Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

SATA harddisk viser bare 127gb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Formaterte du faktisk PCen, eller bare installerte du Windows på nytt? Hvis du ikke formaterte, men kun la inn Windows på nytt ligger hele den forrige installasjonen din fremdeles på disken og tar opp plass :)

Håkon

Snakk om å være på bærtur da..Les 1. posten en gang til du..

Til tråd starter,her finne du svar på problemet ditt..

http://www.google.no/search?q=127gb&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a

Endret av taz
Lenke til kommentar

Kuffe: Hva skal jeg se etter der inne? (Kan lite om data)

HaakonN: Formaterte hele disken, det er jeg sikker på.

covah: Cd'en var uten SP2/3 ja, disse lastet jeg ned fra microsoft

Se om deler av harddisken er uformatert. Dette pleier vanlighvis være merket som svart, mens det som er formatert er gjerne merket som blått.

Høyreklikk evt på den svarte delen, og formater den til ntfs.

gpt_disk_management_1.JPG

Lenke til kommentar

covah: Cd'en var uten SP2/3 ja, disse lastet jeg ned fra microsoft

Da er dette grunnen.

Original XP eller XP med SP1 integrert klarer ikke å formattere mer enn 127GB. Bruk enten en cd med SP2/3 integrert, eller bruk et annet verktøy (feks. Gparted) til å formattere med før du installerer.

taz: ikke vær så eplekjekk. Det er SVÆRT mange som sier at de har "formattert" når de egentlig bare har reinstallert.

Lenke til kommentar

Eller han kan bare formatere resten til en egen partisjon, veldig greit å ha os på en egen partisjon. Det kan han gjøre som sagt med å gå inn i disk-management.

Partition Magic eller lignende program klarer vel utvidde den eksiterende partisjonen.

Lenke til kommentar

SP3 kan du slipstreame inn på plata di, og det er ikke så veldig vanskelig om du laster ned et program som heter nlite.. dette er lagd for å endre på xp plater :)

Dette er et program som er lett å bruke, men kan også brukes til avanserte ting som f.eks:å automatisere innstallasjonen ved å skrive inn navnet ditt, koden, brukernavn osv.. så når du skal legge inn windows på nytt så går omtrent alt av seg selv, bare ved å sette inn plata ;)

Er noen år siden sist jeg brukte dette.. men mener det er så lett som å laste det ned, installere det, kopiere xp plata over på c: disken i ei egen mappe, starta programmet og velge den mappa, laste ned SP3 offline versjonen fra MS, og be programmet legge til denne på plata.

Og til slutt, brenne ut ei ny plate, som også kan gjøres fra programmet :)

Du kan alltids legge til flere oppdateringer også, men dette har jeg ikke alltid vært så veldig heldig med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...