reminett Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Hei! Jeg trenger feedback! Jeg driver og planegger hvordan "serverparken" i mitt fremtidige hus skal være. Har tenkt å bygge selv, og har derfor "uendelig" med muligheter, fysisk (kabelstrekk osv). Jeg skal ha så mye som mulig automatisert, og jeg vil bygge det selv (billigere). Her er slik jeg har tenkt å gjøre det: Alle maskinene kjører Linux (regner med jeg tar Arch Linux som utgangspunkt) 2 separate nettverk (fysisk fraskilte): Nett 1: Lokalnettet som er koblet til trådløst aksesspunkt Nett 2: Kun for kommunikasjon mellom serverne Begge nettene er 1000mbit. 1 switch pr nettverk (Linksys?) Maskin 1 (la oss kalle den Alfa): Oppgave: Ren Linux NFS server som gir de andre serverne diskplass til oppgavene sine på nett 2. 8x 1,5TB disker i software RAID 6 2x disker i software RAID 1 til OS 2 nettverkskort (for å koble til nett 1 og 2) Maskin 2 (Beta): Oppgave: Filserver til nett 1. Kobler til via nett 2 til Alfa NFS exports og deler ut Samba-shares, ftp og muligens afp (Mac). 2 nettverkskort (ett til nett 1 og ett til nett 2). Man skal kunne redigere video (HD) over nettverk (kablet 1000mbit) direkte på filer som serves. Skal også dele HD-filmer, musikk osv til nettverket. Ideelt sett skal den klare å dele ut til flere slike oppgaver samtidig (f. eks. 2 HD-filmer som spilles av samtidig i forskjellige rom). 2 harddisker i software RAID til OS. 1 nettverkskort (for å koble til nett 2) Maskin 3 (Charlie): Oppgave: Styre 2alle stikkontakter, lamper osv i hele huset. Koblet til med COM-port styrte releer som igjen er koblet til alle kontakter, lys osv osv i hele huset. Alle brytere i huset er koblet til denne maskinen, og maskinen gjør en bestemt oppgave når bryteren trykkes (eks sende 5v styrestrøm til releet som styrer lyset i taket på kjøkkenet). Her er jeg usikker på hvordan jeg skal få det til. Releene har jeg funnet, men ikke en enkel måte å "lytte" til brytere som trykkes. 2 harddisker i software RAID til OS. 2 nettverkskort (for å koble til nett 1 og 2) Maskin 4 (Delta): Oppgave: Backup av de andre maskinene Inneholder disker tilsvarende plassen jeg trenger for å ta backup av alt innhold på Alfa, Beta og Charlie. Satt sammen i volumgrupper (Linux) og kjører rsync på faste tidspunkt. 2 harddisker i software RAID til OS. 1 nettverkskort (for å koble til nett 1) Maskin 5 (Echo): Oppgave: Internet-router, firewall, DNS server, DHCP server. Hvordan kan jeg få denne routeren til å være router, firewall, dns server og dhcp-server på to separate nettverk? Antar at jeg må ha 3 nettverkort hvor ett er til internett, og de to andre er til hvert sitt vlan og at man kjører en eller annen finurlig løsning med tanke på konfigurering av dhcp-server? Eller? Tanker? Her er de spørsmålene mine: 1. Hva bør jeg tenke på for å få filservingen til å fungere så raskt som mulig? 2. Er RAID6 å anbefale på filservern? 3. Hvem må ha prioritet på hardware av Alfa og Beta? 4. Hva slags maskinvare anbefales? 6. Hva gjør meg med Echo for å best mulig "lese" brytere? 7. Ellers, ser det bra ut? Jeg har mange tanker om dette selv, men har lyst på litt feedback på hva dere tenker, der ute Tusen takk for all tilbakemelding! Lenke til kommentar
Blank_File Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Jeg er i husbyggingsfase selv, og er meget spent på denne tråden. Her skal jeg følge med. Du er nok et hakk mer ambisiøs enn meg, men har ikke samme erfaring med nettverksbygging selv. Har antagelig heller ikke råd til å smelle til med alt jeg har lyst på fra starten av, men vil bygge nettet mitt opp litt etterhvert. Har selv fundert en del over hvordan jeg skal utnytte kapasiteten best mulig, og lurer også på om det er fordelaktig med mange svake servere eller få sterke. Etter å ha lest dine tanker rundt dette er jeg imidlertid overbevist om at det blir en bedre løsning med små servere og et internt nett mellom disse. Det viktigste for min del er en DCHP server og en filserver. Tror jeg klarer meg med RAID 5. Har ikke det aller største behovet for oppetid. Og takk for tips med å dele NFS og filserver. Hadde aldri kommet på dette selv. Da vil det vel kun bli NFS serveren som har ekstreme krav til I/O? Har du et sted jeg kan finne noe om Charlie serveren din? Dette virket jo spennende, men har ingen greie på mulighetene her. Synes generelt av opplegget ditt virker ufattelig spennende! Tusen takk for tips. Du må virkelig si ifra hvordan det barker i vei om du realiserer det. Er selv i gang med graving av tomt allerede, så innen jul neste år vil de første delene av nettverket være på plass. Håper det kommer noen som har litt greie på hva slags maskinvare som trengs her, for det er jeg veldig usikker på. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 25. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2010 Hei, Blank-File! Så kult å høre at du er interessert i et lignende prosjekt. Økonomien i dette vil jo selvfølgelig styre hvor heftig det blir, og jeg kommer nok til å måtte oppgradere senere. Men jeg har lyst, så langt det lar seg gjøre, å tenke langsiktig slik at jeg slipper å holde på i ukesvis med oppgraderinger osv. Det må bare virke Det er grunnen til at jeg vil kjøre på med så mange disker i filserveren med en gang. Jeg er ikke helt sikker på om måten jeg tenker å løse det på er den beste, men jeg liker tanken på å ha en egen maskin som er 100 % dedikert til å kun være en enkel filserver i et dedikert nett. På den måten får jeg utnyttet maskinvaren maksimalt. Selve delingen av filene kan dermed gjøres av en annen maskin, som igjen er 100 % dedikert til å levere filer til de forskjellige klientene i huset (laptop, stasjonær, PS3 osv). En annen positiv ting med å dele oppgaver mellom maskinene, er at ikke _alt_ går ned dersom en av maskinene tryner. Det er selvsagt delvis sant, siden Alfa vil være viktig for Beta og evt andre fremtige servere, men jeg tenker at Alfa får høyest pri når det kommer til maskinvare. Charlie blir uten tvil den mest spennende maskinen. Den har svært få krav til ytelse (skal jo bare ta imot "impulser" fra brytere, og sende strøm ut via COM-portene). Jeg har desverre ikke notatene vedr releene her, men skal prøve å finne dem frem. Jeg gjorde en liten test for moro skyld, for å finne ut hvordan jeg kunne få maskinen til å respondere på diverse brytere. Så jeg plukket fra hverandre et tastatur og koblet brytere fra kontaktpunktenene til tastene. Deretter lagde jeg et lite script som lyttet til hvilke bokstaver som ble "tastet", og utførte en handling ut ifra det. Idéen var å lage en egent kontrollerboks ut ifra et printkort fra tastatur. Vet ikke om det er en god løsning, det finnes kanskje andre fornuftige løsninger der ute. Man kan spørre seg hvorfor jeg ikke vil bruke X10 eller lignende for å styre strøm i huset, og det er rett og slett for å få stabilitet. Jeg har lest mye om det, og det er ikke 100 % pålitelig. Når jeg likevel skal bygge hus, så kan jeg jo legge det opp fra scratch. Jeg ser for meg det deiligeste monster-sikringsskapet med alle serverne og releene i.. lekkert Heheh Jeg har også lyst å utstyre samtlige rom med ethernet-porter som kan patches etter behov i dette sikringsskapet. Gir store muligheter for fremtiden, og gjør at jeg f. eks kan flytte hjemmekontoret til et annet rom uten å tenke på å måtte strekke nettverkskabel (for å drive med videoredigering o.l.). Jeg har lyst å kjøre alle "ikke-mobile" enheter på 1000mbit ethernetkabel, bare for å ha max ytelse, alltid En drøm er å montere høyttalere i tak/vegger i alle rom, og ha en egen multimediaserver med x antall lydkort (et for hvert rom). Testet dette med et linuxprogram jeg ikke husker navnet på nå, hvor man kunne velge hvilket rom (les: lydkort) man ville styre - direkte fra iphone. Hele musikkbiblioteket tilgjengelig i alle rom, inkl bad og vaskerom. Rett fra mobilen. Digg! Dette høres dyrt ut, men jeg kan gjøre så og si alt selv, og jeg tror det er mulig å komme i mål med dette til en liten brøkdel av hva det hadde kostet å få noen "proffe" til å gjøre det. 230V-opplegget får jeg seff elektriker til å gjøre. Veldig moro at du kunne bruke noen av tankene mine som tips! Gratulerer med tomt! Lenke til kommentar
weebl Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 (endret) charlie høres ut som noe som kan være utrolig kult men framdeles et sant helvete om noe skjærer seg. her bør du kanskje basere ting på allerede eksisterende smarthome løsninger eller noe og ha et system som fungerer uten at serveren er oppe, greit å konsultere elektrikkere her også da de kan ha mye god input på hvordan dette bør løses Endret 25. desember 2010 av weebl Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Skal du ha datakontroll på elanlegget ditt er PLS veien å gå. PLSen tar seg av logikken som skal til for å styre lys og annet du måtte ønske samtidig som du lar PCen fungere som en OPC server slik at du kan manipulere PLSen med PCen. PLSer får du ned i under 1000 lappen for de aller minste. Lenke til kommentar
Blank_File Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Etter litt tid på "tegnebrettet" har jeg også kommet frem til en del ting. Den store bakdelen her er jo at ved å gjøre absolutt alt "selv" så er sjansen for feil ufattelig mye større. Særlig når størrelsen blir så solid som i dette tilfellet. Jeg har heller ikke tilstrekkelig erfaring med Linuxservere til å løse alle problemer rundt dette. For min del ikke er ikke ønskelig med en egen backupserver, ville det ikke være like greit med et image av en fungerende server? Er også redd Charlien blir et hakk for avansert for mitt vedkommende, uansett hvor fristende den virker. DHCP- og brannmurdelen blir egentlig tilstrekkelig ivaretatt av en kraftig router for min del. Det kommer neppe til å være mer enn 20 noder på en gang uansett. Da sitter jeg igjen med en NFS-server og noe til å styre denne. Spørsmålet er om det ikke da er en bedre løsning å slå sammen disse to? I så tilfelle eliminerer jeg jo hele vitsen med to adskilte LAN også. Liker sånn sett idéen din med styring av lyd over alt uansett hvor, men behovet her er langt mindre enn kostnaden og Squeezebox f.eks fungerer mer enn godt nok for min del i dette tilfellet. Det jeg eneste jeg virkelig har behov for er virkelig stor kapasitet på I/O løsningene til serveren, slik at det er mulig å gjøre noe annet med lagringskapasiteten hvis man streamer et par HD filmer i hver sin ende av huset. Det er her den virkelige utfordringen ligger for min del. Jeg regner med at også for din del er dette helst for moroskyld og ikke faktisk behov? Endret 26. desember 2010 av Blank-File Lenke til kommentar
reminett Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2010 charlie høres ut som noe som kan være utrolig kult men framdeles et sant helvete om noe skjærer seg. her bør du kanskje basere ting på allerede eksisterende smarthome løsninger eller noe og ha et system som fungerer uten at serveren er oppe, greit å konsultere elektrikkere her også da de kan ha mye god input på hvordan dette bør løses Jeg hadde tenkt å ha en "failsafe" løsning med fysiske brytere i skapet.. Jeg er ikke redd for om maskinen holder mål så lenge man bruker OK kvalitetsdeler og konfer det riktig. Skal du ha datakontroll på elanlegget ditt er PLS veien å gå. PLSen tar seg av logikken som skal til for å styre lys og annet du måtte ønske samtidig som du lar PCen fungere som en OPC server slik at du kan manipulere PLSen med PCen. PLSer får du ned i under 1000 lappen for de aller minste. Du har kanskje et godt poeng. Jeg kan lite om PLS, men er det slik da at jeg kan kontrollere PLSen live fra linuxboksen? Jeg ønsker frihet til å kunne lage egne scripts, php, java osv. Så jeg må kunne kontrollere alt via maskinen. Blir bryterne rundt i huset koblet direkte til PLS, eller via PCen? Jeg ønsker nemlig også å kunne gjøre flere ting på én og samme bryter, gjerne med tidsstyring osv. Så det er viktig at Charlie kontrollerer dette.. