Automatic Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Har et spørsmål om Windows 7 OEM DVD-er. Skal bygge meg en PC og har kjøpt deler og en OEM versjon av Windows 7. Men jeg har ikke DVD spiller tilgjengelig til den PC'n som skal bygges. Har en laptop med DVD spiller. Så det jeg lurer på er om det er noen mulighet for å lage en ISO av en Windows 64-bit OEM DVD, for så å bruke en USB til å boote den nye maskinen? Er det bare å lage ISO'er av Windows 7 DVD-er akkurat som andre DVD-er? Jeg må selvfølgelig ende opp med en gyldig windows versjon. Noen som vet? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Du trenger ikke å lage iso. Først partitionere og formatere usb for fat32. Den skal og merkes som active partition. Deretter kopierer du inn alle filene fra DVD til usb. Men før du kopierer filene inn (det tar litt tid å kopiere inn, ergo ikke vits å gjøre det mange ganger, hvis noe er ikke som det skal) tester du at usb booter. Med booter mener at: -siden usb er partitionert og formatert, samt merket som active, betyr at den har riktig mbr, og riktig bootsector. Men det er selvfølgelig ikke noe filer i. Derfor skal du se når du starter pc fra den, hvis alt er i orden, en feilmeldning, om at ....bootmgr is missing. Den feilmeldning bekrefter at usb er klar til å få i seg filene som kan boote-loade windows installasjon. 1 Lenke til kommentar
Automatic Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Den skal og merkes som active partition. Tips til hvordan dette kan gjøres i XP? Endret 26. desember 2010 av Automatic Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Du har mange muligheter å få det du ønsker. XP vil ikke partitionere usb stick (hvis det er det du har), Du trenger noe andre verktøy for å gjøre det. Siden du ønsket å lage ISO file fra den OEM plata di, betyr at du har DVD spiller. Med å starte fra den OEM win plata di (dvs du booter opp fra den, og ikke kjør i windows, vil du komme til Install Now vindu. Ned til venstre har du Repair Computer alternativet. Klikk på det. I det neste vinue, klikk Next. Klikk på command prompt. Kople Usb stic på maskinen skrive deretter en commando om gangen og tast enter diskpart list disk (se på disknummer som sin usb har fått) select disk X X=nummer på usb stick clean create partition primary select partition 1 format quick fs=fat32 assign active exit xcopy XX:\*.* /e X:\ xx=DVD bokstaven X=usbstick bokstaven Ovennevnte commando vil kopiere alt fra dvd plata til usb stick. Du behover ikke å utføre det der og da, men helst dra ut usb og koplet den på den ny maskina di og prøve å boote. Hvis den vil boote, kan du kople den tilbake og kopiere filene i. Når du er i diskpart og du ønsker rask å se hva som er hva: list volume vil gi deg oversikt på alle bokstavene som de enhetene har fått. Slik vil du lettere og rask utføre commandoer hvor drive letter må angis. Andre mulighet er selvfølgelig å partitionere din nye disk (hvis du skal bruke en ny) gjerne med 2 partitioner, en på ca 5GB og en annen på resterende, hvor du da kopierer alle OEM plata's filer i den minste, merke den som active, og dermed boote direkte fra den hardisk (ikke behov for usb lenger) og installere Windows på den andre partition. Det er ikke nødvendig å ha 2 partitioner for å gjøre det. Det vil fungere kun men en. Å ha en liten partition med windows installasjon filer i, vil fungere da for en senere reinstallering også. Spør når du kommer så langt, slik at du finner en løsning som passer deg best. Om tredje parts formatering verktøy som du kan bruke i xp, venter jeg med å si noe om. Det er mange. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå