Tjostolf Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Jeg har planer om å bygge en pc til rundt 6000, som hovedsaklig skal brukes til film, surfing etc, men jeg ønsker også å teste enkelte av de nye spillene. Det er vanskelig for meg å vite nøyaktig hva som passer sammen, men her er noen av komponentene jeg har funnet billig i diverse nettbutikker, og kunne tenke meg å høre erfaringer fra andre: Kabinett: COOLERMASTER Case Midi Tower Gladiator 600 http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=164787&model=&salg= CPU, RAM og hvedkort: Oppgraderingspakke AMD - Phenom II http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=432015 PSU: Corsair VX 550W PSU Harddisk: Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB Skjermkort: usikker her, kanskje dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=615991 SSD venter jeg med, og et annet spørsmål er om cpu-vifta bør byttes med en kraftigere modell? Håper noen av dere kan si om komponentene harmonerer, jeg er temmelig fersk på disse tingene Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 En ting du burde tenke på når du kjøper deler, er at jo flere butikker du kjøper fra, jo mer må du betale i frakt. Derfor lønner det seg som oftest å kjøpe fra en eller to butikker. Når det gjelder komponentene du har valgt, skal jeg ikke uttale meg om CPU; RAM og hovedkort pakken din, for jeg har liten erfaring med AMD. Skjermkortet du har sett deg ut gir veldig mye for pengene og er et godt valg. Strømførsyningen er god, det samme er harddisken. Kabinett går jo mye på smak og behag, så hvis du liker utseende på det kabinettet er det bare å kjøre på. Det skal sies at det er ikke så stort det kabinettet ditt, så det kan bli litt trangt å montere ting i det. Her er en link til en anmeldelse av kabinettet: http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/Gladiator_600/1.html Husk på at du må ha en DvD-rom Håkon Lenke til kommentar
Tjostolf Skrevet 3. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2011 En ting du burde tenke på når du kjøper deler, er at jo flere butikker du kjøper fra, jo mer må du betale i frakt. Derfor lønner det seg som oftest å kjøpe fra en eller to butikker. Når det gjelder komponentene du har valgt, skal jeg ikke uttale meg om CPU; RAM og hovedkort pakken din, for jeg har liten erfaring med AMD. Skjermkortet du har sett deg ut gir veldig mye for pengene og er et godt valg. Strømførsyningen er god, det samme er harddisken. Kabinett går jo mye på smak og behag, så hvis du liker utseende på det kabinettet er det bare å kjøre på. Det skal sies at det er ikke så stort det kabinettet ditt, så det kan bli litt trangt å montere ting i det. Her er en link til en anmeldelse av kabinettet: http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/Gladiator_600/1.html Husk på at du må ha en DvD-rom Håkon Takk for svar Jeg har ikke kommet lengre enn å bestille kabinettet, travle tider nå. Et spørsmål til; strømforsyningen jeg tenkte på har faste kabler, er dette et stort minus med tanke på at kabinettet ikke er det største? Og, dersom man ønsker å leke seg med overklokking, bør stock-vifta byttes ut - og har noen en god og rimelig en å anbefale? Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Hvis du har planer om å kjøpe gtx 460 er du nødt til å bytte strømforsyningen med storebroren tx 650. vx550 har bare en 6-pins PCI-E strømkabel, og du trenger to stk til skjermkortet. Forøvrig er det ikke noe stort problem med faste kabler så lenge du ikke har et mål om at PCen skal være flott å se på innvendig (sånn som meg, *host* OCD) Kabinettet ditt har en "lomme" mot bakveggen rett ved harddiskene der det er god plass til å stappe en del kabler ser det ut som Hvis du går med planer om å overklokke ville jeg kjøpt en annen vifte. Det finnes utrolig mange forskjellige løsninger der ute. En jeg kan anbefale er Noctua NH-U12P SE2. Det er en svært god kjøler som kommer med 2 vifter. Den tar moderat med plass og er veldig stillegående. Den passer også til alle nyere plattformer: ( LGA1156, LGA1366, LGA775, Socket AM2+, Socket AM3, Sokkel AM2) Skulle du bytte plattform noen gang, til en ny fra AMD eller intel, sender også noctua med nye fester som passer, det har de i hvertfall tradisjon for å gjøre. Det gjør de gratis Den koster litt over 500 kr da, så du finner en del som er billigere, men denne er i hvertfall svært god Håkon Lenke til kommentar
Tjostolf Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) Hvis du har planer om å kjøpe gtx 460 er du nødt til å bytte strømforsyningen med storebroren tx 650. vx550 har bare en 6-pins PCI-E strømkabel, og du trenger to stk til skjermkortet. Forøvrig er det ikke noe stort problem med faste kabler så lenge du ikke har et mål om at PCen skal være flott å se på innvendig (sånn som meg, *host* OCD) Kabinettet ditt har en "lomme" mot bakveggen rett ved harddiskene der det er god plass til å stappe en del kabler ser det ut som Hvis du går med planer om å overklokke ville jeg kjøpt en annen vifte. Det finnes utrolig mange forskjellige løsninger der ute. En jeg kan anbefale er Noctua NH-U12P SE2. Det er en svært god kjøler som kommer med 2 vifter. Den tar moderat med plass og er veldig stillegående. Den passer også til alle nyere plattformer: ( LGA1156, LGA1366, LGA775, Socket AM2+, Socket AM3, Sokkel AM2) Skulle du bytte plattform noen gang, til en ny fra AMD eller intel, sender også noctua med nye fester som passer, det har de i hvertfall tradisjon for å gjøre. Det gjør de gratis Den koster litt over 500 kr da, så du finner en del som er billigere, men denne er i hvertfall svært god Håkon Hei igjen Håkon! Ville bare takke for tipsene dine, de var nok alle fornuftige Det gikk helt til slutten av påsken før jeg kom meg i gang med byggingen, og jeg valgte både cpu-kjøleren og den litt større strømforsyningen du anbefalte. Er veldig fornøyd med begge komponentene. I ettertid ser jeg at både modulær strømforsyning og et litt større kabinett hadde vært fordelaktig, men dette er jo som sagt et lite hobbyprosjekt for meg, og man lærer så lenge man lever . Den første monteringen av komponentene var bare gøy, frustrasjonen kom når jeg skulle finne ut av alle kablene. I tillegg fikk jeg ikke PC-en til å starte opp etter montering. Etter en del googling og forsøk med oppstart utenfor kabinettet oppdaget jeg en ekstra avstandsskrue som jeg tydeligvis hadde puttet inn i et ledig hull, men problemsøkingen gjorde jo at jeg allerede hadde fått litt trening i montere/avmontere komponentene, så når jeg fant feilen gikk alt som en lek. Prosessoren, en AMD Phenom II X4 965 Black Edition ser jeg er såpass kraftig at evt. overklokking neppe er nødvendig med det første. Nytt skjermkort ble montert i dag, et HIS Radeon HD 6870 1GB IceQ Turbo X som nylig gikk ned i pris. Nevøen min har vært innom og "spilltestet", så alt fungerer utmerket! Takker for råd, og håper du er tilgjengelig til å dele litt visdom ved en senere anledning. Endret 6. mai 2011 av Tjostolf Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Hvis du har planer om å kjøpe gtx 460 er du nødt til å bytte strømforsyningen med storebroren tx 650. vx550 har bare en 6-pins PCI-E strømkabel, og du trenger to stk til skjermkortet. Forøvrig er det ikke noe stort problem med faste kabler så lenge du ikke har et mål om at PCen skal være flott å se på innvendig (sånn som meg, *host* OCD) Kabinettet ditt har en "lomme" mot bakveggen rett ved harddiskene der det er god plass til å stappe en del kabler ser det ut som Hvis du går med planer om å overklokke ville jeg kjøpt en annen vifte. Det finnes utrolig mange forskjellige løsninger der ute. En jeg kan anbefale er Noctua NH-U12P SE2. Det er en svært god kjøler som kommer med 2 vifter. Den tar moderat med plass og er veldig stillegående. Den passer også til alle nyere plattformer: ( LGA1156, LGA1366, LGA775, Socket AM2+, Socket AM3, Sokkel AM2) Skulle du bytte plattform noen gang, til en ny fra AMD eller intel, sender også noctua med nye fester som passer, det har de i hvertfall tradisjon for å gjøre. Det gjør de gratis Den koster litt over 500 kr da, så du finner en del som er billigere, men denne er i hvertfall svært god Håkon Hei igjen Håkon! Ville bare takke for tipsene dine, de var nok alle fornuftige Det gikk helt til slutten av påsken før jeg kom meg i gang med byggingen, og jeg valgte både cpu-kjøleren og den litt større strømforsyningen du anbefalte. Er veldig fornøyd med begge komponentene. I ettertid ser jeg at både modulær strømforsyning og et litt større kabinett hadde vært fordelaktig, men dette er jo som sagt et lite hobbyprosjekt for meg, og man lærer så lenge man lever . Den første monteringen av komponentene var bare gøy, frustrasjonen kom når jeg skulle finne ut av alle kablene. I tillegg fikk jeg ikke PC-en til å starte opp etter montering. Etter en del googling og forsøk med oppstart utenfor kabinettet oppdaget jeg en ekstra avstandsskrue som jeg tydeligvis hadde puttet inn i et ledig hull, men problemsøkingen gjorde jo at jeg allerede hadde fått litt trening i montere/avmontere komponentene, så når jeg fant feilen gikk alt som en lek. Prosessoren, en AMD Phenom II X4 965 Black Edition ser jeg er såpass kraftig at evt. overklokking neppe er nødvendig med det første. Nytt skjermkort ble montert i dag, et HIS Radeon HD 6870 1GB IceQ Turbo X som nylig gikk ned i pris. Nevøen min har vært innom og "spilltestet", så alt fungerer utmerket! Takker for råd, og håper du er tilgjengelig til å dele litt visdom ved en senere anledning. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding Bra å høre at ting fungerer som de skal, og som du sier: man får som regel god trening i montering/avmontering de første gangene man gjør noe slikt Hvis det oppstår problemer i fremtiden er det bare å sende en PM min vei så skal jeg gjøre mitt beste for å svare på den! Håkon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå