Theo343 Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) "Et hus uten nøkler". Hva med strøbrudd av ymse art. Regner med at du må ha et godt UPS oppsett i bakkant av hele dette systemet og muligens også kanskje en automatisk agregat løsning for at den sikkerheten skal være sikker. I tillegg må man passe på at det ikke er sårbart for jamming av ymse art. En modig tanke å basere alt på strøm/elektronikk og den digitale verden, men tja. Endret 8. februar 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Har sett/hørt om bedrifter som har tatt ut de normale låssylinderne og gått 100% elektronisk hvor suksess det er idet strømmen går ned (samt ups sviktet) og systemet ikke booter opp igjen som det skal. Når låser/dører da må skrus ut så de kommer til styringsenhetene og få dørene "online" igjen. Er da vi som prøvde minne de på at ha nøkkelmuligheten er viktig siden systemer kan svikte flirer... Endret 8. februar 2011 av cruzader Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Har sett/hørt om bedrifter som har tatt ut de normale låssylinderne og gått 100% elektronisk hvor suksess det er idet strømmen går ned (samt ups sviktet) og systemet ikke booter opp igjen som det skal. Er det i det hele tatt lov? Man må da som minimum ha mulighet til å åpne døren innenfra i tilfelle brann. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Kravet er vel at sånne knus glasset knapper skal være montert på innsiden, så ved nød kan den trykkes på for åpning av dør uten kode/kort. Men det er jo fortsatt elektronisk, de fleste styringer har batteripakker som skal holde en stund om ups svikter men skjer jo at de svikter også. Endret 8. februar 2011 av cruzader Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Samt at ved husbrann vet man jo aldri hva som svikter. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Går kabelen til døren fra sentralen med i brannen kan du jo se fint langt etter åpne den døren selv med nødknappen da de hovedsakelig får strøm i samme kabel som signal. Vil tippe cat5 kabel som ofte brukes ikke akkurat er flammesikker eller idet en vekk kollapser etc tåler det. Ser for meg dette kan bli en bra skrekkfilm hvor kablene til ytterdørene er kuttet så vedkommende er fanget i huset med morderen Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) De fleste slike systemer er nok ordnet slik at alle elektronisk styrte låser åpner seg når en brannalarm som er integrert med systemet varsler brann. Men man er avhengig at alle disse systemene til enhver tid fungerer feilfritt med hverandre og jeg er ikke helt der at jeg stoler på det ennå. Det folk heller ikke tenker over er at alarmsystemer med GSM el. basert varsling og trådløs komunikasjon lett settes ut av spill ved å kjøpe en bitteliten håndportabel jammer til 120,- på nettet, som bare kan legges utenfor huset. Jeg tok kontakt med 2 alarmselskaper som hadde brannalarm, voldsalarm og innbrudsalarm basert på trådløse systemer og de hadde ikke en gang tenkt på problemstillingen og kom ikke tilbake til meg med informasjon ift. dette som de lovet. Direkte skremmende og snakk om å selge falsk trygghet i absolutt alle ledd. Det sammen gjelder disse såkalte gps sporingsystemene for dyre biler, en jammer til rundt 100,- lappen gjør jobben. Endret 8. februar 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
Leoh Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 sms om jeg er på reise. Det hørtes ekstremt usikkert ut? Så lenge man ikke gir bort passordet, så er jo ikke det noe problem. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Så lenge man ikke gir bort passordet, så er jo ikke det noe problem. Det hjelper lite så lenge det du sender ikke er sikkert. Endret 10. februar 2011 av Vizla Lenke til kommentar
Ballestikk Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Jeg ville hvertfall gått for doble hvis ikke triplle eternetporter i alle rom. Dette er noe du vil få bruk for og det koster lite. Har selv fiber fra Østfoldfibernett og der går alt via cat5e kabler. Tenker da på Tv+internet ofc. Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Går kabelen til døren fra sentralen med i brannen kan du jo se fint langt etter åpne den døren selv med nødknappen da de hovedsakelig får strøm i samme kabel som signal. Vil tippe cat5 kabel som ofte brukes ikke akkurat er flammesikker eller idet en vekk kollapser etc tåler det. Ser for meg dette kan bli en bra skrekkfilm hvor kablene til ytterdørene er kuttet så vedkommende er fanget i huset med morderen Går batteri tomt av strøm, eller at kabler til bransentral brenner av er døren open. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Det har ikke skjedd med de elektroniske dørene i noen av bedriftene jeg har jobbet i når en kabel ryker med et uhell etc Låse"tappen" må jo opp ikke ned på alt av elektroniske dører jeg har vært borti for at den skal låse opp, så når strømmen ryker går åpne dører ironisk nok i lås siden tappen bare faller ned. Burde vel gjerne vært designet motsatt så tappen faller ned når strømmen ryker og låsen er åpen, eneste er vel om du har en kraftig tynn streng etc som du kan løfte opp tappen med siden motoren ikke vil gi motstand. Lenke til kommentar
Leoh Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Det har ikke skjedd med de elektroniske dørene i noen av bedriftene jeg har jobbet i når en kabel ryker med et uhell etc Låse"tappen" må jo opp ikke ned på alt av elektroniske dører jeg har vært borti for at den skal låse opp, så når strømmen ryker går åpne dører ironisk nok i lås siden tappen bare faller ned. Burde vel gjerne vært designet motsatt så tappen faller ned når strømmen ryker og låsen er åpen, eneste er vel om du har en kraftig tynn streng etc som du kan løfte opp tappen med siden motoren ikke vil gi motstand. På innsiden av døren så er det jo en "vanlig" lås, det er også mulig å låse opp utenfra hvis strømmen er borte. Det er svært få låser som er helt sikre, og jeg tror at sjansen for at noen stjeler nøklene mine er større enn at det er noen som klarer å plukke opp en melding sendt over GSM nettet. Jeg skal komme tilbake med bilder og nærmere beskrivelse når systemet er oppe å går. Skulle etter planen være klart om 12 dager, men byggebransjen er ikke akkurat de som kommer først til festen. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Vanligvis har ikke du vanlig lås også med mindre det er nøkkel kun vaktmester etc har, siden folk da bruker nøkler isteden og du ikke kan se i loggene hvem som faktisk har vært der. Håndtverkere er utrolig presise folk ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå