hvis du ikke liker fyll og fanteri, så bør du holde deg borte fra Roppongi på kvelden. Det er mange innpåslitne innkastere og horer der. Tro meg, de bryr seg ikke om du holder hånd i hånd med dama di...

Japanere er generelt ganske hjelpsomme, hvis du kan språket. Så jeg anbefaler at du pugger en del nyttige setninger som kan hjelpe deg på god vei. Som feks: "hvor finner jeg <sted>?" "når/hvor går toget?" "hvor er nærmeste toalett" (tro meg, denne hjalp meg ganske godt etter en tur hos CoCo Curry House :p) De er flinke å forstå hva du mener, selv om du sier ting feil. Det finnes ganske mange nettsider som gir deg tips til hva du bør kunne.

Vi var 3 stk som reiste, og betalte rundt 10k hver, tur/retur med SAS (mellomlanding i københavn) og 2 uker opphold på Tokyo Prince Hotel (anbefalt), som er bokstaveligtalt steinkast ifra Tokyo Tower (lett å finne igjen hvis du skulle gå deg vill!) Se her hvor det ligger.

Vi brukte japaneksperten.no for hjelp med hotel (dette kostet ca 2500kr hver for 2 uker, og resten i flybillett).

Ellers er jeg åpen for mer spørsmål om du har noe du lurer på :)

God tur!

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...