Gå til innhold

Fa*n Sa**ns Vedovn!

Stefanus

Anbefalte innlegg

Jeg har en slik vedovn i støpejern i min hybel.

Noen ganger når jeg fyrer, kommer det en ubehagelig lukt, en slags stram kvelende atmosfære i min lille hybel. Det er slik at jeg må umiddelbart lufte ut hvis dette skjer, hvilket er forferdelig å måtte gjøre i denne kulden.

Uansett, jeg tror det er maling/belegg utenpå ovnen som lager denne lukten. Trodde en stund det var røyk, men det virker usannsynlig.

Kanskje noen har noen synspunkter, eller anbefaling til en ny slik ovn, og kaste den gamle til S**an i He**ete...!!

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du gjør er å slutte å sensurere ord, det er ingenting annet en irriterende. Om du betaler strøm selv er det jo ikke å anbefale å kjøpe en ovn for å erstatte vedovnen.

Haha

Jeg ser hvorfor dette kalles off-topic hjørnet. Jeg mente jo selvfølgelig en annen vedovn.

Lenke til kommentar

Det kan jo hende at røret til pipen din ikke er helt tett, slik at noe røyk siver inn i rommet. Eventuelt kan du vurdere en ny ovn, slik du sier. De nye modellene til Dovre er ganske bra, men det er mange gode merker. Pass på at ovnen er rentbrennende, og oppfyller de nye kravene. Du kan være heldig å finne noe billig brukt også, jeg fant en nesten ny dovreovn på Finn til 2500,-, som koster nesten 9000,- ny. Lykke til hvertfall. :)

Lenke til kommentar

Det er ingenting utenpå foruten det som kom fra fabrikk. Jeg mistenker at når den blir ganske varm så er det noe som skjer, men dette burde jo være et ganske utbredt fenomen isåfall.

Ja, jeg får vel se etter en brukt lignende vedovn, håper den ikke gjøre det samme.

Muligens også det med røyk, som jeg selv mistenkte i begynnelsen, får undersøke...

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

S**an i He**ete...!!

Er luftspjeldet på røret bak ovnen helt åpent?

Sikker på at noen fugler ikke har bygget rede på skorsteinen?

Det er kanskje dumt å bytte ovnen hvis det ikke er den som er problemet. :p

Det finnes ikke noe spjeld i min vedovn, har bare sett dette på peiser. Skorsteinen er også i bruk av huseier, som bor ovenfor.

Høres nå ut som at dette er røyk som kommer fra ovnen, kan typisk skje hvis du har på vifta på kjøkkenet f. eks. og ikke har åpen et vindu e.l.

Dette er garantert ikke min feil, bare så det er sagt.

Jeg har oversett en mulig røykkilde; jeg har en sånn liten dør i pipa, rett bak vedovnen. Det kan være noe å inspisere neste gang.

Den virket ikke akkurat tett for å si det slik.

Ellers når jeg kikket inn i pipa og vedovnen, så jeg at her var det meget fullt av sot og olje dill dall.

Lenke til kommentar

Anbefaler å prøve en annen ved før du prøver en ny ovn. En god ovn koster en del penger.

EDIT: Hva mente du forresten med old school? Banning har lite med old school å gjøre, unge folk banner like mye som gamle (ofte så banner ungdom mye mer, og bruker banning på en helt feil måte)

EDIT2: Nei, så dum jeg er. Old school som bruker vedovn, ja. Men jeg er samme typen som deg, vedovn er mer arbeid å bruke, men så utrolig mye deiligere det er med varmen fra en vedovn.

Endret av kjermy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var veden hogget denne sommeren også fyrer du med den? Vi pleier i vertfall å vente ett år før vi fyrer med veden, viktig at den er god og tørr. Nå kan du jo være at han huseiern har vært flink å tørke den eller noe, men synes det var litt i korteste laget.

Ja, han nevnte selv at den kanskje ikke var helt tørr. Men han bruker den også, men får nevne det til han når de kommer hjem.

Anbefaler å prøve en annen ved før du prøver en ny ovn. En god ovn koster en del penger.

EDIT: Hva mente du forresten med old school? Banning har lite med old school å gjøre, unge folk banner like mye som gamle (ofte så banner ungdom mye mer, og bruker banning på en helt feil måte)

EDIT2: Nei, så dum jeg er. Old school som bruker vedovn, ja. Men jeg er samme typen som deg, vedovn er mer arbeid å bruke, men så utrolig mye deiligere det er med varmen fra en vedovn.

Jeg mente faktisk "old-school som sensurerer banning".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...