Tensai Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 (endret) Er det muligheter for en slik utdanning i Norge? Har hørt man bør minst ha en bachelor innen matematikk(statistikk er som jeg har fått med meg det viktige) og kunne en god del programmering. Går det ann å ta flere bachelorer på en gang? Vet at en måte å gjøre det på i USA er undergrad(bachelor) i Compsci og økonomi og master matematikk. Vil tro dette er en ganske fail-safe strategi for å få jobb i kvantitiv finans. Går det ann å få lagt opp et slikt løp i Norge? Også, hva er den norske ekvivalenten til en computer science grad? Takker for svar. EDIT: Og selvsagt, god jul alle sammen! Endret 24. desember 2010 av Tensai Lenke til kommentar
operg Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 UiO har et studieprogram (bachelor) som heter "Matematikk og økonomi": http://www.uio.no/studier/program/matokon/index.xml Jeg vil tro dette ligger nært det du ønsker deg. Den norske ekvivalenten til en computer science-grad heter "informatikk" eller "datavitenskap" avhengig av universitet. "Datateknikk" blir ekvivalent med computer engineering. Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 24. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2010 Dette er nok definitivt hva jeg ser etter. Takk for kjapt svar. Er det mulig å ta en bachelor i informatikk samtidig som en bachelor i matematikk og økonomi? Hvis ikke, er det mulig å bare ta noen av informatikk fagene samtidig for å ha det på cv-en? Går andre året på VGS med fordypning i realfag, men har ikke Informasjonsteknologi, er dette et godt fag for å lære seg det helt elementære innen programmering? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 (endret) Du kan fint ta to bachelorgrader samtidig om du har kapasitet til det (og obligatorisk oppmøte ikke kræsjer), problemet er at du ikke kan komme inn på to studier samme år - altså vil en av gradene være «ute av sync». Dette trenger ikke være negativt, for eksempel kan gjerne fag fra den ene graden inngå som «frie fag» eller lignende i den andre. Men er det jobb i finans du vil ha? Da ville jeg heller siktet på en finansmaster fra NHH (eller en dertil egnet utenlandsk institusjon) med snitt nær A – da trenger du ikke sende ut søknader for å få jobbtilbud ... Intet galt i å sikte seg inn litt mer nerdete, men rent taktisk vet jeg ikke om det er rett strategi. Endret 24. desember 2010 av Euklid Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 24. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2010 (endret) Du kan fint ta to bachelorgrader samtidig om du har kapasitet til det (og obligatorisk oppmøte ikke kræsjer), problemet er at du ikke kan komme inn på to studier samme år - altså vil en av gradene være «ute av sync». Dette trenger ikke være negativt, for eksempel kan gjerne fag fra den ene graden inngå som «frie fag» eller lignende i den andre. Men er det jobb i finans du vil ha? Da ville jeg heller siktet på en finansmaster fra NHH (eller en dertil egnet utenlandsk institusjon) med snitt nær A – da trenger du ikke sende ut søknader for å få jobbtilbud ... Intet galt i å sikte seg inn litt mer nerdete, men rent taktisk vet jeg ikke om det er rett strategi. Kvantitativ finans er det store i utlandet, og betaler mye bedre enn en master i finans eller tittelen samfunns-økonom. Jeg vet ikke hvordan jobb prospektene for noen med kompetansen som jeg ser etter er i Norge, men hvis etterspørselen ikke er her, så må målet være å få gode nok karakterer til å studere videre i utlandet og sikte seg inn på jobber der. Derfor jeg helst vil ha grader, og ikke frie fag. Takk for svar Endret 24. desember 2010 av Tensai Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Burde ha spesifisert det bedre, men frie fag inngår ofte som én komponent i en bachelorgrad, tenkte ikke på at du skulle ta noen lurvete sosiologifag her og der for å lure til deg litt støtte fra Lånekassen mens du tilbringer dagene på kafé. (Sikkert ikke noen ueffen måte å bruke et par år på, men det er en annen sak!) Hardcore quants har mistet mye av sin glans (og belønning) etter H08, og de virkelige kreative sjeler som får superbonusene i dette feltet har aldri vært utdannet for formålet – snarere er det hypernørder med PhD i teoretisk fysikk som har blitt lokket over i egoismens rekker. Les gjerne My Life as a Quant for noen relevante refleksjoner og artige anekdoter. Kort sagt: å være forbannet dyktig og ekstremt hardtarbeidende kan lønne seg, men er knappest noe man utdanner seg til. Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 24. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2010 Burde ha spesifisert det bedre, men frie fag inngår ofte som én komponent i en bachelorgrad, tenkte ikke på at du skulle ta noen lurvete sosiologifag her og der for å lure til deg litt støtte fra Lånekassen mens du tilbringer dagene på kafé. (Sikkert ikke noen ueffen måte å bruke et par år på, men det er en annen sak!) Hardcore quants har mistet mye av sin glans (og belønning) etter H08, og de virkelige kreative sjeler som får superbonusene i dette feltet har aldri vært utdannet for formålet – snarere er det hypernørder med PhD i teoretisk fysikk som har blitt lokket over i egoismens rekker. Les gjerne My Life as a Quant for noen relevante refleksjoner og artige anekdoter. Kort sagt: å være forbannet dyktig og ekstremt hardtarbeidende kan lønne seg, men er knappest noe man utdanner seg til. Vet at mange av de beste fra akademia omskolerer seg eller rekrutteres, dette gjør bare jobben mer interessant etter min mening. Men som du sier, det er en jobb som lønner kreativitet. Matematikk kunnskapen som trengs for å kunne jobbe som quant er som jeg forstår ingenting iforhold til hva en med fysikk/matematikk utdanning har og økonomi er ikke et vanskelig fag. Slik jeg ser det kommer det ned til kreativitet(ideer), og kunnskapen til å sette ideene til verks(programmering). Må nok være en veldig aggressiv jobbsøker når man er ferdigutdannet for å få jobb, men hvis man er aktiv under utdanningen så er det nok overkommelig å få en god jobb. Spesielt hvis man får seg et år ved en veldig god skole. Ph.D tittelen er vel så innsnevret at det 99,9999% sikkert at uansett hva han/hun fordypte seg i så er det irrelevant for jobben som quant, og de som ansetter vet dette veldig godt. En slik tittel gjør deg attraktiv på utsiden, men i en jobb der det arbeidet du gjør er så produktivt for selskapet så er de alltid på utsikt etter den beste for jobben. En Ph.d kan skaffe deg flere intervju, men ikke en bedre jobb per se. En master er definitivt like attraktivt som en Ph.D. Derfor jeg vurderer en master i matematikk hvis jeg skulle ha gått den veien. Har liten tro på UiOs program for å være helt ærlig. Ser for meg at det bygger liten kompetanse i matematikk samtidig som lite kompetanse i økonomi. Kanskje noe som dette er hva jeg ser etter. http://www.ntnu.no/studier/bmat/oppbygging/in Hvertfall til å starte med. Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 25. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2010 Sett litt rundt på http://www.global-derivatives.com og kommet fram til at den beste løsningen kanskje er en bachelor i Matematikk, informatikk og teknologi ved UiO eller et annet sted som tilbyr det tilsvarende i Norge, for å så søke seg inn i et bra universitet i England å ta en Master of Financial Engineering grad(MFE). Lurer litt på hvordan man får en honours degree i Norge? Skjønner at det gjør deg mer konkurranse dyktig når man søker seg inn på MFE, men klarer ikke helt å forstå hva ekvivalenten av det er i Norge: An ordinary degree requires that you undertake atleast 300 credits across the 3 years and pass atleast 240 of them so you can have a BA or Bsc, if you undertake an hons degeree you have to undertake atleast 360 credits over the 3 years and on many (especially healthcare related) have to pass all 360 and the recieve a BA(Hons) or Bsc (Hons). An Honours degree basically means you have undertaken more work within the same time scale, its a harder degree! Ser at en bachelor i det jeg linket over gir 180 studiepoeng over 3 år, hvordan sammenlignes dette opp mot systemet i England for eksempel? Er det bare visse studieprogram som gir mulighet til honours degree(?), isåfall, vet dere om noen slike for matematikk, informatikk studiet her i Norge? Lenke til kommentar
operg Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Honours degree er spesielt for enkelte engelsktalende lands utdanningssystemer og ikke noe vi har i Norge. Sannsynligvis vil å ta flere fag enn studieplanen krever oppnå omtrent det samme i Norge som å ta en honours degree ville ha gjort i andre land, dvs. å gjøre deg mer attraktiv for MFE. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå