Stigma Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 (endret) Hei, Jeg skal overføre en del gamle videotaper til PC via kameraet mitt som konverterer det til DV. Jeg har to mulige inputs å jobbe med - composite (RCA) og s-video. VCRen min har kun SCART output. Spørsmålet er - er det noe kvalitetsforskjell å hente på å kjøpe en SCART-til-Svideo overgang fremfor å bruke en SCART-til-composite overgang (som jeg har fra før)? Kablene det er snakk om er korte - så noe betydelig tap/signalforstyrrelse er det ikke snakk om. Jeg har forsovidt en SCART-til-Svideo overgang også, men den gir meg bare svart-hvitt og jeg leser at det er ikke alle overganger som takler S-video fra SCART i farger, så om det blir nødvendig må jeg kanskje kjøpe meg en ny en ved midnre noen vet hva det er jeg gjør galt evt. EDIT: Er det i det hele tatt mulig å få ut et S-video signal med farge fra en SCART kontakt uten å bruke noen skikkelig converter slik som f.eks. en slik en?: http://www.js-technology.com/index.php?cPath=22&osCsid=e84d0617742614ddd01f07d736b0d18f Jeg har som sagt en overgang fra før med S-video utgang, men den er bare en lignende til dette: http://cgi.ebay.com/RGB-Scart-Composite-RCA-S-Video-Audio-AV-TV-Adapter-/260658673565?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb077b79d (vet ikke om den er identisk, men den jeg har ser ihvertfall helt lik ut) Hvis det IKKE er mulig uten en "dyr" koverterboks (noe jeg mistenker mer og mer etterhvert som jeg leser - er det snakk om noen betydelig kvalitetsforskjell? Dette er snakk om 10-25 år gamle videokasetter og videokamera taper uansett, så hvis det marginalt å hente så er det neppe merkbart gitt kvalitetsnivået jeg jobber meg her uansett mistenker jeg... Jeg håper noen kan gi meg råd her så jeg kan oppnå maksimal kvalitet -Stigma Endret 25. desember 2010 av Stigma Lenke til kommentar
covah Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Spørsmålet her er vel om VCR'en din sender ut s-video signaler via SCART? De VCR-ene jeg har vært borte i, gjør ikke det. Har man derimot en VCR som spiller S-VHS er sjangsene store for at den støtter s-video signaler (s-video var jo en standard som kom sammen med s-vhs spillere). Det at du får et s/h bilde via en SCART > s-video kabel, tyder det på at den IKKE sender s-video signaler. Husk at s-video IKKE er en del av den originale SCART standarden, iom. at SCART kom før s-video (selv om mye utstyr støtter s-video over SCART alikevel). Dersom VCR-en din støtter RGB ut via SCART, vil du nok få et bedre resultat dersom du har en RGB > s-video converter. Men det spørs om kostnaden er verdt det... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2010 Tipper at det ikke er noe S-vidoe signal fra SCART utgangen nei - og det vil vel da også forklare hvorfor jeg har s/h signal på s-video. Jeg har funnet noen spesiallagde adaptere som skal spesifikt gå rundt dette problemet som bare koster rundt 150kr inkl. frakt (jeg anntar de har en signalconverter innebygget for å få det til), men jeg vet ikek om det vil ævre noe merkbar forskjell uansett pga. tapene er såpass støyete uansett. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå