Gå til innhold

Nytt førstegangs speilrefleks! Canon 500D?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har egentlig veldig lite peiling på speilrefleks eller kamera generelt.

Men tenkte jeg skulle kjøpe et speilrefleks til familien..

Tenkte kanskje Canon 500D som førstegangs speilrefleks? Hvis jeg er heldig får jeg den til 3500kr m/18-55mm IS. + 16GB til 200kr Dealextreme 16GB, klasse 10!. Altså totalpris 3700,- (btw. er det minnekortet bra med tanke på hastighet?).

Også må jeg vel ha et kameraveske..og det koster? hvor mye koster et ekstra batteri på f.eks. ebay/dealextreme/i Norge...

Eller anbefaler dere noe annet? Helst billigst mulig! Ganske stramt budsjett.

Kameraet skal brukes til å ta bilder inne, ute og på fester hjemme + hobby?...så å si alt uten fest/byen for da brukes kompaktkamera.

Mvh Singh

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 500D, med batterigrep. Så for min del er batteriet tilnærmet uendelig. Har ladet det engang siden mai. :p

Ekstra batteri:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354301

Batterigrep med plass til to batterier, eller kan drives av vanlige batterier(praktisk):

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=351750

Det skal ha vært kåret til best i test trooor jeg, og jeg mener noroff bruker det som begynner kamera for sine studenter.

Endret av DeadManWalking
Lenke til kommentar

Heeey! takk for svar!

Batterigrep hørtes veldig interessat ut. Er det slik at man har ett bateri i kamerat, og to stk. i batterigrepet? Slik at det totalt er 3 stk.?

400kr for ett stk batteri kan bli dyrt synes jeg, men hva med dette Dealextreme, uorginalt batteri, men de som bruker det sier det funker gull! SJEKK PRISEN! 6,5$ inkl. frakt! Da kan jeg kjøpe 10 stk. til prisen av komplett! Kan det stemme?

Når man lader et kamera med batterigrep, lades alle batteriene samtidig? Eller hver for seg? Hvordan blir det med batterimåleren i kameraet?

Lenke til kommentar

Det er bare plass til to batterier. Begge ligger i grepet. I batterirommet i kameraet så føres det bare inn en plastikk dings med en plugg på. Siden du kan styre omtrent alle funksjonene på den som du kan på kameraet. Lading foregår med ekstern lader som tar et batteri av gangen. Jeg vet ikke helt med batterimåleren, min viser max hele tiden til det bare ikke ville på en dag. Så jeg vet ikke om det er sånn av design når man bruker batterigrep eller om det er en feil på kameraet.

Jeg har ingen erfaring med uorginale batteri. Pga brannfare har jeg bare avskrevet det totalt. Jeg er litt paranoid.

Endret av DeadManWalking
Lenke til kommentar

Hei!

Eller anbefaler dere noe annet?

Mvh Singh

Anbefaler ingen ting,ta og bruk kameraet en stund så du finner ut hva du mangler.

Når det har gått litt tid kan du eventuelt kjøpe deg et lyssterkt fast objektiv som kan være fint til innendørs bilder så du slipper og bruke blits,aberet er at det krever at du forstår endel innen fotografering for å få full utbytte av et fastobjektiv.

Ellers er en blits fint og ha,og da er det Canon 430EX II som gjelder både på pris og kvalitet.

Lenke til kommentar

500D er nok ett ypperlig nybegynnervalg. Batterigrep er selvsagt ingen dum ide, men det er ikke det første ekstrautstyret jeg ville anbefalt. Det første ekstrautstyret (utenom vekser o.l.) jeg ville vurdert er en ekstern blits, det er faktisk en del forskjell på den innebygde blitsen og en ekstern blits der du har meir kontroll på blitsen. Bare det å kunne "retningsbestemme" lysblinket er en god egenskap med den eksterne. Med den innebygde så går lyset alltid rett i "trynet" på objekt(ene). Og som Nautica foreslår så er et lyssterkt fastobjektiv en god ide. Ett billig men bra alternativ er Canons plasticfantastic 50 mm f/1.8 som du får for under tusenlappen. Enda bedre alternativer er fastobjektiver på rundt 30-35 mm men det koster noe mer.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar igjen!

Da går jeg for det kameraet om jeg får tak i det morgen ;) I første omgang kjøper jeg batterigrep, 2xbatterier, veske og 16GB SD-kort. Så skal jeg se om jeg får råd til blits i løpet av 2011 ;)

Men det kit-objektivet(?) som følger med kameraet..hva kan det brukes til?

1. Bilde av folk og bakgrunn på inntill 4meter?

2. Portrett?

3. Nærbilde av ting eller dyr?

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg ville kjøpt batterigrep med det samme - prøv med og uten og se hva du best liker å holde i. Ikke bekymre deg om batterikapasiteten - den er god nok med bare ett batteri - batterigrep er for å få mer å holde i og for knapper når du holder kameraet på høykant.

Ekstra batterier er kjekt å ha, men strengt tatt ikke nødvendig. Ville heller kikket på et objektiv nr. 2 - en EF 50/1.8 hvis du liker bilder med liten dybdeskarphet, eller en telezoom som EF-S 55-250 IS for å ta bilder av ting på avstand.

Liker du å ta bilder innendørs ville jeg i steden kjøpt blits - 430 EXII.

Tror du vil få mer nytte av ekstern blits enn ekstra batterier, for å si det sånn.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Aha! Det høres bra ut :) Har bare vært bort i kompaktkamera før, ja.

Håper bare det er lett å finne/stille iso-følsomhet, blender og lukkertid på selvekameraet. Har lest litt om det i det siste, men har ikke helt dreisen på alt det enda..stiller man det på selve kameraet? altså i menyene eller vrir man på objektivet? hehe.

Lenke til kommentar

Kjapt sagt:

P: Kameraet velger lukkertid og blender.

Av: Du velger blender, kameraet velger lukkertid.

Tv: Du velger lukkertid, kameraet velger blender.

M: Du velger lukkertid og blender.

Grønn firkant er som P, men så velger kameraet om du skal ha blits eller ikke. Ingen grunn til å bruke grønn firkant.

Lett å innstille alt sammen. :)

Og: Pluss i margen for å lese opp om lukker, blender og ISO på forhånd - kjenner du konseptene så får du mye mer ut av kameraet!

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Aha! Det høres bra ut :) Har bare vært bort i kompaktkamera før, ja.

Håper bare det er lett å finne/stille iso-følsomhet, blender og lukkertid på selvekameraet. Har lest litt om det i det siste, men har ikke helt dreisen på alt det enda..stiller man det på selve kameraet? altså i menyene eller vrir man på objektivet? hehe.

Personlig synes jeg Canon har det enkelste systemet for nettop det.

Lenke til kommentar

Trondster: Da lar jeg batterigrep vente! så skal jeg se an med blitz og telezoom/EF 50/1.8.

Takk for forklaringen! Skjønner litt mer nå :)

Ballus: Bra! I hvert fall for en nybegynner som meg!

Nautica: Jupp, akkkurat lefdal jeg kjøpte fra, hehe. Fikk til og med en gratis dvd-spiller(som jeg visst nok gir bort :p), haha.

Men nå er kameraet hvert fall i boks, og batteriet på lading! :D

Lenke til kommentar

Grattis med et knallkamera - til en utrolig bra pris!

(Måtte ut med 5.600 for mitt i februar)

Jeg har kjøpt uoriginalt batteri fra DX - og det funker helt greit :thumbup:

Har også kjøpt trådløs utløser derfra.

Batterigrep syns jeg blir klumpete - har heller alltid med et ekstra batteri i veska!

Enig med andre her i at 50mm F/1.8 er noe av det første du bør investere i.

Om du liker å tilegne deg kunnskap via lesing vil jeg også anbefale deg å kjøpe en bok om digitalfoto. F.eks. boka til Magnar Fjørtoft, eller bøkene til Scott Kelby.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...