Gå til innhold

Sette opp en PC-basert server... Hjelp?

Javisst

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå lenge hatt behov for å kunne dele mediefiler mellom flere datamaskiner. Veldig plagsomt at jeg har forskjellige filer på 5 forskjellige datamaskiner, og må konstant drive å skifte mellom disse for å få tak i alt mulig...

Har lett veldig mye på nett og på Komplett for å se om det er noe som kan passe for meg. Har i det siste vurdert om jeg skal vie en av maskinene til å sette denne opp som server. Har kikket på ferdige NAS servere, men disse er etter som jeg forstår vanskelige å montere flere harddisker i uten å måtte kjøpe flere enheter av samme NAS-server. Siden jeg har en del gamle harddisker liggende å slenge, så tenkte jeg kanskje at jeg kunne ha noe ala dette som en "oppsamlingsplass" for diskene...

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610264

Kan vel gjerne krype til korset og gå til anskaffelse av noe ala dette:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340171

Er vel det enkleste med tanke på oppsett...

Hele formålet med server er å kunne streame film og musikk til forskjellige pcer i huset og til xbmc på hjemmekinoen. Er litt avhengig av sånn DLNA-ting slik at jeg kan spille musikk på stereoanlegg uten å måtte bruke den bråkete mediesenteren som mellomledd. Bruker FLAC-filer til musikk, og Bluray til film og serier. Sier derfor seg selv at jeg etter en stund kommer til å trenge MASSE plass. Jeg vil sette inn alle harddiskene på mine stasjonære på serveren og heller kjøpe inn 40 gb ssd til disse. Dermed bruker jeg bare serveren som en lagringsdisk for de stasjonære. Derfor tenkte jeg det ville vært best med en datamaskinbasert server med tanke på alle harddiskene, men med tanke på funksjonalitet, så ville gjerne en NAS vært et bedre valg?

Så til slutt, er det noen med erfaring som kan gi meg noen gode råd og tips? Er veldig "allergisk" mot å ha ting stående på over natten, så noe med automatisk sleep-funksjon eller sånn wake-on-lan-ting hadde absolutt vært å foretrekke...

Takknemlig for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde jo ha ett form for RAID-oppsett med tanke på backup. Jeg vet ikke hvor store diskene dine er, eller hvilket budskjett du har, men har du masse < 250 GB etc. disker liggende.. kast dem.

Det absolutt letteste er en NAS, uten tvil. Smock smock good to go. Nå vet jeg ikke hvor mye tid du har tenkt til å bruke på dette. Men har du mye fritid å lite penger så er sannsyligvis PC det rette valget.

Hjemme har jeg selv 4x 2TB disker i RAID5 i en NAS, og 4x 1,5TB disker i RAID5 i en PC. Det er NASen jeg mister minst nattesøvn over.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

RAID for backup? RAID er ikke backup. Sletter du en fil med et uhell, eller opplever at maskinen kubber pga lynnedslag eller overspenning, så hjelper det deg ingenting å ha RAID. RAID1 er primært for å forhindre datatap som en følge av disksvikt.

Lenke til kommentar

RAID er backup mot diskkrasj.

Uansett, jeg burde kanskje nevne at NASen er backup av RADIet i PCen og står hos min mor :p

EDIT: Avhengig av hvor du bor, så er det mange ganger mer sannsynlig at en disk ryker med enn at lynet dreper PCen/NASen din.

Her har det f.eks. ikke lynet i hele år, å selv om det hadde det så er sjansen liten for at akkurat mitt elektronisk utstyr skulle brenne med. Desuten kan man kjøpe seg ett billig spenningsvern.

Sletting av fil med ett uhell er grunnen til at man har egen søppelbøtte på NASen.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Du burde jo ha ett form for RAID-oppsett med tanke på backup. Jeg vet ikke hvor store diskene dine er, eller hvilket budskjett du har, men har du masse < 250 GB etc. disker liggende.. kast dem.

Det absolutt letteste er en NAS, uten tvil. Smock smock good to go. Nå vet jeg ikke hvor mye tid du har tenkt til å bruke på dette. Men har du mye fritid å lite penger så er sannsyligvis PC det rette valget.

Hjemme har jeg selv 4x 2TB disker i RAID5 i en NAS, og 4x 1,5TB disker i RAID5 i en PC. Det er NASen jeg mister minst nattesøvn over.

Hvordan har du satt opp PC-serveren med tanke på maskinvare, og hvordan har du programmert den til å fungere som server? Pleier du å skru den av, eller står den på hele tiden og trekker strøm? Er den like brukervennlig som en NAS (dumt spørsmål kanskje)?

Hvilken NAS server bruker du? Så jeg vil i bunn og grunn få en mer enkel og stabil brukeropplevelse hvis jeg kjøper en fullblods NAS? Kan finne på å bruke rundt 3000 på en NAS uten disk...

Lenke til kommentar

PCen kjører Windows 2003, så har jeg kjøpt ett PCI RAID-kort med 4 SATA-kontakter som kjører software RAID. Dette brukte jeg laaang tid på å sette opp til å fungere sikkelig. PCen står på hele tiden.

Som NAS har jeg en Qnap TS-439 pro turbo. Denne tok det 5 minutter å sette opp. Verd alle pengene bare der. Den slår går automatisk i dvale, å spinner seg opp når jeg aksesserer den. Den kjører SMART-test hver natt å sender e-post dersom en disk begynner å bli dårlig/svikter. Den har også mange andre funksjoner som web-server etc. som jeg ikke bruker.

Så jeg vil i bunn og grunn få en mer enkel og stabil brukeropplevelse hvis jeg kjøper en fullblods NAS? Ja.

Grunnen til at folk liker Apple er jo at ting bare fungerer. Slik er det også med en NAS.

Lenke til kommentar

PCen kjører Windows 2003, så har jeg kjøpt ett PCI RAID-kort med 4 SATA-kontakter som kjører software RAID. Dette brukte jeg laaang tid på å sette opp til å fungere sikkelig. PCen står på hele tiden.

Som NAS har jeg en Qnap TS-439 pro turbo. Denne tok det 5 minutter å sette opp. Verd alle pengene bare der. Den slår går automatisk i dvale, å spinner seg opp når jeg aksesserer den. Den kjører SMART-test hver natt å sender e-post dersom en disk begynner å bli dårlig/svikter. Den har også mange andre funksjoner som web-server etc. som jeg ikke bruker.

Så jeg vil i bunn og grunn få en mer enkel og stabil brukeropplevelse hvis jeg kjøper en fullblods NAS? Ja.

Grunnen til at folk liker Apple er jo at ting bare fungerer. Slik er det også med en NAS.

Hmmm, da har jeg skiftet litt mening. Skal fortsette å kikke på NAS og se om det fins en som passer til meg! Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Ser at NAS'ene blir fryktelig dyre så fort du trenger mer enn 2 diskplasser... Men jeg fant disse to:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=614698

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498709

Hvilken av disse ville vært å foretrekke? Synes Qnapen ser greiere ut med tanke på hvis det kommer to oppå hverandre, men den har jo ikke display som xibriz sin. Regner med at jeg ikke trenger det, siden den bare skal brukes hjemme til film og musikk...? Men Synologyen er billigere, så jeg vet ikke hvilken jeg ville fått mest mulig utav?

Lenke til kommentar

Displayet er ikke noe jeg sitter å ser på hver dag akkurat :p

Nå har jeg ikke erfaring med Synology, men etter at jeg sammenlignet de to på komplett så er fremgår det ikke klart om den støtter hot swap (ta ut en disk i fart). Dette er i såfall det eneste ankepunktet jeg fant i farta.

Jeg er veldig fornøyd med Qnapen. Den har stått på nå i litt over ett år, og det kommer hyppige oppdateringer til firmware (har oppdatert den 3-4 ganger).

Se på noen tester, så finner du sikkert ut av det :)

Uansett hva du velger, så anbefaler jeg å se på disker som er testet med den NASen du velger, slik at du ikke risikerer å kjøpe disker som fungerer dårlig med din NAS. F.eks. WD Green går ikke med Qnap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...