hailgodset91 Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Hei Presterte å bli tatt av en Atk før jul (Rælingstunnelen mot lillestrøm). Skjønte ingenting for jeg var sikker på at jeg lå på fartsgrensa, snur og kjører strekningen en gang til. Forstår fortsatt like lite, men blir ikke tatt den andre gangen da jeg kjører ekstremt sakte for å observere. Ringer til en kamerat som bor i nærheten. Han forteller meg at fartsgrensa på stedet er 80 km/t og ikke 90 km/t som jeg var sikker på at det var. Det som har skjedd er at skiltene på utsiden av tunnelen er nedsnødd/føyka igjen og skiltene inne i tunnelen er helt sotet igjen. Av denne grunn har jeg jo veldig lyst til å klage da bot ville gått fra 3600 til 1600, men om jeg klager vil dette da bli en ordinær straffesak og en evt. bot vil havne i bøteregisteret? Er jo utrolig frekt hvis jeg må godta denne boten sånn den er bare for at en evt. klage vil få en liten fillebot til å bli en stor sak Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Ta bilder og dokumenter forløpet godt. Så hvis du er lite lokalkjent og tidligere fartsgrense har vært 90km/t så bør det holde for å kunne få til en kurrant sak. Lenke til kommentar
hailgodset91 Skrevet 25. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2010 Det so er greia er at om jeg klager så ville jeg uansett ligget 1 km/t for fort for 90-sone, så bot vil jeg uansett fått. Men vil denne boten bli et forenklet forelegg eller forelegg da? Er nesten villig til å betale noen ekstra kroner for å unngå at det blir noe større sak ut av det Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 (endret) 80 km/h er standard fartsgrense utenfor tettbebygd strøk, så du burde kanskje ha tatt utgangspunkt at det var fartsgrensen også på den aktuelle strekningen. Ser ikke helt for meg hvordan du skal få redusert straffen på grunnlag av en antakelse om fartsgrense på 90 km/h. Endret 25. desember 2010 av tor_erik Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Skal godt gjøres å argumentere seg fram til at man skulle forvente 90-sone inni en tunell. Har man ikke fått med seg mønsteret med at det blir 80-sone i tunellene uansett hvor fin veien er før/etter tunellen så bør man akseptere boten uten å gjøre noe ut av det. Man bør forstå at farten ikke skal være stor i tuneller. Man bør forstå at fartsgrensen settes ned forran en tunell når man får fartsgrenseskilt på begge sider av veien når man ligger på en fin høyhastighetsvei. (Hadde det kun vært en påminnelse om at det var 90-sone så ville det kun vært fartsgrenseskilt på høyre side.) Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) (...)Man bør forstå at farten ikke skal være stor i tuneller.(...) Hvorfor? EDIT: Dette er grov OT, men jeg blir nysgjerrig på hva du mener. Endret 26. desember 2010 av tor_erik Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Av denne grunn har jeg jo veldig lyst til å klage da bot ville gått fra 3600 til 1600, men om jeg klager vil dette da bli en ordinær straffesak og en evt. bot vil havne i bøteregisteret? Er jo utrolig frekt hvis jeg må godta denne boten sånn den er bare for at en evt. klage vil få en liten fillebot til å bli en stor sak Bot for forseelse havner (med snevre unntak) ikke på rullebladet ditt, uansett om den er idømt i retten eller ved forelegg (strafferegistreringsloven § 6 første ledd nummer 3). Alle saker etter vegtrafikkloven er forseelser. Politiet vil dog påstå større straff idømt og kreve at du ilegges saksomkostninger etter evne hvis du taper saken. Lenke til kommentar
inflames662 Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 har også lurt på dette. Flere steder hvor det er 70 km på landevei er skiltene fulle av snø og saltsørpe. Der skulle man jo anta at det er 80 km. Men tror politiet står veldig tynt med at man må regne med at det er 80 i en tunnel. Lenke til kommentar
storken Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Nei, politiet står sterkt på at det er 80 sone i en tunell. Tettbebygd strøk = 50. Utenfor tettbebygd strøk = 80. Enhver som har lappen burde vite såppass. Jeg tror ikke du får medhold i din sak. Beste sjansen din er å kreve fremvisning av bilde fra fotoboksen og håpe det var dårlig. Lenke til kommentar
mark Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 det finnes da ingen regel eller norm som sier tunnel = 80kmt Lenke til kommentar
inflames662 Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 landevei er 80, men står jo ingen ting om tunnel Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 det finnes da ingen regel eller norm som sier tunnel = 80kmt Jo, vtrl. § 6 (2) omhandler dette: "Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til regionvegkontoret, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk." En tunnell langs en landevei faller nok pent innunder utenfor tettbebygd strøk. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Poenget her var vel ikke hva reglene sier, men hvordan man skal argumentere for at man trodde det var 90-sone inne i en tunnel. Det eneste som taler for dette er at denne tunnellen ligger i slutten av en 90-sone. Nå er vel tunneller pr. definisjon områder med økt sjanse for møteulykker, så fartsgrensen er som oftest satt ned til 70 uansett. - Videre er vel dette østlandets nest-mest medie-omtalte fotobokser, og de står rett før fartsgrensen blir satt ned til 60/50 inn mot rundkjøringen før lillestrøm, så om man overhodet har kjørt her noengang så vet man iallefall hvordan fartsgrensen/veien er der. Hvis vi i tillegg legger til at det svært sjelden er fotobokser i 90-soner (kan ikke komme på noen på østlandet iallefall), at det er skiltet med fotoboks-skilt, og at jeg også mener det står fartsgrenseskilt inne i tunnellen (ser ts skriver dette, men var de virkelig så møkkete at de ikke kunne tydes?) - da har jeg vanskelig for å tro at dommeren vil godta argumentasjonen. Endret 26. desember 2010 av kjetilkl Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Nei, men de dimensjonerer ikke tuneller til å tåle mer enn 80, så på en vei som ellers er bygd for større hastighet så må man forstå at det faktisk er snakk om reduksjon av hastigheten når man får opp skilt for ny hastighet forran tunellen, selv når man ikke ser tallene. Det har med konsekvensene og risikoen ved uhell i tunellen å gjøre. Husk at 90 vs 80 utgjør mye i en eventuell kollisjon, og at det å få hjelpen fram / det å yte god hjelp i en tunell er vesentlig værre enn i en tilsvarende kollisjon ute i det åpne. Om man har opplevd bråstopp i tunell vet man også at det er fort gjort at marginene blir mindre enn på veien ellers, siden det er relativt utbredt med litt smånervøs kjøring inne i tuneller siden mange ikke liker seg i tuneller. I dette tilfellet er også den informasjonen man får fra fartsgrenseskiltene i seg selv meget relevant. Husk at 1 fartsgrenseskilt på høyre side er en påminnelse, mens fartsgrenseskilt på begge sider er ny fartsgrense. Man skal ikke akkurat være rakettforsker for å forstå at det er snakk om en reduksjon når man får endring i fartsgrense rett før en tunell. Lenke til kommentar
inflames662 Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 det man helt sikkert ikke kan, er å begrunne det med at folk flest vet at det er 80 i tunnelen. Er så mange steder i Norge med mangelfull skilting og veimerking at folk som ikke er kjent ofte ligger i feil fil osv..... Lenke til kommentar
storken Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jo, inflames662. Les over det du skriver en gang til er du snill. Har du i det hele tatt lappen? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Det man forventer her er altså at alle som kjører skal ha lest og forstått hvordan skilting skal være satt opp i henhold til interne istrukser for å kunne vite hva fartsgrensen er? Dersom et skilt sier at det er 90 og ikke noe skilt sier at det ikke lengre er 90, så er det 90, ferdig med det. Det finnes ingenting som sier at tunneler = lavere fartsgrense. Virker som at enkelte her sitter og kjører igjennom den ene tunnelen de kjenner til i Norge hvor fartsgrensen er redusert og forventer at det er slik overalt? Det som står i trafikkreglene er at fartsgrenseskilt gjelder for den vegstrekning skiltet står på, uten noe utløpstid. En vegstrekning er definert som den strekning "til og med neste veikryss". Det som da avgjør hvorvidt trådstarter her skulle forventet at det var 90 eller 80 vil da avhenge av om vedkommende har kjørt forbi noen veikryss siden forrige 90-skilt. Dersom det ikke finnes noe veikryss og strekningen ikke er alt for lang (i følge SVV sine interne instrukser skal det stå påminnelsesskilt for hver 3. km i 90-grense, men dette betyr ikke at et 90-skilt opphører etter 3km, bare så det er sagt) ville ikke trådstarter ha noen grunn til å forvente at fartsgrensen er redusert. Det er dessuten ingenting som sier at påminnelsesskilt skal stå bare på ene siden av veien, samt at ny fartsgrense skal skiltes på begge sider av veien. Det finnes begge deler av begge deler. På motorvei f.eks skal det i henhold til instrukser hos SVV alltid skilts på begge sider av veien uansett om det er et påminnelsesskilt eller ikke. Dette gjøres også der det er variable skilt. Lenke til kommentar
formann Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Nei, men de dimensjonerer ikke tuneller til å tåle mer enn 80, så på en vei som ellers er bygd for større hastighet så må man forstå at det faktisk er snakk om reduksjon av hastigheten når man får opp skilt for ny hastighet forran tunellen, selv når man ikke ser tallene. Hvor har du det fra at de ikke konstruerer en tunnel for mer en 80km/t? Fint om du kan linke til noe som bekrefter det. Jeg blir veldig overasket om du har rett, for det er både 90 og 100km/t i tunnelene på E18 Vestfold og innover mot oslo. Dessuten kan et skilt forran en tunell være merking av fri høyde, forbikjøring forbudt +++. Det kan også være et skilt som angir den samme hastiget som det forrige. Det er alltid skilt med fartsgrense etter at det har kommet en vei innpå. Av og påkjøringer er det mer en nok av i Oslo. Det er ikke så mye med dette vi "Må forstå". Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Det eneste som taler for dette er at denne tunnellen ligger i slutten av en 90-sone. Feil! Det er godt merket før Rælingstunellen, 80 skiltet står før den lille tunnelen (Vittenborg) før selve Rælingstunnelen. Og fotoboksen er godt merket med 2 skilt i inngangen til selve tunnelen. Det er en stor fordel at man har med seg øya når man er ute å kjører bil! TS du har en dårlig sak her! Vedta bota er det enkleste og det billigste alternativet! Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Jeg kjørte faktisk gjennom Rælingstunellen for under 1 time siden, og det er GODT merket med 80-sone flere ganger før tunellen kommer, hvis du har ligget på motorveien lenge. Og som iStereo sier, er det også merket med fotoboks-skilt i forkant av tunellen. Endret 26. desember 2010 av Zeromac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå