guch2204 Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 (endret) Hei! Jeg skal kjøpe mitt første speilrefleks kamera nå etter nyttår. Lurer da på hva jeg trenger som tilbehør. veske og minnekort vet jeg selv at jeg må ha, men som filter, er det nødvendig for å ta bra bilder? Takk på forhånd Endret 24. desember 2010 av C-Gundersen Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Stativ før filter er min mening. Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Hei, Hva og i hvilke omgivlser skal du ta bilder. kan sikker komme flere tips hvis du vet hva du skal bruke kameraet til :-) P-E Lenke til kommentar
guch2204 Skrevet 24. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2010 Hei, Hva og i hvilke omgivlser skal du ta bilder. kan sikker komme flere tips hvis du vet hva du skal bruke kameraet til :-) P-E Jeg kommer til å ta bilder overalt tenker jeg.. siden jeg er en nybegynner så vil jeg egentlig bare "øve" å leke meg med kameraet Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Hva med å begynne med det du har og så heller finne ut av behovene etterhvert? 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Stativ og fjernutløser kan være ganske morsomt. Da kan man ta bilder i nesten stummende mørke og samtidig få litt trening i manuelle kontroller av ISO, lukker, blender og hvitbalanse hvis man ikke har helt dreisen på det. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Stativ og fjernutløser kan være ganske morsomt. Da kan man ta bilder i nesten stummende mørke og samtidig få litt trening i manuelle kontroller av ISO, lukker, blender og hvitbalanse hvis man ikke har helt dreisen på det. Støttes! Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Et stødig stativ må nok være førsteprioritert, sammen med noen gode bøker om digital fotografering, Scott Kelby har noen gode her. Lenke til kommentar
stejen Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Hei! Jeg skal kjøpe mitt første speilrefleks kamera nå etter nyttår. Lurer da på hva jeg trenger som tilbehør. veske og minnekort vet jeg selv at jeg må ha, men som filter, er det nødvendig for å ta bra bilder? Takk på forhånd Kjøp deg en fotobok. Lær deg ha som skjer når du forandrer blender og lukker. Ikke tenk på filter enda. Vent til behovet melder seg. Blir du bitt skikkelig av basillen kommer du til å ende opp med mer enn du trenger alikevel. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Finnes mange tråder om emnet, for eksempel denne. Filter trenger du ikke. En god fotobok er fint. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 1: Stativ. Ikke kjøp et billig, hopp heller da til: 2. Ministativ/bordstativ Og dersom det ikke følger med kamera: 3. Program for framkalling av råfiler / enkel behandling og ev arkivering Lykke til! Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Som flere har nevnt over så er stativ helt klart førsteprioritet. En god fotobok vil også hjelpe deg til å lære om mulighetene som ligger i et moderne DSLR. Selv hadde jeg god nytte av Magnar Fjørtofts "Digital fotografi i praksis". Tips: Ikke prøv å mestre alt på en gang, ta det litt over tid. Filtre kan du i første omgang glemme, senere kan det være fint med et polariseringsfilter. -Lazy Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Om du kjøper kamera med kitobjektiv, ville jeg brukt pengene på et lyssterkt fastobjektiv, f.eks. Canons 50mm f1.8 (7-800kr). Det åpner opp for betraktelig flere muligheter enn hva den jevne kitlinsen kan tilby. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Utrolig skuffende at ingen synes å mene at UV-filter er et must lenger. Det var så mye morsommere før, når vi kunne kaste snøballer og pølser på de som mente det... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Utrolig skuffende at ingen synes å mene at UV-filter er et must lenger. Det var så mye morsommere før, når vi kunne kaste snøballer og pølser på de som mente det... Dukker sikkert opp noe nytt og ubrukelig som alle selgerene vil pushe på intetanende brukere. Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Når du har skaffet deg et godt kamerahus og kvalitetsoptikk så mener jeg at det neste viktige er: 1. ekstra batteri, da slipper du å stormlade det du har og du har alltid et ekstra fulladet batteri med deg. 2. ekstra minnekort, har opplevd flere ganger at minnekort har fått feil, da er det utrolig greit å ha et ekstra, bedre med 2 på 4G enn 1 på 8. 3. kamerabag/veske som gjør det enkelt å ta kamera med seg over alt og beskytter det og linsene dine etter hvert som du får mer. De 3 første er vel egentlig ikke tilbehør, men snarere noe du må ha. 4. UV-filter for å beskytte optikk samt renseutstyr for å holde optikken ren. 5. Bøker, field guide, lær deg funksjonene til kameraet ditt, lær deg teknikkene, bøker finner du gratis på biblioteket, eller så kan du kjøpe de på nett. Etter dette må du selv vurdere hva du trenger. Har hatt speilrefleks i 7-8 år og tar mye bilder. Jeg har stativ som jeg nesten aldri bruker, har 2 ekstra blitser som jeg bruker mye, har aldri brukt fjernutløser men har tenkt å anskaffe meg det, har ellers masse filter som er kjekt å ha, spesielt HD filter. Det er så mye som du kan bruke penger på, men har du ikke god optikk så bør du skaffe deg dette først. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 *lager snøballer* 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 *lager snøballer* *lager popkorn* Lenke til kommentar
cen Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Jeg synes det er veldig kjekt med et filter som beskytter linsen, faktisk. Det er mye lettere å holde den ren, jeg er liksom ikke så "redd" for å rengjøre den som jeg er med den dyrebare linsa. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Når det gjelder uv-filter er ikke beskyttelsen som er problemet men alle distraksjonene det gir,så som fargestikk,flare og forvrengninger.Jeg bruker faktisk beskyttelsefilter av en meget høy kvalitet i visse situasjoner men kun da,frontlinsa har en ganske kraftig coating som tåler det meste av juling. Legger med to bilder som viser forskjellen med og uten,man ser litt ekstra " kraftig" flare på det første bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå