Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selskap og økonomi

Lafayette

Anbefalte innlegg

Spørsmål;

Jeg driver et selskap sammen med en bekjent "på si".

Foretningsideen var enkel og for å ungå utgifter i begynnelsen, så brukte vi hans registrerte firma (NUF) og bedrifts konto å fakturere kundene våre igjennom.

Skrev ved opprettelsen av selskapet en avtale der vi skulle dele alle inntekter. Denne avtalen ble signert av begge parter.

Jeg har ikke hatt noe behov for de pengene og har derfor ikke brydd meg med å følge så mye med på hva som skjedde på kontoen. Regnet med at ting var iorden. Men ved en gjennomgang nå i høst oppdager jeg at vedkommende har brukt denne kontoen til egetforbruk og mer eller mindre tømt kontoen.

I utgangspunktet så var dette ikke noen stor sak for meg, men i den siste tiden har selskapet begynt å ta inn tildels store summer, og disse uttakene har fortsatt så jeg begynner jeg å se litt annerledes på dette nå. Det jeg lurer på er om vedkommende har rettslig heng til å ta fritt å ta ut penger som er tjent i ett selskap som han bare eier 50% av, siden pengene er innkrevd gjennom "hans" selskap..?

Noen som vet??

Endret av Lafayette
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant. -Med en gang det er snakk om mye penger går lojalitet til helvete.

Har vel formuliert litt dårlig om dette emnet. Noen korte utdrag er:

"som hovedregel fordeles intektne mellom eierene..." og "..gjensidig enighet om bruk av midler"

Hvor bindene kan jeg forvente at silke uttrykk er?

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det deltakerne i et selskap (jfr selskapsloven som er relevant lovverk her) som bestemmer hvordan selskapet og selskapsmidlene skal forvaltes. Hovedregelen når det ikke er valgt styre eller ansatt daglig leder er at den enkelte deltaker har rett til å foreta alle de handlinger som er "naturlige og rimelige ledd i den løpende drift av selskapets virksomhet" når en annen deltaker ikke aktivt har gått imot det (selskapsloven § 2-20; bestemmelsen viker for avtale).

Det å benytte selskapsmidler til eget forbruk faller normalt ikke inn under "drift av selskapets virksomhet". Utdeling av midler og lån til deltakere må derfor tas av "myndighetsnivået" ett hakk opp: Selskapsmøtet. Selskapsmøtet består av alle partnere / deltakere i selskapet - du og ham.

Noe mer sikkert kan jeg ikke si uten å vite hva dere har avtalt. Jeg regner med at dere har orden på slike banale ting som regnskapsplikt.

Lenke til kommentar

Sant. -Med en gang det er snakk om mye penger går lojalitet til helvete.

Har vel formuliert litt dårlig om dette emnet. Noen korte utdrag er:

"som hovedregel fordeles intektne mellom eierene..." og "..gjensidig enighet om bruk av midler"

Hvor bindene kan jeg forvente at silke uttrykk er?

Eierne av hva?

Har du eierskap i hans firma? Forsto dere brukte hans firma som han eide helt selv for og slippe og opprette ett nytt? Håper du har det klart i kontrakten hva dette dreier seg om og hva som menes med eiere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...