Gå til innhold

Backup i XP

Anbefalte innlegg

Jeg bruker det innebygde backup-programmet i Windows XP Pro, og har et lite problem.

Etter en liten RAID0 kollaps har jeg blitt total-paranoid når det gjelder backup og lurer derfor på følgende:

I backupprogrammet kan man legge inn tidsintervall for backup, og det har jeg satt til å utføres hver natt av mailer og dokumenter (documents & settings- mappa på maskinen). Problemet er at at ingen backup blir foretatt på natta selv om jeg ser hendelsen i kalenderen og alt ser OK ut.

Er det noe mer jeg må gjøre?

Er det annet bedre og gratis program man kan bruke som faktisk funker.

Maskinen står på døgnet rundt by-the-way, funker som FTP-server for et par kompiser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å kjør backup'en manuellt og se at det virker. Schedulingen sier bare at backup er startet til angitt tid, den sier ingenting om at den har fullført. Hadde samme problemet selv og det var en feil parameter som gjorde at den avsluttet umiddelbart.

Lenke til kommentar

Hvis du går inn i scheduleren så er det vel bare å klikke på det som ligger der så får du et valg om å kjøre.

Backup programmet heter ntbackup, du kan starte det fra Start - Run. Så velger du Backup tab'en og velger Job fra menylinja. Der kan du hente opp settingene for hva som skal backes up, det ligger i en fil type .bks.

Det er vanlig å lage et script i en .cmd fil, det skal inneholde en linje ala dette:

ntbackup backup "@d:datamybackup.bks" /j "UserFiles" /f "fs1BackupMyBackup1.bkf"

Det vanligste problemet er å glemme "@" foran drive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...