Gå til innhold

Antall arbeidsdager i et år (7,5timer pr dag)

Anbefalte innlegg

230 ARBEIDSAGER i et år? Det kan da vel ikke stemme? Selv har jeg akkurat signert kontrakt hos en rørlegger bedrift... Tar man 365-104 (lørdag søndag) så får man 261 dager i året, man må jo derfra trekke fra visse dager man ikke får betalt, som 17.mai osv?

Eller, hvordan fungerer dette?

:dribble:

GOD JUL, FOLKENS :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager. Jeg antar at alle i 2010 er organisert.

Hvorfor skal alle være organisert? Fagforeningstvang?

For det andre er det bare 53% av arbedierene i Norge som er fagorganisert. I andre land er det langt lavere. Der jeg bor er det 20% som er organisert. Og Korea, USA og Chile ligger på 10-13%.

Lenke til kommentar

Jaja, jeg ser ikke helt sammenhengen.. Kan ikke bare folk svare meg ganske konkret da?

Jeg får aldri oppgitt den totale årslønnen, kun timeslønna mi, den er på 190kr/timen... med 100% stilling 7,5 timer dagen

noen som kan regne ut årslønna mi med eller uten feriepengene?

Lenke til kommentar

Jaja, jeg ser ikke helt sammenhengen.. Kan ikke bare folk svare meg ganske konkret da?

Jeg får aldri oppgitt den totale årslønnen, kun timeslønna mi, den er på 190kr/timen... med 100% stilling 7,5 timer dagen

Feriepengene dine er beregnet utifra din tiderligere årslønn og dette er første året du jobber (ikke sant?) så da får du ikke noe feriepenger. Men lønnen din uten feriepenger vil bli 327K i året før skatt. Du vil tjene 243K etter inntektskatt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Feriepengene dine er beregnet utifra din tiderligere årslønn og dette er første året du jobber (ikke sant?) så da får du ikke noe feriepenger. Men lønnen din uten feriepenger vil bli 327K i året før skatt. Du vil tjene 243K etter inntektskatt.

Nå tuller du vel litt her Camelon? :blush:

"Du vil tjene 243K etter inntektskatt. " Man skatter jo 36% av sin bruttoinntekt, hvordan får du 327,000kr (brutto årslønn) til å bli 243,000kr netto?

:hmm:

Lenke til kommentar

"Du vil tjene 243K etter inntektskatt. " Man skatter jo 36% av sin bruttoinntekt, hvordan får du 327,000kr (brutto årslønn) til å bli 243,000kr netto?

Du tar ikke med minstefradragene. Ja, det er en flat skatt på 28% for lønnsinntekt og ca 7.8% i trygdeavgift. Så da skattes det 28% etter fradrag sltså 212K, og så skattes det 7.8% av din bruttolønn som er 327K.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Du tar ikke med minstefradragene. Ja, det er en flat skatt på 28% for lønnsinntekt og ca 7.8% i trygdeavgift. Så da skattes det 28% av 212K etter fradrag, og så skattes det 7.8% av din bruttolønn som er 327K.

minstefradragene? vennligst forklar hvorfor jeg ikke skal skatte 36%

kunne betalt deg for et godt svar :love:

Lenke til kommentar

Du tar ikke med minstefradragene. Ja, det er en flat skatt på 28% for lønnsinntekt og ca 7.8% i trygdeavgift. Så da skattes det 28% etter fradrag sltså 212K, og så skattes det 7.8% av din bruttolønn som er 327K.

så jeg vil ha igjen 212000kr netto?

Lenke til kommentar

Du tar ikke med minstefradragene. Ja, det er en flat skatt på 28% for lønnsinntekt og ca 7.8% i trygdeavgift. Så da skattes det 28% av 212K etter fradrag, og så skattes det 7.8% av din bruttolønn som er 327K.

minstefradragene? vennligst forklar hvorfor jeg ikke skal skatte 36%

kunne betalt deg for et godt svar :love:

Nå, først må jeg påpeke at det staten kaller for bruttolønn og nettolønn er ikke hva som du har lært på skolen. Nettolønn er ikke lønn etter skatt. Men lønn etter fradragene, altså innekten som blir personbeskattes.

For lønnen på 327K så må du først betale trygdeavgift. Det blir

327K*0.078 = 25500 i trygdeavgift

Dereter for å beregne personbeskatningen, så må vi trekke fra fradrag. Det er minstefradrag hvor det beregnes 36% fra inntekten din til du når topppunktet på 75150 kroner. Personfradraget er bare en sum på 43600. Legger man disse sammen får vi ca 119K. Dette blir da en nettolønn på 208K (sorry så på 2010 i posten over) og sa skal man skatte 28% på den lønnen. Det betyr 208K*0.28 = 58K

Og dette blir totalt ca 84K i skatt og en utbetaling på 243K i året.

BTW: Jeg må også påpeke at jeg ikke har tatt med fradrag, formue, lån og andre variabler som kan forandre skatekortet ditt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Okei, tror jeg forsto det meste av det, tusen takk for at du tok deg tid til det :)

Så, med en timeslønn på 190kr timen i full stilling og har jobbet i et åar år (som jeg ikke har, men bare lurer)

så vil jeg i gjennomsnitt over de 12 mnd ha utbetalt over 20K pr mnd?! :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...