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Etter litt tid på "tegnebrettet" har jeg også kommet frem til en del ting. Den store bakdelen her er jo at ved å gjøre absolutt alt "selv" så er sjansen for feil ufattelig mye større. Særlig når størrelsen blir så solid som i dette tilfellet. Jeg har heller ikke tilstrekkelig erfaring med Linuxservere til å løse alle problemer rundt dette. For min del ikke er ikke ønskelig med en egen backupserver, ville det ikke være like greit med et image av en fungerende server? Er også redd Charlien blir et hakk for avansert for mitt vedkommende, uansett hvor fristende den virker. DHCP- og brannmurdelen blir egentlig tilstrekkelig ivaretatt av en kraftig router for min del. Det kommer neppe til å være mer enn 20 noder på en gang uansett. Da sitter jeg igjen med en NFS-server og noe til å styre denne. Spørsmålet er om det ikke da er en bedre løsning å slå sammen disse to? I så tilfelle eliminerer jeg jo hele vitsen med to adskilte LAN også. Liker sånn sett idéen din med styring av lyd over alt uansett hvor, men behovet her er langt mindre enn kostnaden og Squeezebox f.eks fungerer mer enn godt nok for min del i dette tilfellet. Det jeg eneste jeg virkelig har behov for er virkelig stor kapasitet på I/O løsningene til serveren, slik at det er mulig å gjøre noe annet med lagringskapasiteten hvis man streamer et par HD filmer i hver sin ende av huset. Det er her den virkelige utfordringen ligger for min del. Jeg regner med at også for din del er dette helst for moroskyld og ikke faktisk behov? Definitivt kun for moroskyld. Og selvsagt for å få et enklere liv i heimen Du kan godt eliminere NFS-løsningen min og kun kjøre en enkel maskin med samba-shares osv. Som nevnt tidligere er det flere grunner til at jeg vil ha dem separate, i tillegg til at jeg syntes det er moro å holde på med. Det med Squeezebox er klart et poeng, men jeg tror det kan bli veldig kult likevel. Alle høyttalerne kommer til å koste litt, så dette blir en vurderingssak. Men det hadde vært veldig kult å få til noe slikt. Backup: Her kjører jeg en enkel rsync fra datadiskene på Alfa, samt systemfiler fra os-diskene til de andre serverne. Jeg syntes det er greit med en egen backupserver med tanke på skalerbarhet i fremtiden (putte inn flere disker), og at jeg er fan av å dedikere servere med tanke på oppetid/risiko. Ikke at jeg jeg _trenger_ høy oppetid, men det er jo moro å ha et bra system, og så vil jeg ikke ha det slik at jeg må bruke masse tid på vedlikehold fordi "hovedmaskinen" har krasjet og mange features i huset dermed har gått ned. Du kan selvsagt kjøre backup på egne harddisker i Alfa. Det gjør jeg pr. i dag på NFS-serveren min (i tillegg til at jeg sender backup en gang i uken til en server jeg har plassert hos foreldrene mine). Endret 26. desember 2010 av reminett Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Skal du ha datakontroll på elanlegget ditt er PLS veien å gå. PLSen tar seg av logikken som skal til for å styre lys og annet du måtte ønske samtidig som du lar PCen fungere som en OPC server slik at du kan manipulere PLSen med PCen. PLSer får du ned i under 1000 lappen for de aller minste. Du har kanskje et godt poeng. Jeg kan lite om PLS, men er det slik da at jeg kan kontrollere PLSen live fra linuxboksen? Jeg ønsker frihet til å kunne lage egne scripts, php, java osv. Så jeg må kunne kontrollere alt via maskinen. Blir bryterne rundt i huset koblet direkte til PLS, eller via PCen? Jeg ønsker nemlig også å kunne gjøre flere ting på én og samme bryter, gjerne med tidsstyring osv. Så det er viktig at Charlie kontrollerer dette.. Du kan kontrollere alt med maskina tilkobobla PLSen, men du må benytte deg av enten OPC server programmet til direkte overstyring av in/utganger fra PLSen eller at du bruker PLSens software til å omprogramere styringen for PLSen bruker logikk, ikke script. Men det er ingenting i veien for å skaffe seg en skjermbilødesystem for PLSen du velger og integrere dette i styringen. Et tuchpanel