Gå til innhold

Sette opp en økonomisk PC for normal bruk og spill

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg leker med tanken om å bygge meg en ny PC som jeg kan bruke til skolearbeid og spilling.

Jeg er student så budsjettet mitt er ikke det største, men jeg tenkte jeg kunne bruke 7-8K på dette.

Jeg ønsker å kunne spille WoW og BF:BC2 på den med grei FPS på ganske høy grafikk og oppløsning.

Dette er hva jeg har satt sammen innenfor det budsjettet jeg har sett for meg:

Sapphire RADEON HD 5770 x2

ASUS P7P55D PRO - ATX - iP55

Intel Core i5 760

Corsair Dominator - 8 GB : 2 x 4

Corsair TX650W

WD Caviar Black WD1002FAEX

Cooler Master Centurion 534

Dette oppsettet blir på totalt 7201,- hos Amentio, noe jeg ikke syns er så alt for masse.

Det eneste jeg stusser litt på er om det er bedre med 5770 i CrossFire eller en 6870 alene?

Hva tror dere om dette oppsettet? Er det noe å samle på?

På forhånd takk!

- Cocho

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke hvis du kjøper alt hos Dusinhome.no

Hvis du ser lengre nede på prislisten, ser du hva det koster hos hver enkelt butikk til sammen. Og f.eks. en AMD Phenom II koster ikke så mye som 1,5k.

https://prisguiden.no/produkt/114445

Her koster den 1249 kroner og da kommer du på ca. 6750 kroner.

Ville ha byttet til ett annet skjermkort. Enten GTX 460 eller ett AMD HD 6870. Det skal ikke komme over 7200 kroner. Her har du noen av de skjermkortene hos dustinhome:

http://www.dustinhome.no/pd_5010463994.aspx

http://www.dustinhome.no/pd_5010546993.aspx

Hvis du da velger ett GTX 460 1 GB blir prisen på ca. 6900 + frakt, og hvis du velger ett HD 6870 blir prisen på ca. 7350 + frakt!

Hvis du er student og beviser dette for Dustinhome, får du fri frakt. Du kan også få rabatter, men jeg vet ikke hvordan det fungerer.

Uannsett hva du velger håper jeg at du får en fin romjul og ett godt nytt år!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen!

Nå har jeg faktisk klart å smøre meg med litt tolmodighet for en gangs skyld :p

Så nå har jeg muligheten til å bygge en maskin med Sandy Bridge prosessor.

Så dette er oppsettet jeg har sett for meg nå;

Kabinett - ACE MIDITOWER ECCO 420 ATX BLACK

Hovedkort - ASUS P8P67 P67 S-1155 ATX

Prosessor - Intel i5 2500K (når den kommer på lager)

RAM - CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ

Harddisk - WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 1TB 7200RPM

Skjermkort - XFX RADEON HD6870 BLACK ED 1GB

Strømforsyning - CORSAIR TX 650W ATX12V 2.2

Siden prosessoren ikke er i Dustinhome sitt sortemang enda blir prisen pr. dags dato; 6208,00 NOK. Dette er da ikke medregnet rabatter etc siden jeg er student, så det blir sikkert litt billigere.

Det eneste jeg er litt usikker på er om kabinettet er godt nok for dette oppsettet? Vil det romme skjermkortet jeg har valgt ut? Og som dere ser så støtter HK Crossfire, så kabinettet må kunne romme 2 slike skjermkort siden jeg kommer til å kjøpe meg et til når prisen på dette synker litt.

Hva syns dere om dette? :)

Edit:

Tror kanskje jeg bytter ut WD Caviar Black 1Tb HDD'en med en SSD på 64Gb og en WD Caviar Black 500Gb HDD.

SSD: KINGSTON V DRIVE DESKTOP 64GB SSD

HDD: WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 500GB 7200RPM

Da blir kostnaden på denne maskinen 6992,00 NOK uten rabatter og CPU

Endret av Cocho
Lenke til kommentar

Bestilte selv en deler fra dustinhome.no til 11,5k og fikk nesten ikke noe rabatt. Kun 50 kroner i rabatt og fri frakt.

Det kan være lurt å gå for i5 2500 k ja. Den er på høyde med i7'n i noen spill(bestilte selv i7) og er også en sykt god klokker.

Min teori er å spare inn på det som kan oppgraderes sånn som ram, ssd, harddisk, kjølere osv.

Spar inn litt på ram, og sett mer i f.eks. kabinett som du sier. Det er ikke snakk om mer enn noen hundrelapper. Gå for 4 GB til å begynne med og kjøp heller til mer når du får penger. Sparer kanskje 300 kroner mer til kabinett da.

Samme med skjermkort. http://www.dustinhome.no/pd_5010546993.aspx Dette er bedre og stillere. Hvis du velger å justere opp viftene litt og, så får du ett kjøligere kort enn det du har valgt og. Sparer også 200 kroner her.

Med disse 500 kronene kan du velge ett bedre kabinett... sånn som ett: http://www.dustinhome.no/pd_5010375743.aspx

Cooler master 690 II. Bra kabinett med bra kjøling.

Lenke til kommentar

Jeg kom på 8.300 med 4 GB corsair vengeance ram-brikker. Disse egner seg til litt klokking. Hvis du går for mitt forslag får du en kjempepc, og har masse rom for oppgradering. Ville kanskje ha valgt en Corsair force series 60 GB. Den er bedre.

I neste omgang kan du jo kjøpe mer ram, større harddisk, en bedre CPU-kjøler, enda ett skjermkort osv. Dette blir bra. Lykke til :D!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvor masse bedre er Corsair Force? Grunnen til at jeg valgte den jeg har satt opp er fordi den var billig, og fordi det er en SSD kontra en HDD som jeg tidligere hadde sett meg ut.

Corsair Force har en del problem med blue screens, anbefaler ikke den.

Vist du skal ha en litt bedre hos dustinhome må det være OCZ Vertex2 :-)

Lenke til kommentar

Ha også i minnet at jeg bygger denne maskinen med baktanken om at det skal bli billigst mulig, men fortsatt prestere godt i spill etc.

Dette oppsettet hos Dustin med LED-skjerm på 23" samt kjølepasta og andre dippedutter som trengs for å sette sammen en maskin vil bli 10K med studentrabatt.

Det eneste jeg er litt usikker på er om kabinettet strekker til med tanke på at skjermkortet jeg har valgt er ganske stort. Jeg har spurt om dette før, men fikk ikke noe svar; Vil dette kabinettet romme skjermkortet, og vil det fortsatt ha plass hvis jeg finner ut at jeg skal kjøre Crossfire med 2 slike kort?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter noe som gir mest for penga.. jeg er bare ute etter å finne gode komponeneter som yter godt og som vil gi meg en maskin som er god i følge dagens standard.

Dessuten frister de nye Sandy Bridge prosessorene så masse at jeg ikke vil bytte den vekk mot noe. Jeg har en 2 år gammel PC hjemme som kjører 2 4850 i Crossfire, og da spiller jeg med stabil FPS på 70 i WoW med grafikken på high. Kunne sikkert fått høyere FPS med et bedre kort, men hvorfor skulle man gå etter mer enn 70? Trenger jo ikke mer enn 24 FPS uansett :p

Dessuten er jeg ute etter å kunne spille spill som BC2 etc. og der er det ikke feil med litt ekstra kraft i form av SLi eller Crossfire?

Jeg sier også at det bare er en baktanke å kunne sette inn et til skjermkort og kjøre Crossfire ved en senere anledning, og derfor er jeg ute etter et kabinett som rommer dette.

Lenke til kommentar

Jeg har nå sett gjennom den PC-guiden for WoW Cata og satt opp en PC i forhold til den guiden. Det eneste jeg gjorde var å bytte ut den gamle i5 med den nye, samt velge et HK som søtter 1155 socketen. Disse to har ca samme pris som de som orginalt var satt opp av trådstarteren. Dette ble da liggende på 10436,- uten skjerm.. mitt tidligere oppsett ble 10188,- med bedre hovedkort, samme prosessor, men mindre SSD, men da med en 23" LED skjerm.. så jeg vet ikke hvem som har satt opp det beste oppsettet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg har nå sett gjennom den PC-guiden for WoW Cata og satt opp en PC i forhold til den guiden. Det eneste jeg gjorde var å bytte ut den gamle i5 med den nye, samt velge et HK som søtter 1155 socketen. Disse to har ca samme pris som de som orginalt var satt opp av trådstarteren. Dette ble da liggende på 10436,- uten skjerm.. mitt tidligere oppsett ble 10188,- med bedre hovedkort, samme prosessor, men mindre SSD, men da med en 23" LED skjerm.. så jeg vet ikke hvem som har satt opp det beste oppsettet?

Som skrevet i det innlegget er det fokusert på kvalitetskomponenter og ikke Ace-kabinett som faller i sammen når du ser på det.

Du virker for å ha bestemt deg, og lite mottakelig for råd. Løp og kjøp.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har faktisk funnet et annet kabinett. Et CoolerMasetr Elite som passer store skjermkort, og som ikke krever verktøy for å sette sammen.

Jeg har ikke bestemt meg, jeg bare ser ikke grunnen til å ville sette sammen en maskin med utdaterte komponenter, som da blir masse dyrere med de nyeste komponentene.

Lenke til kommentar

Dette er tatt fra black refinery men har byttet skjermkortet.

ASUS P8P67 P67 S-1155 ATX

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

OCZ MODXSTREAM PRO 500 WATT PSU

GIGABYTE RADEON HD6870 OC 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP

Totalkostnad inklusive moms og frakt 8 067,94 kr

Studentpris, per 11.01.11!

Endret av jonskja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...