Gå til innhold

Nytt førstegangs speilrefleks! Canon 500D?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Canon 50mm F/1.8 koster 763,- hos Japanphoto.no

Canon 50mm F/1.4 koster 3,9 ganger mer - helt nøyaktig 2.974,-

Eier ingen av dem selv, men har testet F/1.8. Det gir veldig god bildekvalitet - spesielt til prisen. Men det er nok ikke veldig solid bygget: Veldig lett, og har bl.a. plastikkfeste.

Lenke til kommentar

Takk folkens! Skal Investere i ett ekstra batteri, men skal se hvor jeg bestiller fra ;) kanskje det blir fra batterikongen.no, Pc Lynet.

Når jeg kom til lefdal var det allerede fullt av folk, og jeg var det kl.07.01...så lurer på om de åpnet et par min tidligere, hehe. Men en bekjent av meg jobbet der så han sikret et kamera til meg. Måtte stå 30min i kø for å få kjøpt den etterpå da...

Skal vurdere 50mm F/1.8 i 2011. Bare spare litt penger først.

Har ett lite problem her. Ganske latterlig egentlig :p Når jeg skal ta bilder vil jeg gjerne se hva jeg tar bilde på selve LCD-skjermen, og ikke slik at jeg må ta øyet inntil kameraet. Det går ikke sant? :S

Lenke til kommentar

Gratulerer med et flott kamera ;)

Var det mange i kø på din lokale Lefdal?

I Sandefjord var det vel ca 50 personer i kø hadde de kun 15stk 500D og kun 5stk 55-250mm som jeg skulle ha men ble utsolgt,men fikk iallefall en gratis dvd spiller hehe

Hiver meg på denne debatten jeg også i og med at jeg kjøpte den lefdal pakken i dag:) jeg har også en egen tråd ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1285059 )

I "min" butikk på Tiller i Trondheim var det ca 100 peroner. Kjøpte den 55-250 linsa også, men de hadde ikke den på lager, så den kommer vel på januar en gang.

Jeg har lest litt i manualen, men synes det er litt enklere og få det fortalt her på forumet :)

ISO, hva er egentlig det. Jeg leste at det blir høyere ISO ved mindre lys?

Prøvde også det med og sette kameraet på P i stedet for den grønne firkanten, ble jo veldig fine bilder i mørke omgivelser og uten blits! :)

Mvh Robert.

Lenke til kommentar

Når du bruker "P", så må du selv trykke opp blitzen med en knapp på framsiden av kamera om du vil bruke den. Lukketiden, størrelsen på hullet som slipper inn lys(?) samt iso stille automatisk. Om du vil leke med fokuspunktene så trykker du på oppe til høyre på baksiden av kamera mens du ser i søkeren, skrur du på hjulet så kan du velge fokuspunkt manuelt. Du ser de røde dottene.

Du kan også ta serie med bilder, om du velger dette. Pil venstre bak, og velg flere bilder. Det er tøft det. Altså kamera tar kontinuerlig bilder helt til du slipper utløseren.

Les om de tre forskjellige typene med autofokus og hva de er god for. Samt, skru gjerne av autofokus på objektivet og lek med manuell fokus. Mye morro.

Endret av DeadManWalking
Lenke til kommentar

Tips? Klart man har tips. :)

Les manualen. Står mye bra der.

Les opp konsepter om ISO, blender og lukker.

ISO - lysfølsomhet på sensoren. Høy ISO - støy, men kan ta bilder i lite lys. Lav ISO - lite støy, men krever mye lys.

Blender - hvor stor åpning som slipper inn lys til sensoren - stor blender (lavt f-tall, f.eks f/2.8) gir liten dybdeskarphet, men slipper inn mye lys. Liten blender (stort f-tall, f.eks. f/22) gir stor dybdeskarphet, men slipper inn lite lys.

Lukker - hvor lenge åpningen som slipper inn lys til sensoren er åpen - lang lukkertid gir mer lys, men krever at motiv og kamera holder seg stille.

Eksperimenter.

Eksperimenter med dybdeskarphet. Sett kameraet i Av-modus. Så velger du blender med hjulet, og kameraet velger lukker.

Installer programvaren som fulgte med, og oppdater til nyeste versjon på nettet. Prøv å bruke Canon DPP. Skyt RAW-filer og prøv å etterbehandle dem. Endre hvitbalansen og endre eksponeringen.

Ta bilder! :)

Ikke skyt med horisonten midt på bildet - legg den 1/3 eller 2/3 i høyden.

Lenke til kommentar

En ting, som jeg har fortalt, så har jeg bestilt en 55-250 lins ( http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-lefdal-Site/no_NO/-/NOK/ViewProductCompare-Add ), men den 70-300 linsa koster det samme. Er den bedre?

70-300 IS er bedre, men vill heller hatt EF-S 55-250 IS enn noen av EF 70-300-variantene.

Linken din virker ikke.

Edit: Antar du tenker på Sigma 70-300 f/4-5.6. Ville nok selv her gått for EF-S 55-250 IS - det er mye objektiv for pengene.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

En ting, som jeg har fortalt, så har jeg bestilt en 55-250 lins ( http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-lefdal-Site/no_NO/-/NOK/ViewProductCompare-Add ), men den 70-300 linsa koster det samme. Er den bedre?

70-300 IS er bedre, men vill heller hatt EF-S 55-250 IS enn noen av EF 70-300-variantene.

Linken din virker ikke.

Disse to er det snakk om

55-250 http://www.lefdal.com/product/foto-video/objektiv/EFS55250MMIS/canon-ef-s-55-250mm-f-4-5-6-is;pgid=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

70-300 http://www.lefdal.com/product/foto-video/objektiv/HAMA300076/sigma-70-300mm-for-canon;pgid=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Så du mener jeg har gjort "rett" i og kjøpe 55-250? og hvorfor?

Mvh Robert.

Lenke til kommentar

Personlig så har jeg bare prøvd 1.8 av 50mm-versjonene. Og det er ett bra objektiv når man ser på prisen. Mye plastikkfølelse kanskje, men overraskende god bildekvalitet. Men har du 1.4-versjonen så vil jeg tro at du har ett enda bedre objektiv. Men for en nybegynner, med litt lavt budsjett så er 1.8 ett meget godt valg.

Lenke til kommentar

Mvh Robert.

Vel,den sigmaen ville jeg overhode ikke byttet mot 55-250 IS,for det første så får du ikke stabilisering og en jækla treg fokusmotor,hvis du vil ha et objektiv som yter like godt som 55-250 IS men er på 70-300mm må du oppi en 5000.-

Lenke til kommentar

Mvh Robert.

Vel,den sigmaen ville jeg overhode ikke byttet mot 55-250 IS,for det første så får du ikke stabilisering og en jækla treg fokusmotor,hvis du vil ha et objektiv som yter like godt som 55-250 IS men er på 70-300mm må du oppi en 5000.-

Ok, så da venter jeg til den 55-250 linsa kommer så beholder jeg den... :)

Mvh Robert.

Lenke til kommentar

Tips? Klart man har tips. :)

Ikke skyt med horisonten midt på bildet - legg den 1/3 eller 2/3 i høyden.

Og flere kommer,bare og spørre etterhvert som problemene oppstår lag gjerne egne tråder under riktige kategorier,bilde spørsmål i fotografering,kamerarelaterte i digital speilrefleks og objektiver/utstyr i kategorien "objektiver,blits og utstyr" det er for at flere forumbrukere kan være behjelpelig,er man interessert i bilder så gidder man ikke å lese kamerarelaterte tråder :)

Over til hjelpen :)

Dere kan finne mange fine guider øverst på Akam sine sider i feltet merket guider,det finnen også noen spesifiserte tråder som gir en god innføring i relaterte emne,så som månetråden og dråpetråden.

Jeg besvarte engang hvordan man bedre kan ta kontroll over kameraet,i stede for og skrive alt på nytt så lenker jeg bare til tråden.

Men det viktigeste er og lese manualen og teste seg fram med kameraet,så vil resten komme av seg selv etterhevert.

Lenke til kommentar

Hvis man bruker LCD skjermen når man tar bilder, hvorfor må man fokusere manuelt?

Fordi autofokus i liveview-modus er langsom og dynge - det kommer ned på kompaktkameranivå, og er ikke lenger den kjappe, presise fokusen man er vant til med speilrefleks. Dette fordi det blir kontrastbasert autofokus og ikke fasedetekterende. Prøv selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...