Gå til innhold

Ralph Lauren-gaver - tips til å spotte fake?


Anbefalte innlegg

Fikk noen RL-klær til jul, men har begynt å tvile litt på at de er ekte. Har imidlertid sjekket opp mot mine egne klær, som alle er kjøpt i fysisk RL-butikk, og sjekket ut noen av disse "How to spot a fake Polo"-guidene på nett.

 

Tør allikevel ikke helt slå meg til ro med dette, da de er kjøpt på eBay.

 

Sjekket f.eks. en piquet opp mot en jeg hadde fra før. Sømmene på skuldrene og sidene er lik som på den jeg vet er ekte, pony-logoen kan jeg heller ikke finne noe å utsette på. Knappene ser jeg heller ikke noen feil på, og "butikk-tagen" ser normal ut.

 

På piquet-skjorten var det imidlertid én ting jeg reagerte på: det er tre tags i nakken, pluss størrelsen. Øverst er det en separat tag som står "Skinny Polo" på. Under er det en hvor det står "Ralph Lauren", pluss størrelsen til høyre, men på denne er det også festet en hvor det står "100% cotton" og "Made in Bolivia". På de jeg har, er det ikke noen tag med "Made in". I følge Google er imidlertid dette normalt, og enkelte poloer er laget i Bolivia. Stoffkvaliteten klarer jeg ikke pinpointe noe muffens med heller. Noen andre ting som jeg burde sjekke før jeg kan føle meg trygg på å vise meg offentlig med den?

 

I tillegg var det også en cable knit crewneck jeg fikk. Har mange av denne genseren selv, og fant ikke noe særlig, annet enn at også denne har tre store tags i nakken, og er "Made in Hong Kong". At de jeg fikk denne julen har tre tags, lurer jeg imidlertid på om kan han sammenheng med at de er fra USA e.l. Alt hva jeg har er kjøpt i Europa.

 

En annen ting som slo meg med crewnecken, var en av disse info-tagene som hang på genseren. "The yarn for this....finest Australian Merino." Nå kan jeg ikke huske hva som sto i mine egne gensere da taggene her er kastet for lenge siden, men er ikke Merinosauen mest brukt til ull, og ikke bomull? Har noen slike gensere merinoull fra RL, og her sto det "wool", og ikke spesifisert "yarn" som i den nye, så det kan vel være vanlig. Stoff og pony på genseren virker for øvrig bra.

 

Noen innspill?

Endret av Ms. Mango
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En annen ting som slo meg med crewnecken, var en av disse info-tagene som hang på genseren. "The yarn for this....finest Australian Merino." Nå kan jeg ikke huske hva som sto i mine egne gensere da taggene her er kastet for lenge siden, men er ikke Merinosauen mest brukt til ull, og ikke bomull? Har noen slike gensere merinoull fra RL, og her sto det "wool", og ikke spesifisert "yarn" som i den nye, så det kan vel være vanlig.

 

Tuller du? Vet du virkelig ikke at bomull kommer fra en plante? Og hvorfor tror du i det hele tatt genseren er laget av bomull? Yarn betyr garn, hvis du ikke skjønte det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men meg bekjent finnes det vel garn, altså yarn, som er sammensatt av bomull OG ull?

 

Det du sier nå virker på meg som et litt dårlig forsøk på å ro seg bort fra at du ikke visste hva yarn betydde, ettersom garn bestående av ull og bomull er unntaket snarere enn regelen, og det derfor vil stride mot all logikk å gå ut i fra at det er det genseren er laget av.

 

Uansett, selvfølgelig finnes den typen garn, men hadde det vært brukt garn med bomull og ull ville det stått hvilken prosentandel som var ull og hvilken prosentandel som var bomull, slik som det gjør på alle klær som selges i den siviliserte verden.

Endret av fkm
Lenke til kommentar
*snip*

 

Selvfølgelig vet jeg hva yarn er. Jeg kan imidlertid ha formulert meg dårlig i førsteposten. Det jeg mente var at i info-tagen står det "yarn" og merino, men andre gensere jeg har kjøpt i butikk har ullgensere spesifisert at "this wool...." Det er med samme ord ikke samme tag som finnes på en ullgenser, og genseren jeg fikk er ikke i ull i heller. Jeg synes dermed at taggen var rar, men var usikker på om dette var en vanlig påskrift.

 

Uansett så finner ikke jeg noen obvious feil eller mangler ved klærne, men er allikevel skeptisk siden de er fra eBay. Kan muligens klare å finne ut fra hvilken selger de er kjøpt fra.

 

Vil en butikk som selger RL eventuelt være villig til å ta en titt på klærne om jeg stikker innom?

Lenke til kommentar
*snip*

 

Selvfølgelig vet jeg hva yarn er. Jeg kan imidlertid ha formulert meg dårlig i førsteposten. Det jeg mente var at i info-tagen står det "yarn" og merino, men andre gensere jeg har kjøpt i butikk har ullgensere spesifisert at "this wool...." Det er med samme ord ikke samme tag som finnes på en ullgenser, og genseren jeg fikk er ikke i ull i heller. Jeg synes dermed at taggen var rar, men var usikker på om dette var en vanlig påskrift.

 

Det er da ingen selvfølge at du vet hva yarn er, og slik du svarer virker det mer og mer som om du ikke har anelse om hva du snakker om.

 

Det er to muligheter:

 

Det første er at genseren er av merinoull. Det står klart og tydelig på lappen at den er laget av merinogarn, så hvorfor du skulle tro at det var bomull i den vet ikke jeg (med mindre du ikke visste hva yarn betyr, som virker som den mest fornuftige forklaringen).

 

Den andre muligheten er at genseren ikke er av merinoull (du skriver jo selv "og genseren jeg fikk er ikke i ull i heller", men du skriver ikke spesielt bra, så det er ikke så lett å skjønne helt hva du mener med alt). I det tilfellet er det jo 110 % sikkert at genseren er falsk, ettersom det selvfølgelig alltid står oppgitt de forskjellige bestanddelene i et plagg. Også i dette tilfellet er den mest logiske forklaringen at du ikke visste hva yarn betydde, og at du trodde det kunne ha noe med bomull å gjøre. Hvis ikke ville du selvfølgelig skjønt av deg selv at genseren var fake.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Selvfølgelig vet jeg hva yarn er. Jeg kan imidlertid ha formulert meg dårlig i førsteposten. Det jeg mente var at i info-tagen står det "yarn" og merino, men andre gensere jeg har kjøpt i butikk har ullgensere spesifisert at "this wool...." Det er med samme ord ikke samme tag som finnes på en ullgenser, og genseren jeg fikk er ikke i ull i heller. Jeg synes dermed at taggen var rar, men var usikker på om dette var en vanlig påskrift.

 

Det er da ingen selvfølge at du vet hva yarn er, og slik du svarer virker det mer og mer som om du ikke har anelse om hva du snakker om.

 

Det er to muligheter:

 

Det første er at genseren er av merinoull. Det står klart og tydelig på lappen at den er laget av merinogarn, så hvorfor du skulle tro at det var bomull i den vet ikke jeg (med mindre du ikke visste hva yarn betyr, som virker som den mest fornuftige forklaringen).

 

Den andre muligheten er at genseren ikke er av merinoull (du skriver jo selv "og genseren jeg fikk er ikke i ull i heller", men du skriver ikke spesielt bra, så det er ikke så lett å skjønne helt hva du mener med alt). I det tilfellet er det jo 110 % sikkert at genseren er falsk, ettersom det selvfølgelig alltid står oppgitt de forskjellige bestanddelene i et plagg. Også i dette tilfellet er den mest logiske forklaringen at du ikke visste hva yarn betydde, og at du trodde det kunne ha noe med bomull å gjøre. Hvis ikke ville du selvfølgelig skjønt av deg selv at genseren var fake.

 

Tror heller jeg tar den genseren med i en butikk og ber dem se på den. Er sikkert lettere å få et vennlig og oppriktig svar der, i stedet for en lang leksjon i hvordan mine språklige evner ikke strekker til. (:))

Endret av Ms. Mango
  • Liker 3
Lenke til kommentar
*snip*

 

Selvfølgelig vet jeg hva yarn er. Jeg kan imidlertid ha formulert meg dårlig i førsteposten. Det jeg mente var at i info-tagen står det "yarn" og merino, men andre gensere jeg har kjøpt i butikk har ullgensere spesifisert at "this wool...." Det er med samme ord ikke samme tag som finnes på en ullgenser, og genseren jeg fikk er ikke i ull i heller. Jeg synes dermed at taggen var rar, men var usikker på om dette var en vanlig påskrift.

 

Det er da ingen selvfølge at du vet hva yarn er, og slik du svarer virker det mer og mer som om du ikke har anelse om hva du snakker om.

 

Det er to muligheter:

 

Det første er at genseren er av merinoull. Det står klart og tydelig på lappen at den er laget av merinogarn, så hvorfor du skulle tro at det var bomull i den vet ikke jeg (med mindre du ikke visste hva yarn betyr, som virker som den mest fornuftige forklaringen).

 

Den andre muligheten er at genseren ikke er av merinoull (du skriver jo selv "og genseren jeg fikk er ikke i ull i heller", men du skriver ikke spesielt bra, så det er ikke så lett å skjønne helt hva du mener med alt). I det tilfellet er det jo 110 % sikkert at genseren er falsk, ettersom det selvfølgelig alltid står oppgitt de forskjellige bestanddelene i et plagg. Også i dette tilfellet er den mest logiske forklaringen at du ikke visste hva yarn betydde, og at du trodde det kunne ha noe med bomull å gjøre. Hvis ikke ville du selvfølgelig skjønt av deg selv at genseren var fake.

 

Tror heller jeg tar den genseren med i en butikk og ber dem se på den. Er sikkert lettere å få et vennlig og oppriktig svar der, i stedet for en lang leksjon i hvordan mine språklige evner ikke strekker til. (:))

 

Som om de i butikken har noe mer peiling? Not

Lenke til kommentar

Som om de i butikken har noe mer peiling? Not

TIpper de som jobber hos Ralph Lauren klarer å se forskjell på et fake og ekte plagg.

 

 

De som jobber i klesbutikker mener du? Kan ikke si meg enig i at betjeningen pleier å ha peiling.

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Som om de i butikken har noe mer peiling? Not

TIpper de som jobber hos Ralph Lauren klarer å se forskjell på et fake og ekte plagg.

 

 

De som jobber i klesbutikker mener du? Kan ikke si meg enig i at betjeningen pleier å peiling.

 

Enig. Jeg kjenner en som jobber i RL-butikken på Steen & Strøm, og han kan ikke akkurat mye om klær. Man trenger ikke være særlig kunnskapsrik for å få jobb i en klesbutikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...