Mr. Ikke her mer Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg fant ikke noe bra forum her hos Diskusjon.no for dette, derfor tar jeg det her. Kom gjerne med tips til hvor jeg burde publisert dette om det er feil. Jeg tenker litt på dette rundt å handle samt selge valuta. Spørsmålet mitt er i bunn og grunn hvordan det er med regler rundt dette? Ta det eksemeplet at jeg i dag kjøper 10.000 euro for den sum av 80.000 NOK. I morgen igjen selger jeg disse med en kurs på 8.10 / €, og ender opp med et overskudd på 1000kr. Dersom jeg gjentar dette igjen 20 ganger, da har jeg et overskudd på 20.000 kroner. Hvordan vil dette være rundt skatt? Må jeg betale skatt på dette,? eller er dette penger det allerede er betalt skatt av med tanke på at dette kun handler om valuta? Lenke til kommentar
Athikez Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Jeg fant ikke noe bra forum her hos Diskusjon.no for dette, derfor tar jeg det her. Kom gjerne med tips til hvor jeg burde publisert dette om det er feil. Jeg tenker litt på dette rundt å handle samt selge valuta. Spørsmålet mitt er i bunn og grunn hvordan det er med regler rundt dette? Ta det eksemeplet at jeg i dag kjøper 10.000 euro for den sum av 80.000 NOK. I morgen igjen selger jeg disse med en kurs på 8.10 / €, og ender opp med et overskudd på 1000kr. Dersom jeg gjentar dette igjen 20 ganger, da har jeg et overskudd på 20.000 kroner. Hvordan vil dette være rundt skatt? Må jeg betale skatt på dette,? eller er dette penger det allerede er betalt skatt av med tanke på at dette kun handler om valuta? Det er ikke så enkelt som mange tror. Spør litt hva dine ambisjoner er, men les litt her, http://www.valutahandelnorge.com/ Enklest er å benytte seg av tjenester, http://www.valutahandelnorge.com/valutatjenester/valutatjenester Endret 26. desember 2010 av baddis 1 Lenke til kommentar
Mr. Ikke her mer Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Takk for tips @baddis. Jeg kommer nok ikke til å helt stole på linkene som finnes på det andre nettstedet du linker til der. Dette er skjulte linker, noe som som får meg til å tenke at dette er en form for affiliatelenker, og at affiliatelenker ligger skjult får meg i denne situasjonen til å tenke at dette vil gå utover meg som kunden, og at prosenter affiliates får vil være en del av del jeg selv kunne hentet ved å gjøre litt mer selv. Affiliate generelt er greit, men ikke når dem er skjult. Den første lenken der ser ut til å inneholde godt med informasjon. Jeg skal forsøke å lese meg litt frem på den nettsia, om noen andre har tips til flere nettsider skal jeg gjerne ta en titt. Endret 26. desember 2010 av seppolaatle Lenke til kommentar
MinFinansGuide Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Hei. Du har rett du tjener 1 000 kroner i ditt eksempel, men banken din vil nok ta det meste av tusenlappen din i gebyrer, om ikke alt. Det du tjener (20 000) må du skatte 28 % av som annen finansinntekt. Du må oppi det selv. Men jeg har veldig vanskelig for å tro at du kommer til å tjene 1 000 de neste 20 gangene du gjør samme øvelse. Valuta markedet er et null summ spill. Det du tjener, vil en annen tape. Valitakursen på USD er 5,8. Det var den også i 1981, 1973 og mange ganger tidligere. Valutakursene kommer tilbake til "start" med jevne mellomrom. I motsetning til aksjemarkedet som blir litt høyere over tide ettersom selskapene "pumper" verdier til investorer i form av utbytte og andre verdier. I valutamarkedet er det også friksjon ved at banker tar gebyrer. Hadde jeg vært deg, hadde jeg heller gjort noe morsomt i aksjemarkedet. Hva med en ETF? Hadde du hatt ETF'en XACT Bull i 2010 hadde du tjent nesten 30 000 på dine 80 000. Uansett hva du gjør, lykke til. Endret 16. januar 2011 av Rampage 1 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 @seppolaatle Spør deg selv: Hvis det hadde vært så enkelt som du skal ha det til, hvorfor gjør ikke alle dette? Grunnen er at som nevnt ovenfor er det et nullsumspill, så etter f.eks ti år så skal du teoretisk sett ende på 0kr i gevinst minus gebyrer. Andre investeringsformer er f.eks bankinnskudd. Det er så å si risikofritt og du får rundt 3,3% rente. Hvis du ønsker høyere avkastning enn 3,3% så må du ta høyere risiko (mulighet for å tape pengene). Da kan du f.eks kjøpe obligasjoner (lån til f.eks land som Hellas, eller bedrifter som f.eks Statoil). Risikoen og renten på disse vil variere veldig, men i forhold til risikoen. Et annet marked er aksjemarkedet, av mange sett på som det mest risikable. Avkastningen kan bli skyhøy, men da har gjerne risikoen vært det også. Grunnregelen for alle investeringsformer (med unntak av bankinnskudd) er at du ikke bør satse penger du ikke tåler å tape. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå