Gå til innhold

oppgradering til 2-3 tusen

Anbefalte innlegg

Har denne (clicky) pakken, og fikk meg akkurat hd skjerm. Dette gikk ganske kraftig utover ytelsen. Jeg trenger nå forslag på et nytt skjermkort og en ny prosessor som jeg kan kjøpe.

Må ha muligheten å kjøre fraps og Bad company 2 samtidig. gjerne på 1080p

Kan ikke overstige 3 tusen.

Takk :)

Edit: Gjort en stor tabbe og prestert å lime inn feil link i jule rushet >< Skal være fikset nå

Endret av NoNamesLeft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel for det første den pakka du har kjøpt ha en 400 W strøm forsyning (bør definitivt byttes om du skal oppgradere pcen noe særlig)

Det skjermkortet Mavaldo linket trenger 500 W strømforsyning så allerede der vil det temmelig sikkert skjære seg.

Det du vil trenge for å få mer futt i maskina der etter min mening er :

1 stk strømforsyning ca 600 - 650 watt

1 cpu, nja kanskje ikke.

2 GB mer minne, da 2 GB er i minste laget i dag

1 skjermkort, type nvidia 460 evnt 570 evnt ATI type 6850 / 6870.

EDIT: rettet skreve leif

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

400w er mer en bra nok til det der og mer til så lenge den er av fornuftig kvalitet. Det er selvsagt fordeler med å overdimensjonere, men jeg synes det er dårlig bruk av penger når det må prioriteres. For å illustrere trekker 6850 + i7-system 217w under load(i følge testen til HW), og i7ene er på ingen måte strømgjerrige.Effektforbruk_Lavereerbedre.png

Jeg ville kjøpt(i prioritert rekkefølge):

- 2gb ram

- Nytt skjermkort, et av de som allerede er nevnt

- Ny prosessor

Lenke til kommentar

Svarene ovenfor er ikke helt på rett vei slik jeg ser det. For å kunne spille er grafikkortet det som har mest betydning for ytelse - _udiskutabelt_ så lenge specs på PC er relativt nye! Å oppgradere minne vil ikke være så høyt prioritert som gitt uttrykk for. 6850 er noe som vil kunne fungere godt. Dette koster kr 1475, det er ikke sikkert at 6870 er nødvendig.

Det neste er CPU - en trekjerne kan være veien å gå, evt en firekjerners phenom x4 955 på 3,2Ghz (kr1195 på komplett)

Edit:tillegg:

I forhold til minne vil 2GB kontra 4 eller 8GB kunne ha følgende effekter:

-litt lengre loadetid

-litt lagg på store spill med store texturer og brett

-litt kortere sysnfelt på spesielt FPS-skytespill

kilde: tomshardware.com/us

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

torfinns : Du tar egentlig litt feil, en pc med for lite minne eller for dårlig cpu vil ikke dra nytte av et bra skjermkort , spesielt med nyere spill.

2Gb blir faktisk litt for lite for mange spill som faktisk krever minst 2Gb for å fungere normalt.

TS ønsker å bruke ca 2-3 tusen på en oppgradering, da er det nok fornuftig å satse på et 6850 skjermkort (eller 460 Nvidia) , 2Gb mer minne (som fåes kjøpt billig nå) og da har han kanskje nok penger til å oppgradere enten cpu eller psu om behovet kommer , de han har burde egentlig greie jobben akkurat nå men det er klart at disse bør oppdateres også senere.

Lenke til kommentar

malvado: Gi oss en link til artikkel som understøtter din teori i klartekst.

FPS i skytespill er og blir mer avhengig av grafikk og CPU enn minne. Utover de effektene jeg ramset opp vil spillbarheten være god nok, men ikke dithen at det ikke er mulig å spille slik du nærmest påstår!

Om man skal ha en PC som tar alt av nye spill snakker vi en helt annen prisklasse. Videre vil raskere CPU med flere kjerner ha større betydning for ytelse i denne prisklassen enn oppgradering fra 2 til 4GB minne. Jeg sier ikke at trådstarter ikke skal kjøpe mer minne, men siden hovedkortet bare har to RAM-slots vil mitt råd være å vente med minneoppgradering til senere.

Så utsagnet "2Gb blir faktisk litt for lite for mange spill som faktisk krever minst 2Gb for å fungere normalt" holder ikke mål og er ikke avgjørende for denne PC-oppgraderingen.

Et annet greit grafikkort i denne prisklassen er GeForce 460 med 1GB minne Da er trådstarter fremdeles innenfor budsjett.

Lenke til kommentar

For å oppsummere med min meninger, så oppgrader til 4 gb ram. Ikke noe vits å spare på det når du likevel skal bestille deg deler. 2gb i 2011 er lite, det vil ikke gjøre store utslaget i fps, men du bør ha det for ikke få noe flaskehals.Så bruk penger på skjermkort, det er der som allerede sagt spille krever kraft. Cpu kan du vente med men en x3 cpu vil selvfølgelig være greit om du vil ha en komplett oppgradering.

Endret av anordne
Lenke til kommentar

malvado: Gi oss en link til artikkel som understøtter din teori i klartekst.

FPS i skytespill er og blir mer avhengig av grafikk og CPU enn minne. Utover de effektene jeg ramset opp vil spillbarheten være god nok, men ikke dithen at det ikke er mulig å spille slik du nærmest påstår!

[/Quote]

Her tar du kraftig feil. De fleste spill i dag benytter seg allerede av mer enn ca 2Gb, men nettop pga at 32Bit har dominert i såpass mange år inntill Windows 7 kom på markedet, (windows xp 32bit dominerer faktisk enda markedsandelmessig) så har de fleste spill vært begrenset hovedsakelig i mengden minne de kunne bruke pga 32bit til 3Gb.

Problemet her er at hvis brukerne fortsetter å benytte seg av 32bit og max 4Gb minne så er det svært lite spillutviklerne kan gjøre for å sørge for bedre ytelse , gi brukerne også større skjermer, høyere oppløsninger og skjermkort med enda større mengder minne og problemet eskalerer enormt med 32bits system og gaming.

Avhengig av os så vil man fort se at :

Windows Xp 32bit tar ca 512mb (da har man ca 1.5Gb til spillet).

Windows Vista 64bit tar ca 1.5 Gb selv.

Windows 7 64 bit tar en plass mellom 1 - 2Gb avhengig av hva som er aktivert.

Selvsagt en del av dette minnet frigjøres når man spiller og går over til pagefila i harddisken , men spillet vil jo også i utgangspunktet ha behov for en pagefile i hd om det har for lite minne til å kjøre det i typiske 1680x1050 eller 1950x1650 da blir det en del påkjenning på HD og dette vil garantert bli merkbart i form av LAG i spillet.

Her er faktisk en bra artikkel fra Corsair som viser forskjellen

Cpu er jo selvsagt noe som kan og bør oppgraderes, men det er ganske poengløst med det antall minne han har i dag, så sånn sett som jeg sa tidligere er prioriteringsrekken denne :

Skjermkort.

Minne.

(Her må han kanskje kjøpe en Psu for å kunne bruke en bedre cpu)

Cpu. > Phenom II X6

Lenke til kommentar

Malvado: Å påstå at jeg tar kraftig feil får du ta på egen konto - ut fra budsjett og kriterier lagt til grunn mener jeg du må komme med konkrete linker (og ikke synsing) for å underbygge din påstand. Noen spill er mer kresne enn andre i mengde er greit, men de vil likevel kunne kjøres. At swap må brukes mer ved 2GB er vel en av tingene jeg påpekte, nemlig i form av lag. Er forøvrig helt enig i at mange spill vil kjøre bedre med 4GB eller mer, men vi forholder oss til begrensete kriterier i denne tråden.

Til trådstarter - etter oppdatering:

Hovedkortet ditt kan mest sansynlig låse opp kjerner. I manualen står det et punkt som heter "Advanced clock calibration" Sett dette til "All cores" og CPU vil kunne kjøres på opptil fire kjerner om den har kjerner som lar seg låse opp. Om du klarer dette vil det spare deg for CPU-kjøp.

les mer her - opplåsing av AMD X2 og X3 til X4. Om du vil prøve deg på dette vær obs på at BIOS kanskje må resettes om det ikke fungerer.

Da sitter vi igjen med råd om GPU og da er alternativene allerede kommet, 6870, 6850 eller geforce gtx460 1GB

Om du klarer låse opp CPU-kjerner vil du kunne utsette den oppgraderingen til neste prisnedsettelse på X6 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...