MirusMentis Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Samboer har vært sykmeldt i 12mnd, og var nå i møte med NAV, det viser seg at de ikke kan gi noe som helst støtte foruten sosialhjelp. Stemmer virkelig dette? Årsaken nav ga var at dette var fordi legene enda ikke har kunnet sette en diagnose (er man ikke syk nok så lenge man ikke har et navn på sykdommen? ) Vi er en familie på 4, og har ikke de helt store mulighetene til å forsørge oss på kun min inntekt (i tilegg til barnetrygd.) Noen som har vært igjennom denne møllen med nav og kjenner til systemet? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Dette er standard Nav, veldig viktig at du får snakket med legen og får samarbeidet for å ta saken videre, at Nav prøver seg på slikt er ikke helt uventet siden de har blitt helt byråkratisk gale. Noen muligheter for at du kan utdype litt hva som har skjedd med samboeren din? Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 24. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2010 Vil ikke gå så veldig i detaljer på det, men hun er ikke i form til å ha en A4 jobb, pga smerter. Masse undersøkelser og kasteball mellom leger og sykehus uten at de egentlig kommer frem til hva årsaken er. Har nå søkt på noen deltidsstillinger, men det er jo klart at det ikke vil gi samme økonomi som vi har hatt frem til nå. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 For å få ytelser fra nav-trygd må man ha en sykdom, skade eller lyte. Den må ha et navn, dvs mn må ha en diagnose. Det er selve inngangsbilletten til trygdesystemet. Han man ingen diagnose, så har man pr definisjon ingen sykdom og har følgelig heller ikke rett på ytelser. Dette gjeder dessverre selv om personen selv kan oppleve å ha mange og slitsomme plager. Hvis man har for store utgifter i forhold til inntektene er sosialkontoret stedet man skal henvende seg. Mvh Dag Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Problemet er nok at man blir en kasteball for byråkratiet selv når man faktisk har noe som utgjør et reelt problem for vedkommende å jobbe, selv etter beste yteevne. Har ei vennine som har Kronisk Migreneanfall som er såpass kraftig og kommer såpass tilfeldig at hun er 100% arbeidsufør. Alle legene fra NAV og Fastlegen hennes plus alle spesialistene som har undersøkt henne, har kommet fram til at hun er arbeidsufør, men selve Nav folkene har sendt henne gjenttatte ganger på flere arbeidsplasser selv om hun i mange tilfeller har måttet stoppe opp midt i arbeidet pga anfallene. Jeg opplevde selv nå et byråkratisk og vanskelig Nav system når jeg forklarte at jeg skulle bli operert den 9.12 for en hjernesvulst, og at den sykmeldingen jeg hadde fra fastlegen som var etter at Biopsien av hjernen ble tatt, gikk fram til at Sykehuset skulle ta over. Svaret jeg fikk fra Nav var at jeg måtte skaffe en ordentlig sykmelding fra sykehuset siden de ikke lenger "samarbeidet som før" med sykehuset / ene. For å si det sånn, pga mye rot både på sykehuset med levering av denne sykmeldingen og posten så ble det sånn at jeg såvidt fikk utbetalt noe penger i det hele tatt, men heldigvis så ordnet det seg til slutt. Men kan love at det ikke er noe gøy å måtte bruke masse krefter når man såvidt har de på å følge "byråkratiet til Nav". Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 For å få ytelser fra nav-trygd må man ha en sykdom, skade eller lyte. Den må ha et navn, dvs mn må ha en diagnose.Det at man må ha en diagnose gjelder bare for sykdom. Hvis man f.eks. er født uten armer og bein regnes det som lyte, og det er ikke nødvendig med en diagnose som forteller hvorfor man er født uten armer og bein. Det som synes åpenlyst i dette tilfellet er at hvis legen er enig i at pasienten kvalifiserer for uføretrygd bør han få seg til å sette en diagnose. F.eks: M79.7 Fibromyalgia M79.1 Myalgia R52.1 Chronic intractable pain F45.4 Persistent somatoform pain disorder Lenke til kommentar
Chomonbabe Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Nav er og forblir firkantet! jeg har vært sykemeldt i over 2 år av og på. Har diagnosen fibromyalgi men likevell så SKAL nav teste meg i alle slags mulige jobber som jeg ender med å slutte før endt mnd av at jeg knapt kommer meg ut av sengen av egen maskin! Jeg får heller ikke noe annet enn sosial stønad enda jeg HAR en diagnose som tilsier uføretrygd! Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Nav er og forblir firkantet! jeg har vært sykemeldt i over 2 år av og på. Har diagnosen fibromyalgi men likevell så SKAL nav teste meg i alle slags mulige jobber som jeg ender med å slutte før endt mnd av at jeg knapt kommer meg ut av sengen av egen maskin! Jeg får heller ikke noe annet enn sosial stønad enda jeg HAR en diagnose som tilsier uføretrygd! Ulike diagnoser har ulike uføregrad, og det kan være betydelig restarbeidsevne selv om man har en alvorlig sykdom. Hvis du mener du har rett på uførestønad, må du sette frem krav om det. Nav hjelper deg med riktig skjema. På skjemaet fører du opp hvilke plager du har og hvem du har fått behandling hos. Nav tar så kontakt med dine behandlere og ber om erklæring. Utfra det vil nav avgjøre om du oppfyller kravene til uførestønad. Nav kan tilside sette erklæringen fra din behandler og har sine egne leger som går igjennom de vanskelige sakene. Regelen er at du skal prøve ut om annet arbeid kan passe, eller om tilrettelegging på arbidsplassen kan føre til at du kan fortsatt jobbe - før du får tidsbegrenset uføretrygd. Dag Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2010 For å få ytelser fra nav-trygd må man ha en sykdom, skade eller lyte. Den må ha et navn, dvs mn må ha en diagnose. Det er selve inngangsbilletten til trygdesystemet. Han man ingen diagnose, så har man pr definisjon ingen sykdom og har følgelig heller ikke rett på ytelser. Dette gjeder dessverre selv om personen selv kan oppleve å ha mange og slitsomme plager. Hvis man har for store utgifter i forhold til inntektene er sosialkontoret stedet man skal henvende seg. Mvh Dag Det oppsummerer inntrykket vi fikk også. Problemet er at vi her har vært innom 3-4 forskjellig leger, med mange forskjellige prøver, tester, biopsier, ventet 1.5år på en spesialist som skulle undersøke. Fibro har hun fått "påvist" i den grad man kan det. ME er vært på bordet flere ganger, men noen av legene er helt i mot at det kan være ME. Så nå er vi i grunn tilbake til start, og sånn jeg har fortstått det er legene litt oppgitte og vet ikke riktig hva man kan prøve. Ingen diagnose, ingen støtte sier NAV. Nå er det slik at samboeren min er ganske sta, og gjerne VIL forsøke å arbeide. Men bare halv stilling, eller mindre. Dette vil ikke NAV og sier hun må forsøke 100% stilling. Høres for meg merkelig ut. Er det ikke slik at "IA" bedrifter er veldig utbredt og vil satse på at folk er LITT i arbeid, fremfor å bare være sykmeldte/uføre? Uansett, da har jeg i grunn fått bekreftet at det er slik vi fryktet det var. Så vi må da enten få en diagnose. Eller satse på å finne en deltidsjobb på egenhånd, selv om et økonomisk sett kanskje lønner seg med uføretrygd. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Hei igjen IA-bedrifter skal vel først og fremst se til sine egne ansatte og ikke nødvendigvis ansette arbeidssøkere som har redusert arbeidsevne, slik jeg har forstått det. Men dette vet jeg ikke så mye om egentlig. Det er underlig at nav krever at kjæresten din skal jobbe 100%, når navsystemet ellers er slik at man skal så mye man klarer, men ikke mer. Har hun kanskje misforstått? Dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå