Gå til innhold

Hva trenger jeg av tilbehør til SLR?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe mitt første speilrefleks kamera nå etter nyttår. Lurer da på hva jeg trenger som tilbehør. veske og minnekort vet jeg selv at jeg må ha, men som filter, er det nødvendig for å ta bra bilder?

Takk på forhånd

Endret av C-Gundersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Hva og i hvilke omgivlser skal du ta bilder. kan sikker komme flere tips hvis du vet hva du skal bruke kameraet til :-)

P-E

Jeg kommer til å ta bilder overalt tenker jeg.. siden jeg er en nybegynner så vil jeg egentlig bare "øve" å leke meg med kameraet :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skal kjøpe mitt første speilrefleks kamera nå etter nyttår. Lurer da på hva jeg trenger som tilbehør. veske og minnekort vet jeg selv at jeg må ha, men som filter, er det nødvendig for å ta bra bilder?

Takk på forhånd

Kjøp deg en fotobok. Lær deg ha som skjer når du forandrer blender og lukker. Ikke tenk på filter enda. Vent til behovet melder seg. Blir du bitt skikkelig av basillen kommer du til å ende opp med mer enn du trenger alikevel.

Lenke til kommentar

Som flere har nevnt over så er stativ helt klart førsteprioritet. En god fotobok vil også hjelpe deg til å lære om mulighetene som ligger i et moderne DSLR. Selv hadde jeg god nytte av Magnar Fjørtofts "Digital fotografi i praksis". Tips: Ikke prøv å mestre alt på en gang, ta det litt over tid.

Filtre kan du i første omgang glemme, senere kan det være fint med et polariseringsfilter.

-Lazy

Lenke til kommentar

Når du har skaffet deg et godt kamerahus og kvalitetsoptikk så mener jeg at det neste viktige er:

1. ekstra batteri, da slipper du å stormlade det du har og du har alltid et ekstra fulladet batteri med deg.

2. ekstra minnekort, har opplevd flere ganger at minnekort har fått feil, da er det utrolig greit å ha et ekstra, bedre med 2 på 4G enn 1 på 8.

3. kamerabag/veske som gjør det enkelt å ta kamera med seg over alt og beskytter det og linsene dine etter hvert som du får mer.

De 3 første er vel egentlig ikke tilbehør, men snarere noe du må ha.

4. UV-filter for å beskytte optikk samt renseutstyr for å holde optikken ren.

5. Bøker, field guide, lær deg funksjonene til kameraet ditt, lær deg teknikkene, bøker finner du gratis på biblioteket, eller så kan du kjøpe de på nett.

Etter dette må du selv vurdere hva du trenger. Har hatt speilrefleks i 7-8 år og tar mye bilder. Jeg har stativ som jeg nesten aldri bruker, har 2 ekstra blitser som jeg bruker mye, har aldri brukt fjernutløser men har tenkt å anskaffe meg det, har ellers masse filter som er kjekt å ha, spesielt HD filter.

Det er så mye som du kan bruke penger på, men har du ikke god optikk så bør du skaffe deg dette først.

Lenke til kommentar

Når det gjelder uv-filter er ikke beskyttelsen som er problemet men alle distraksjonene det gir,så som fargestikk,flare og forvrengninger.Jeg bruker faktisk beskyttelsefilter av en meget høy kvalitet i visse situasjoner men kun da,frontlinsa har en ganske kraftig coating som tåler det meste av juling.

Legger med to bilder som viser forskjellen med og uten,man ser litt ekstra " kraftig" flare på det første bildet.

post-151946-0-67459900-1293470666_thumb.jpg post-151946-0-00246300-1293470689_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...