Gå til innhold

TrueCrypt - oppdatering trygt?


Anbefalte innlegg

Emnetittel kan virke misledende, men finner ikke på bedre.

 

Jeg har planer om å kryptere alt jeg har, men er litt usikker på noe.

 

Om jeg laster ned TrueCrypt 7.0a, og krypterer alle harddisker (så jeg lager en fil som er harddisk om jeg mounter). Hvis jeg senere laster ned TrueCrypt 8 (eller annen ny/gammel version), vil det være problemfritt å mounte alle filene? Eller må jeg ha rett version av programmet for å åpne filene?

 

Burde være problemfritt samme hvilken version, men vil være sikker.

 

Og: hvilken algoritme er best å bruke? Alle som er i programmet er sikkert veldig gode, men hva er "best"?

 

Og til slutt: vil harddisken være like rask som opprinnelig? 7200rpm. Har ikke planer om RAID, så er ikke veldig nøye, vil bare vite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg monterte for ikke så lenge siden en 160GB-disk uten problemer. Jeg vet ikke hvor mange år det er siden den ble kryptert, men minst fem år siden. Jeg har aldri hatt noe versjoneringsproblemer og jeg tror det er en av Truecrypts hovedmål.

 

Hva definerer du som "best"?

 

Du vil få høyere CPU-bruk ved lesing og skriving til disk og trolig lavere IOPS, men sekvensiell hastighet bør være ganske lik orginalt.

Lenke til kommentar

Noe som tar laang tid å bruteforce om det består av rundt 10 tegn (tall, bokstaver, symboler etc)

 

Så jeg har overdrevet litt med mitt passord på 30 bokstaver, tall og spesialtegn da?? :whistle: Men sikret for fremtiden da....

 

Ellers, ingen problemer å mounte hverken disker eller konteinere ved oppgradering til nye TrueCrypt versjoner. Det har alltid fungert, og vil nok alltid fungere.

Men andre veien går det ikke alltid like bra. Altså du lager en krypter disk i TrueCrypt 7, så får du neppe åpnet den i TrueCrypt 5. Men på den andre siden, det er vel lite sannsynlig at du bruker en så gammel versjon uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...