på veggen hadde sikkert vært stilig der du kan styre husets funksjoner fra. I tillegg lever PLSen sitt eget liv selv om PCen skulle få virus eller gå ned av en eller annen grunn. Men om du skulle gå for en egen produsert løsning hvordan hadde du tengt å få et sikkert og godkjent grensesnitt mellom PC og 230V nettet ditt i huset? Endret 26. desember 2010 av perpyro Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg er ikke helt sikker på om måten jeg tenker å løse det på er den beste, men jeg liker tanken på å ha en egen maskin som er 100 % dedikert til å kun være en enkel filserver i et dedikert nett. På den måten får jeg utnyttet maskinvaren maksimalt. Selve delingen av filene kan dermed gjøres av en annen maskin, som igjen er 100 % dedikert til å levere filer til de forskjellige klientene i huset (laptop, stasjonær, PS3 osv). Den der skjønner jeg ikke helt. Hvis Beta ikke gjør noe annet enn å hente data fra Alfa og sende dem videre, hva er da egentlig poenget med Beta? I/O-kravene på Alfa blir vel omtrent lik uavhengig av om dataene går via Beta eller ikke før de når klient-enhetene. I/O-kravene på Beta blir ekstra heftige når alt skal både inn og ut. En annen positiv ting med å dele oppgaver mellom maskinene, er at ikke _alt_ går ned dersom en av maskinene tryner. Nja. Slik du deler vil maskinene være veldig avhengig av hverandre. Om Beta skal streame mediefiler som er lagret på Alfa, så mister du streaming både om Alfa kræsjer og om Beta kræsjer. På en måte ender du da med mindre sikkerhet enn om du hadde kjørt mer på en maskin - fordi du får flere enkelt-komponenter som hver for seg slår ut alt om de feiler. Skal du virkelig sikre oppetid bør du heller satse på redundans - altså ha flere maskiner som kan gjøre samme jobben. En helt annen ting er at organiseringen av filserver og streaming egentlig ikke har så mye med husbyggingen å gjøre. Konsentrer deg om basisen med kabling og sånn nå, og ta fin-tuningen av serverparken senere. Charlie blir uten tvil den mest spennende maskinen. Det er ambisiøse planer du har der, ja. Men jeg vil vel anbefale deg å se mer på eksisterende løsninger. Da kan du for eksempel få muligheten til å ha touch-panel og ikke bare brytere. Det gir mye større muligheter for avansert (og brukervennlig) styring. Det er på en måte også tryggere i fremtiden - med en privat Reodor Felgen-løsning er du nødt til å være din egen vedlikeholdstekniker fremover, og det er ikke sikkert at du har interesse og evner til det om 10-20 år. For ikke å snakke om at du får problemer om du skal selge huset med en en slik hjemmesnekret løsning. Har du forresten sett noe på avstander i de testene du har gjort? Det blir jo fort et stykke ledning fra bryter til PC og fra PC til rele. Så lenge det bare er enkle pulser burde det ikke være noe problem, men har du testet på det? Jeg har også lyst å utstyre samtlige rom med ethernet-porter som kan patches etter behov i dette sikringsskapet. Lyst til? Akkurat det ville jeg sett som en selvfølge om jeg skulle bygget nytt hus. Lenge før mange av de andre planene dine. Og jeg mener virkelig lenge før. En drøm er å montere høyttalere i tak/vegger i alle rom, og ha en egen multimediaserver med x antall lydkort (et for hvert rom).Testet dette med et linuxprogram jeg ikke husker navnet på nå, hvor man kunne velge hvilket rom (les: lydkort) man ville styre - direkte fra iphone. Hele musikkbiblioteket tilgjengelig i alle rom, inkl bad og vaskerom. Rett fra mobilen. Digg! Hvordan har du tenkt å gjøre det med forsterkere? Skal du ha en forsterker skjult i veggen pr. rom også? Du bør forresten også tenke på kjøling av serverrommet, og på å gjenbruke varmen derfra til noe fornuftig. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Håper du lager en arbeidslogg over prosjektet TS Blir intressangt. Dog ser jeg ikke helt poenget med ideen din med to nettverk, i mine øyne blir det bare mer avansert for avanserthetens skyld. 1000Mbps er ganske mye, tror ikke det vil bli noe problem at serverne kommuniserer i samme nettverk som resten av klientene. Lenke til kommentar
Blank_File Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Men hva slags komponenter trengs i filserver for å kunne holde unna et par HD-filmer og filoverføring på likt? Kan noen svare på det? Ekstra diskkontrollere? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 (endret) Min server har bare koblet til noen eksterne disker, samt noen helt vanlige 7200rpm disker, ingen raid. Funker fint å streme HD, overføre filer, laste ned og alt dette på en gang. Trenger ikke noe syk server for det. Her er mer info om serveren btw: http://sorforumet.com/viewtopic.php?f=29&t=305 Endret 27. desember 2010 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Siste filserver jeg bygde meg sist i høst har den billigste tokjerneprosesoren til intel jeg kunne finne. (Ikke Celeron.) I tillegg tok jeg det billigste hovedkortet jeg fant, men som hadde et par PCI og PCI-E porter. Slengte på noen PCI-E diskkontrollere, og RAID 5 i software. WD Green disker, og kjører 1Gb nettverk mot server. Streamer fint 720 materiale fra denne mot HTPC samtidig som jeg kopierer filer fra arbeidsmaskinen min. Trengs med andre ord ikke så voldsomt til utstyr. Lenke til kommentar
Blank_File Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Jeg er klar over at det ikke er den store prosessorkraften som trengs, poenget er at f.eks når man er på LAN så det ofte meg som er "server" for ting som alle skal hente. Min maskin blir ubrukelig og den totale hastigheten på overføringene går kraftig ned når flere overfører fra meg på likt. Hvordan kan dette unngås? Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Har lest gjennom hele tråden. Ser ut som et veldig kjekt prosjekt. Men stusser litt over lys styringa som du nevnte i starten. Med å styre lys via com utgang og releer. Jeg er selv eletriker og jobber stort sett bare med snarthus løsninger. Då helst Elko living løsningen. Den løsningen du hadde i starten tror eg du hadde slede veldig mye med. Og PLS styring tror jeg heller ikke hadde blitt 110%. Vert fall med tanke på LED spotter og andre spotter som du vil dimme. Blir det veldig mye ekstra for å få dette til med PLS og com releer. Men tilbake til Elko Living. Her har du alle tenkelige muligheter. Bare din egen fantasi som setter grenser. ALT er programerbart. Og du kan styre det live fra linux/windows/mac/iphone, eller touch skjerm som du kan kjøpe fra elko eller du kan sette opp ein windows/linux maskin med touch skjerm som styrer alt. Og du får opp status på varme/lys/alarm på skjermen. Og huset kan styres fra hele verden via internett. Du kan koble til egentlig alt. Du trenger bare mate input modulen i sikringsskapet med et signal, så kan du styre det videre ved hjelp av programering. Fins flere ferdige gode programmer, men du kan lage dine egne løsninger på alt. Fins også andre smarthusløsninger fra feks: Eaton (gamle Moeller), hager, for å nevne noen av di mest kjente. Ellers ville eg heller kjøpt en veldig god server, kjørt alt på den. Setter du det opp riktig blir linux stabilt. Nesten uansett Lykke til videre i prosjektet Lenke til kommentar
reminett Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Takk for mange gode innspill. Ha i bakhodet at jeg gjør dette som en hobby, og vil ha det moro med det. Og halve moroa er å planlegge det slik som nå, sammen med dere Derfor har jeg ikke noe i mot å overdimensjonere, hvis det blir en morsom utfordring og kult opplegg Charlie/strømstyring: Elko Living hørtes lovende ut dersom man kan styre det enkelt fra CLI. Ellers så tror jeg ikke det blir noe problem med egne com-releer dersom releene er godkjente, men nahojp har et godt poeng med tanke på evt salg av hus senere, noe jeg har tenkt litt på tidligere. Men det er jo ikke planen at det skal bli noen reodor-felgen løsning. Jeg vil at det skal være skikkelig, og mulig å bytte ut releene med andre løsninger dersom man ønsker det. Så man blir ikke _helt_ låst. Men, dersom det finnes en virkelig god løsning der ute, som er stabil og 100 % formbar, så er jeg veldig positiv. Jeg vil f. eks lage touch-skjermbildet selv osv. Jeg har ikke testet lengde på kabler osv enda, men det må seff gjøres. Filserving: Beta er kanskje overkill, jeg vet ikke. Men jeg innbiller meg at dersom Alfa kun skal forholde seg til én klient (Beta), så er det bra for den med tanke på arbeidsmengde. Dessuten vil Delta ta backup av Alfa direkte, på Nett 2, uavhengig av tjenestene som kjører på Beta. Er det virkelig ikke lurt? Er det bare tull, eller kan det være bra på noen måte? Husk også at Alfa skal kjøre software RAID6. Øvrig: Multimediaserveren skal ha et lydkort pr rom (usb dongle) og en liten forsterker pr rom (evt en forsterker med mange inn- og utganger. Jeg MÅ ikke ha redundans, men det hadde seff vært veldig kult. Men dobbelt opp med maskiner blir plutselig dobbelt så dyrt. Men det jeg mente var at dersom én av maskinene ryker, så ryker ikke alt slik at jeg må sette opp alt på nytt igjen. Kult tanke bruke serverrommet som varmekilde i huset. Det må utnyttes! Er klar for idéer Så over til en ny tanke: Hva med å kjøre nettverket slik: Alfa --- Beta (direkte link med kabel) Alfa --- Delta (direkte link med kabel) Internett --Echo --- switch --- Delta __________________ |____________________ Øvrige kontakter i huset (via patchepanel) Som dere ser så er det kun Echo (router) og Delta som har fysisk tilgang til internett. Tenkte å kjøre en egen maskin (evt en dedikert dings) med serieporter som er koblet til alle maskinene. På den måten kan jeg ssh'e til denne maskinen/dingsen, og koble meg på via serieport til maskinene som ikke skal være tilgjengelig på noe nett, pluss at Echo og Delta blir tilgjengelige selv om nettverkskortene deres skulle ryke osv. Hadde ikke det vært litt fancy? Og ikke minst sikkert? Endret 2. januar 2011 av reminett Lenke til kommentar
Leoh Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Fantastisk prosjekt. Dette blir meget spennende å følge. Jeg driver selv i disse dager å bygger hus og har gått får en smarthus løsning. Oppsettet er en kombinasjon av SmartHouse og Elko, der Elko er systemet som styrer alt av signaler til TV, telefon og data. Har fått tegnet inn et eget serverrom der alt skal kunne patches til den delen av huset jeg ønsker, samt at den skal inneholde noen servere. Uten at jeg har satt meg inn i alt, så er ønsket å kunne styre det meste via iPad/iPhone. Det blir et hus uten nøkler, så alle dører styres enten av kodebrikker eller fingerscan. Blir også lagt opp slik at jeg kan åpne døren via sms/nettet om jeg er på reise. I tillegg til dette så har jeg et ønske om å legge inn et kamera som er ved hoveddøren, slik at når noen ringer på så skal bildet komme opp på tv´n i stua. Er det noen som har kunnskap/programmer som støtter dette? Endret 8. februar 2011 av Leoh Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 sms om jeg er på reise. Det hørtes ekstremt usikkert ut? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Kan vel fint reduseres litt i maskiner/utstyr? nettverk1/2 - 24porters smartswitch til 2k, kan deles inn i 8seperate nettverk og fordele portene slik du ønsker, evnt 48port til 3-4k. maskin 1+2 - en filserver med dobbelt nettverkskort maskin 3/4 - enkel server til 3-4k maskin 5 - atombasert pc til 1,5-2k. gateway+access point fordelen med pcbasert router/wlan er kunne bruke kort med 4radioer til en 200-300kr som gir deg mulighet for 4trådløse nettverk. Når de også kjøres rett mot router kan du sette opp f.eks gjestenettverk som ikke har tilgang til resten av nettverket samt sette begrensninger på hastigheter. Angående utnytte varmen så er det mye som kan hentes derfra ja. det blir jo i prinsippet en 600-1000w varmeovn på 24/7 med alt utstyret. Nye "grønne" kontorbygg varmer ofte flere etasjer fra serverrommene sine, så på sommertid pumper det bare ut. Endret 8. februar 2011 av cruzader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå