Gå til innhold

Bruker du TV-en kun som monitor? Slik slipper man TV-lisens

Anbefalte innlegg

I henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker betale kringkastingsavgift. Dette betyr at selv om du kun benytter fjernsynsmottaker som monitor oppkoblet mot for eksempel PC eller spillkonsoll, er fjernsynsmottakeren likevel lisenspliktig.

Dette synes mange, blant annet Trond Giske, er urettferdig, og har dermed skrevet i et svar til forbrukerombudet at "NRK vil heretter foreta en konkret vurdering av om husstanden kan motta fjernsynssignaler. I vurderingen vil det være av betydning om husstanden befinner seg i områder der avvikling av analoge signaler er gjennomført. I tillegg må husstanden erklære at den ikke kan motta fjernsynssignaler på annen måte." (Hele brevet i spoiler)

DET KONGELIGE KULTUR- OG KIRKEDEPARTEMENT

Statsråden

Forbrukerombudet

Postboks 4597 Nydalen

0404 OSLO

Vår ref 2008/05719 ME/ME3 LPØ:elt

Dato: 26.02.2009

Endring i reglene om innkreving av kringkastingsavgiften

Jeg takker for ditt brev av 12. desember 2008 der du tar til orde for en gjennomgang av

dagens regelverk for innkreving av kringkastingsavgiften.

Som du påpeker, har den pågående overgangen fra analog til digital distribusjon av

fiernsyn aktualisert spørsmål om omfanget av avgiftsplikten etter reglene for

kringkastingsavgiften som er hjemlet i kringkastingsloven § 8-3. Flere har påpekt at

noen husstander velger å ikke anskaffe utstyr som er nødvendig for fortsatt å kunne

motta fiernsynssignaler etter at analoge fiernsynssignaler er avviklet, og at det er

urimelig at disse husstandene må betale kringkastingsavgift dersom fiernsynsapparatet

bare benyttes som monitor (til avspilling av DVD, TV-spill mv).

Jeg kan opplyse om at NRK nylig har endret praksis i saker der husstander ønsker å si

opp kringkastingsavgiften, men samtidig vil beholde fiernsynsapparatet som monitor

for avspilling av innhold fra ulike lagringsmedium. I slike saker vil NRK heretter gjøre

en konkret vurdering av om husstanden kan motta fiernsynssignaler. Relevante

vurderingskriterier vil blant annet være om husstanden befinner seg i områder der

avvikling av analoge fiernsynssignaler er gjennomført og samtidig erklærer at man ikke

kan motta fiernsynssignaler på annen måte (eksempelvis via analogt

kabelfiernsynsnett). Jeg viser i denne forbindelse til NRKs innstilling i klagesak og

Medietilsynets vedtak i samme sak (vedlagt).

Jeg kan videre opplyse om at jeg, i samsvar med konklusjonene i St. meld. nr. 30 (2006-

2007) "Kringkasting i en digital fremtid", har iverksatt et arbeid med sikte på å endre

forskriftene som regulerer innkreving av kringkastingsavgiften. Ett av siktemålene med

revisjonen er å sikre at reglene for innkreving av kringkastingsavgiften, kontroll med

meldeplikt mv. blir i bedre samsvar med de senere års teknologiske utvikling.

Den teknologiske utviklingen innebærer en økt risiko for omgåelse. Jeg vurderer derfor

å fremme et forslag om hjemmel i kringkastingsloven for kontroll av abonnentregistre mot

NRKs register over lisensbetalere. Et forslag om dette har tidligere vært på høring.

Med hilsen

Trond Giske

Som sagt så gjort, jeg fikk erklæring fra husverten, der det sto at hybelen min ikke kunne ta imot TV-signaler uten noen dekoder i tillegg. Dette brevet sendte jeg til Kringkastingskontoret.

Svaret jeg fikk var følgende:

Vår referanse: /050

Dato: 17. desember 2010

KRINGKASTINGSAVGIFT

Vi viser til melding mottatt 16.12.2010

NRK har endret praksis i saker der husstander ønsker å si opp kringkastingsavgiften som en følge av at de

kun har analogt mottakerutstyr. Som tilleggskriterium stilles det at du bor i et område der det ikke finnes

muligheter for mottak av signaler fra hverken det digitale bakkenettet, parabol eller annen teknologi. I

slike tilfeller vil NRK gjøre en konkret vurdering av om avgiftsplikten kan frafalles selv om avgiftsplikten

likevel gjelder for den som kun har en fjernsynsmottaker, jfr. § 1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere.

I henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker betale

kringkastingsavgift. Dette betyr at selv om du kun benytter fjernsynsmottaker som monitor oppkoblet mot

for eksempel PC eller spillkonsoll, er fjernsynsmottakeren likevel lisenspliktig.

Omtrent samtlige fjernsynsmottakere som selges i dag har innebygd dekoderteknologi. På grunn av dette

vil de aller fleste få tilgang til det digitale bakkenettets signaler og fjernsynsmottakeren vil da være

avgiftspliktig uavhengig om du går til anskaffelse av nødvendig tilleggsutstyr for å kunne motta disse

signalene eller ikke.

På generelt grunnlag kan vi tilføye at før en lisens kan sies opp må erklæring fra autorisert verksted som

dokumenterer utført plombering av fjernsynsmottakeren sendes NRK. Det må samtidig gis erklæring om

at NRK vil bli underrettet så snart fjernsynsmottakeren igjen klargjøres til å ta i mot fjernsynssendinger.

NRK er ikke pliktig til å inspisere husvære på forespørsel for om det kan mottas fjernsynssignaler der

eller ikke. NRK praktiserer heller ikke denne måten for inspeksjoner. NRK beklager derfor å ikke kunne

imøtekomme ditt ønske om å avtale et møte om å se på hybelen.

Ved senere henvendelse ber vi om å få oppgitt ditt lisensnummer eller fulle navn og adresse.

Med hilsen

NORSK RIKSKRINGKASTING AS

Saksbehandler

Jeg mener at dette er en ganske tåpelig holdning, ettersom jeg er nødt til å kjøpe enten et kort eller en boks for å kunne få inn TV-signal med antenne. Også er det jo synd at de overprøver kulturministeren på den måten.

Men men... Jeg har i alle fall levert TV-en inn til Elektronisk Service AS i Oslo som plomberer en del ulike TV-er. Jeg betalte 514 kroner for denne jobben, men prisen varierer litt. De sier også at det ikke skal være noe problem å fjerne plomberingen når jeg skulle ønske det. Når man henter TV-en etter reparasjon, tar man med lisensregningen også fikser de med brev for oppsigelse.

Om du ikke har mottatt noen regning enda, kan man scanne denne når den kommer og sende den til firmaet.

Håper dette vil være til hjelp, så fremtidige personer som skulle ha tilsvarende problemer, slipper å gå gjennom like mye for å komme i mål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jeg helt enig i. Men NRK er og bli sta på at de skal ha kringkastingsavgiften på en TV så lenge den kan brukes til å ta inn digitale signaler. Det er i alle fall sånn ståa er nå. Forhåpentligvis blir det en lovendring en gang i fremtiden.

Jeg mener det burde være lisensfritt å kjøpe TV, og at man må betale lisens med en gang man kjøper ett kort eller dekoderboks.

Forøvrig ser jeg ikke helt problemet med å la folk kunne ta inn TV2 og andre kanaler, men ikke NRK og da slippe kringkastingsavgiften. Med digital dekoding burde det jo være fullt mulig å få til å begrense NRK-sendingen til de som betaler for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

NRK har de slik at de som andre skal ha dekket kostnaden sine.

Problemet er hvordan.

Samtidig gir de alle som bruker Internet gratis tilgang til en del programmer, mens de som har tv skal i teorien betale lisen slik at alle kan se på tv. Dette hegger ikke helt sammen.

Det er noen rettigheter som gjør at programmer som kun Norske seere skal se ikke kan legges ut på nett.

Jeg mener at de kunne ha løst dette med at alle som hadde et lisens nummer kunne ha logget seg inn og se alle programmene , også de som kun var begrenset til norske seere. Nå vil jeg da tro at også seere i utlandet som har tilgang til NRK for sett disse begrensede programmene.

her viser det at e nett bruker og an tv ser ikke har de samme rettighetene og neppe vil få det heller

Det som provoserer er at man skal betale lisens til NRK ( til staten som gir pengene til NRK) selv om man bare ser på TV2 som var gratis helt til de analoge bakkenettet var slått av.

Om man kan definere TV2 som en gratiskanel nå er jeg leitt i tvil siden man må abonnere på en elle anen kanal pakke.

Slik er det med mange av de andre kanalene også.

På toppen av det hel så har man ikke lov til å velge bort NRK sine kanaler hvis man ønsker det .

Hvorfor ? . er NRK så feig og redd for at programmene er så dårlige at alt for mange seere vil velge dem vek slik at de mister pengene ?

hvorfor har staten bestem at pengen til NRK skal taes direkte fra tv eiere fremfor at de kommer fra felles kassen ?

hvis jeg sammenligner holdningen til NRK om at et TV som har en potensial mulighet for å mota tv signal men med ekstra utstyr skal betraktes som en fullverdig tv da må man vel også betrakte en datamaskin uten harddisk som en fullverdig datamaskin ?

GOD JUL !

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg mener at dette er en ganske tåpelig holdning, ettersom jeg er nødt til å kjøpe enten et kort eller en boks for å kunne få inn TV-signal med antenne.

Nei, du trenger ikke kort for å ta inn NRK på en TV som har innebygget digitalmottaker for bakkenettet. Det vil derfor ikke funke å koble lisensplikten til verken kort eller dekoderboks.

Lenke til kommentar

På toppen av det hel så har man ikke lov til å velge bort NRK sine kanaler hvis man ønsker det .

Hvorfor ? . er NRK så feig og redd for at programmene er så dårlige at alt for mange seere vil velge dem vek slik at de mister pengene ?

Du kan velge bort NRKs kanaler ved å velge å ikke ha TV. At NRK ligger åpent i bakkenettet skyldes neppe at NRK er redd for at programmene deres er så dårlig at de må tvinges på oss, men at politikerne vil at det skal finnes allmennkringkasting tilgjengelig for alle. Minst en kanal som alle har, som kan informere oss når kongen dør, når det blir krig, når vi trenger svineinfluensavaksine etc.

Lenke til kommentar

Du kan velge bort NRKs kanaler ved å velge å ikke ha TV. At NRK ligger åpent i bakkenettet skyldes neppe at NRK er redd for at programmene deres er så dårlig at de må tvinges på oss, men at politikerne vil at det skal finnes allmennkringkasting tilgjengelig for alle. Minst en kanal som alle har, som kan informere oss når kongen dør, når det blir krig, når vi trenger svineinfluensavaksine etc.

Det er da ikke noe valg å kunne velge mellom NRK og TV eller ingen kanaler i det hele tatt .

Skal man se kanalen TV2 så trenger man en tv og en dekoder ( mange TVver har det riktig innebygget).

Hvilken dekoder man bruker kommer an på hvem som leverer signalene. Her er det ikke alle løsningene som fungerer i den innebygde dekoderen.

Nå ha riktignok TV2 sumo , men hvis man ønsker å se noe på Discovery channel eller TV3 så er det være uten en tv

Nå var det ikke gratis tilbudet jeg tenkte på når jeg spurte om NRK var feige , men måten de fikk pengene sine på.

( da ville jeg tro at NRK fikk for lite penger til å overleve hvis fol kunne velge bort NRK og lisensen)

I dag kan man ikke velge bort NRK , men man kan la være å se på den kanalen uten at det betyr så mye for saken.

Argumentet lenger opp om at det var bare å skaffe seg et kort fra rikstv bare fordi NRK nekte å godta at man ikke kunne mota tv signaler ligger veldig nær grensen til trakassering.

Hva om noen anmelder dem for det utsagnet ?

Slik jeg har forstått det så gjelder ikke lisensen skjermen men mottakerdelen.

Nå er det slik at de fleste dekodere også kan kobles til en hvilken som helst monitor med en HDMI kabel.

Lenke til kommentar

Her synes jeg man kan tillate seg en hvit løgn: Sender man beskjed til Lisensavdelingen om at apparatet er "satt bort og ikke lenger i bruk" skal man ikke betale lisens. Det gjorde jeg da de kuttet det analoge bakkenettet og i praksis gjorde fjernsynet mitt om til en monitor.

Var dette en digital eller analog tv?

Ønsker kilder på dette =)

Nå er det slik at de fleste dekodere også kan kobles til en hvilken som helst monitor med en HDMI kabel.

Ja, håper ikke de fjerner funksjonaliteten til HDMI-en når de plomberer den :O

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Det er en LCD (Tatung) med innebygget dekoder, men den kan ikke brukes på vårt digitale bakkenett. I praksis er det altså snakk om en monitor, siden den ikke er mer i stand til å ta imot landets fjernsynssignaler enn Benq-en som står bak tastaturet mitt. Forbrukerombudet er enig. Her er en i samme situasjon, som fikk gjennomslag:

Harriet vant over NRK

Fra forskrifter om fjernsynsmottakere:

§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Lenke til kommentar

hvor kan de ikke gjøre det så enkelt å si at det dekoderen ,ikke tven som bestemmer lisensen ?

hvis jeg husket det riktig så gikk det på den analoge tuneren før.

Hva er galt med å videreføre det på dekoderen ?

Aller hest så burde hele lisens ordningen avvikles.

Men der er vell slik sosialisten ønsker å syselsett noen få personer på ?

Lenke til kommentar

hvor kan de ikke gjøre det så enkelt å si at det dekoderen ,ikke tven som bestemmer lisensen ?

hvis jeg husket det riktig så gikk det på den analoge tuneren før.

Fordi TV-apparater med innebygget mottaker kan ta inn NRK utan dekoder.

Om det analoge bakkenettet framleis eksisterer veit eg ikkje, men om det er borte vekk burde lisensen blitt fjerna frå apparater utan digital mottakar.

Det burde vore sånn at du måtte ha eit abonnement og kort for å få tilgang til NRK. Ikkje eit du betaler for, men eit kort som registrerer deg i ein database at du kan motta NRK. Same gjeld sjølvsagt for dei med kabel-TV-kort eller parabol. Alle som då har eit abonnement, om ein betaler eller ei, må betale lisens. Dei som har TV, men ikkje abonnement og heller ikkje får inn NRK eller andre kanalar må ikkje betale.

For kvart år blir meir og meir av media lagt ut på nett, noko blant anna NRK har vore veldig flinke til. Å pakke det inn i statsbudsjettet er sjølvsagt eit alternativ, me får ikkje personleg noko igjen for mykje av skatten i dag og.

Lenke til kommentar

Men men... Jeg har i alle fall levert TV-en inn til Elektronisk Service AS i Oslo som plomberer en del ulike TV-er. Jeg betalte 514 kroner for denne jobben, men prisen varierer litt. De sier også at det ikke skal være noe problem å fjerne plomberingen når jeg skulle ønske det. Når man henter TV-en etter reparasjon, tar man med lisensregningen også fikser de med brev for oppsigelse.

Har du plombert tv ditt? Jeg også lurer på hvordan dette gjøres. Det vil selvsagt være urimelig å stenge HDMI-inngangene. Hvordan denne plomberingen da vil fungere i praksis stiller jeg meg undrende til.

Lenke til kommentar
[Fordi TV-apparater med innebygget mottaker kan ta inn NRK utan dekoder./quote]

Likevel vil det være dekoderen som bestemmer lisensen.

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener med "kabel-TV-kort" men går ut fra at det er program kortet dekoder signalet du mener.

Da kan jeg nevne at Altibox ikke bruker slike programkort.

hva de andre kabel og parabol selskapene gjør vet jeg ikke

Det som er lit merkelig med NRK kanalene er at pr definisjon skal alle ha tilgang til dem ( går ut fra det i hovedsak gjelder radio og Internett ) samtidig skal de ha betaling for TV kanalene.

Da er det lit merkelig all som vil se tv skal bli påtvunget NRK sine TV kanaler med der-tilhørende lisenskrav.

Hvis man er pålagt å ta i mot NRK sine kanaler sammen med de andre tv kanalen så burde også gå gjennom staten sine utgifter.

Slik det er i dag er lisens som er påtvunget tv seerne kun der for dekke kostnadene til NRK.

det er holdningen: skal du ha tv må du betale avgift . avgiften lar vi NRK få som er til de grader feil

Lenke til kommentar

Har du plombert tv ditt? Jeg også lurer på hvordan dette gjøres. Det vil selvsagt være urimelig å stenge HDMI-inngangene. Hvordan denne plomberingen da vil fungere i praksis stiller jeg meg undrende til.

Ja, har plombert TV-en hos det firmaet jeg nevnte i første post. TV-en ligger på verkstedet fortsatt, for jeg har ikke rukket å hente det enda. Jeg er spent på resultatet, men om ikke HDMI-porten fungerer kommer jeg ikke til å betale et øre :p Så selvom TV-en er plombert skulle jeg tro at man fortsatt kan få seg en ekstern dekoder som man kan kople til. Vil gå ut ifra at det bare er antenne-inngangen de plomberer. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...