jonskja Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Hei! Har nå ca. 6.700 kroner til pc og har bursdag den 2. Januar og satser på å få inn noen tusen til da... Da tenkte jeg å kjøpe/bygge meg en egen pc som skal brukes til gaming. Vet at Sandy Brigde kommer på begynnelsen av Januar, og håper at prisene på de nåværende socket 1366 kommer til å synke. Har allerede kabinett og optisk drev som jeg kjøpte i sommer. Dette er mitt foreløpigede oppsett: - Intel Core i7 950 - Asus P6X58D-E socket 1366 - Ett eller annet GTX 570 - Corsair AX 850 W - 4 GB ram(litt usikker, men tipper på corsair XMS3...) - Samsung Spinpoint F3 1 TB Så er det noen forslag til hva jeg trenger? Kommer sikkert til å få dekket resten av kostnadene av mamma og pappa hvis jeg ikke har nok. Tipper at det blir bestilt i begynnelsen av Januar, men kan kanskje drøye det litt hvis det blir billigere i midten av Januar Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Har bare en ting å si på det. Rammen, bytt til 3 eller 6gb da hk har støtte for trechannel(eller hva det heter) Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 (endret) Som Sveibuen sier. X58 Chipsettet støtter 3 kanals minne mot vanlige 2 kanaler på AMD og intel 1156 sokkel. Dette gjør at du får en del mer ytelse på minnet i forhold til tidligere nevnte. Derfor bør du velge ett 3 GB minne sett hvis du tenker kjøre 32 bits, eller 6 GB hvis du tenker kjøre 64 bits operativ system. 12 GB har du strengt tat ikke bruk for med mindre du skal bruke pcen til bilderedigering eller videoredigering eller 3d tegning eller liknende. PS! sjekk denne linken her først http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145 Den linken over har riktig nok ett ATI kort. Men denne har nvidia 460 kort http://www.dustinhome.no/pd_5010484363.aspx Endret 25. desember 2010 av Phyltre Lenke til kommentar
jonskja Skrevet 25. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2010 Det blir nok ikke noe av en sånn pakke. 4 GB holder til å begynne med, siden det er penger å spare. Skal nok også ha SSD og ekte windows 7 etterhvert, eller kanskje windows 8 hvis det ikke er altfor lenge til det kommer. Har ett Nvidia Cm 690 kabinett, så det blir 100% sikkert ett Nvidia skjermkort. Håper at prisen på i7 synker etter jul og at jeg kan klemme inn 6 GB minne da. Til å begynne med blir det Linux, helt til en kompis kommer med uekte windows 7... Uannsett så blir det bra Men når dere sier "støtter" så er jeg ikke helt med. Både AM3, 1156 og 1366 kan jo bruke både 2, 3, 4 og 6 GB minne, og mer og. Så er det noen forskjeller mellom 6 GB på ett 1156 og ett 1366. Er det også noen andre forskjeller mellom 4 og 6 GB på ett 1366 socket utenom at det faktisk er mer minne som er meningen å bli bedre jo mer minne du har inni? Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 (endret) Blir som å bytte plugger på en gammal v8 motor og bare sette i 4 plugger. (folk flest at en v8 har 8 sylindre) Du får sikkert den sikkert til å gå men du utnytter ikke hele kapasiteten. Men om det er får å spare penger så koster ikke 3 x 1 GB allverden http://www.dustinhome.no/pd_5010197230.aspx Uansett får du ikke brukt all rammen ved bruk av ett 32 bit operativ system hvis du går for 4 GB. Og ellers er Google.no din venn. Der finner du svar på det meste av det du vil vite eller IKKE vite. God Jul Endret 25. desember 2010 av Phyltre Lenke til kommentar
jonskja Skrevet 25. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2010 Fikk 2000 kroner av Pappa idag og hvis jeg får penger nok blir det en SSD og 6 GB ram i tilleg Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 men viss du ikke har penger, så kjøper du 3 gb Da får du mest ytelse ut av komponentene Lenke til kommentar
jonskja Skrevet 25. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2010 Det blir 6 GB helt garantert og kanskje en SSD nå. Blir vel kjøpt skjerm og operativsystem senere når jeg får penger til det. Oppgraderinger kommer når det trengs. Er det ellers noen som har noen tips til meg? og takk for hjelpen jeg har fått hittil Lenke til kommentar
Atherius Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Hvorfor skal du ha en core i7 950 når en core i7 2500k (sandy bridge) vil yte bedre på spill? Da vil du også spare en tusenlapp på billigere cpu og hovedkort. Sandy Bridge bruker for øvrig dual-channel memory (altså 2x2Gb, 2x4gb ect.) Eneste forskjell blir vel at hyper-threading uteblir, men det er strengt tatt ikke nødvendig i en gaming-pc. Jeg har også hørt rykter om et kommende GTX 560 skjermkort. Kan lønne seg å vente med handleliste til du skal bestille. Lenke til kommentar
jonskja Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2010 Kan du gi meg linker og kilder til det med Sandy Brigde? Tipper at socket 1366 og Sandy Brigde vil komme til å koste det samme i januar. Dessuten så blir det ett GTX 570. Må nesten ha såpass til ytelse og det er ett greit skjermkort. Har sett litt på det gamle GTX 470. Gigabyte sin versjon med windwaker kjøleren er ikke dum den heller, men det blir nok det nye GTX 570. Håper det kommer noen andre kjølere en de standare som er bedre. Men har lyst til å vite litt mer om Sandy Brigde hvis du gidder å finne litt informasjon osv, sier jeg bare takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå