Gå til innhold

Hvilken bank bør jeg velge? (Sparekonto 18-25år)


Sitronsaft

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har gode erfaringer med landkreditt bank. Sparekonto rente på 3% i øyeblikket. Brukskonto har rente på 1.75% eller noe sånt. Årsavgift på visakort er 250nok. Og ellers er det veldig lite gebyrer. Noe som passer meg veldig bra nå som jeg er backpacker i asia.

 

Enkel og ryddig nettbank uten masse gimmicks synes jeg også er bra. Kundeservice er stort sett raskt og hjelpsom også. Regner med å ha tjent ca 2000nok på å ha byttet bank i år. :)

 

Glemte å nevne at du kan opprette så mange kontoer du vil der gjennom nettbanken, uten noe grense for hvor mange ganger du kan ta ut penger fra sparekonto.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

yABank er et godt valg, de har hatt gode betingelser siden de startet opp. Og de har et godt kredittkort med BankAxept i tillegg til Visa, som gjør at du ikke trenger noe "vanlig" bankkort.

 

Selv bruker jeg Skandiabanken, men jeg passer på å føre over til sparekonto (SpareSmart) hver måned, så det plager ikke så mye at de ikke lengre er blant de beste på rente. Brukskonto er litt som mobilnummer, du skifter ikke det så ofte. Sparekonto, derimot....

Lenke til kommentar

Ser at yAbank og sparesmart har samme rente for tiden, 3,30%. Altså ville jo yAbank vært et bedre alternativ enn å velge slik som du har gjort, å ha sparekonto i sparebank og brukskonto på skandiabanken.

 

Men det er likevel mulig at jeg også velger den løsningen. Kan du fortelle mer om "BankAxept"? Hva er dette for noe?

Lenke til kommentar

Yeah lame. Fant ut hin dagen at landkredit ikke har online bankaxept. Noe som gjør at du må bruke visa til å betale for ting når du er på nettet. Som igjen betyr gebyr. BankAxept er ett norsk betalingssystem som ikke har gebyr for deg. Så når du bruker bankkort i norske butikker slipper du gebyrer som visa og andre kredittkortselskaper har. Er ikke så veldig mange banker i norge som har fått online bank axept enda. Du kan google bankAxept sine sider og sjekke om banken du tenker på å bruke har det.

 

De sier imidlertid at flere banker kommer til å få det innen kort tid, hva nå enn det er.

Lenke til kommentar

BankAxept fungerer hos alle norske betalingsmottakere som tar kort, også dagligvarebutikker og andre som ikke tar kredittkort. Så du trenger som sagt ikke noe "vanlig" bankkort i tillegg. Har du bare Visa eller MC risikerer du problemer.

 

yA har en merkelig "omvendt trapperente" med dårligere rente jo mer penger du har på konto. Det passer ikke meg så bra, derfor velger jeg SpareSmart. (Men ingen kan konkurrere med yA på brukskontorente.)

Lenke til kommentar

Hva er så forskjellen på et VISA-kort og et bankkort? Per dags dato har jeg VISA Electron (som jeg kaller et bankkort, men vet ikke om det er det), fra Skandiabanken.

 

Har forøvrig også opprettet ny konto i Skandiabanken i mitt eget navn, men det er jo ikke ulovlig å ha en konto med 0 kroner på. Kanskje jeg skal gå for yAbank likevel, mtp bankaxept.

Lenke til kommentar

Yeah lame. Fant ut hin dagen at landkredit ikke har online bankaxept. Noe som gjør at du må bruke visa til å betale for ting når du er på nettet. Som igjen betyr gebyr. BankAxept er ett norsk betalingssystem som ikke har gebyr for deg. Så når du bruker bankkort i norske butikker slipper du gebyrer som visa og andre kredittkortselskaper har. Er ikke så veldig mange banker i norge som har fått online bank axept enda. Du kan google bankAxept sine sider og sjekke om banken du tenker på å bruke har det.

 

De sier imidlertid at flere banker kommer til å få det innen kort tid, hva nå enn det er.

 

Det meste av det du sier her er feil. BankAxept kan ikke brukes på internett, det brukes kun i fysiske butikker. Mulig du tenker på BankAxess. Det stemmer heller ikke at det er gebyr for å betale med VISA på internett. Kun et fåtall butikker tar gebyr for dette (mest type reisebyråer og flyselskaper).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er så forskjellen på et VISA-kort og et bankkort? Per dags dato har jeg VISA Electron (som jeg kaller et bankkort, men vet ikke om det er det), fra Skandiabanken.

 

Det du har er et kombinert BankAxept- og VISA Electron-kort. I Norge er det stort sett BankAxept-delen som brukes, mens VISA Electron brukes i utlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yeah lame. Fant ut hin dagen at landkredit ikke har online bankaxept. Noe som gjør at du må bruke visa til å betale for ting når du er på nettet. Som igjen betyr gebyr. BankAxept er ett norsk betalingssystem som ikke har gebyr for deg. Så når du bruker bankkort i norske butikker slipper du gebyrer som visa og andre kredittkortselskaper har. Er ikke så veldig mange banker i norge som har fått online bank axept enda. Du kan google bankAxept sine sider og sjekke om banken du tenker på å bruke har det.

 

De sier imidlertid at flere banker kommer til å få det innen kort tid, hva nå enn det er.

 

Det meste av det du sier her er feil. BankAxept kan ikke brukes på internett, det brukes kun i fysiske butikker. Mulig du tenker på BankAxess. Det stemmer heller ikke at det er gebyr for å betale med VISA på internett. Kun et fåtall butikker tar gebyr for dette (mest type reisebyråer og flyselskaper).

 

Ah my bad. Noen ganger leser jeg bare feil. Er ikke bare bare å gå rundt med dysleksi. :p

Men uansett man slipper gebyr med bankaxess, men med visa må man noen ganger betale det. Personlig synes jeg det er vel ofte.

Lenke til kommentar

 

Men uansett man slipper gebyr med bankaxess, men med visa må man noen ganger betale det. Personlig synes jeg det er vel ofte.

 

Personlig holder jeg meg langt unna BankAxess. Det mye tryggere å handle med VISA eller MasterCard, for da får du pengene via igjen hvis du blir svindlet, ikke får varen, forhandleren går konkurs, eller lignende. Bruker du BankAxess har du ingen rettigheter overfor banken, men må på egenhånd forsøke å drive inn pengene.

Lenke til kommentar

Jeg la ikke merke til den med det første. Men det stemmer.

 

Den første ikke-bsu når man blar seg nedover er en rente på 3,7%. Sparekonto (fastrenteinnskudd, 2 år). Det er en lokalbank, men tilbudet er landsdekkende.

 

Tjenesten finansportalen.no er ihvertfall nyttig å ha i prosessen. Rene nettbanker bruker å gjøre det godt på rente/avgifter. Men man kan aldri komme i skranken om man har et problem. Landkredittbank skal visst også være god på det viset.

Lenke til kommentar

Vel uansett hva du velger nå antar jeg at flere og flere banker får det snart, da dette er ganske nytt. Vil tro de fleste henger seg på etterhvert. Nå er det kanskje ikke så supertrygt som visa, men det er lettvindt og for de fleste kjøp tåler man også at ett selskap går dunken av og til. Handler litt om sunn fornuft også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ei alternativ plassering kan vere rentefond. Men dette er ikkje ei like sikker plassering som sparekonto, og ein kan risikere å tape pengar. Risikoen er imidlertid liten samanlikna med aksjar. Sidan ein snakkar om Landkreditt, så nemner eg at eg for tida er meir fornøgd med rentefondet deira, Landkreditt Høyrente, enn med sparerenta deira. https://www.landkredittbank.no/fond/

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...