Gå til innhold

Gå ned i vekt + bli tynnere - Hva burde jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordøyelsen senkes når man ligger? Hæ? Det var nytt for meg gitt. Hvor har du det fra?

Husk at jeg skriver hvis man spiser og legger seg rett etterpå. Tror ingen kan støtte synspunktet om at det er gunstig å spise store måltider rett før man legger seg...

Fra artikkelen: http://www.kk.no/8187/:

"Spiser du og legger deg rett etterpå kan imidlertid fordøyelsen forstyrres noe, rett og slett for du ligger. Fordøyelsesorganane får ikke jobbet ordentlig når du er i denne stillingen. Dette kan gjøre at du føler deg uvel og oppblåst."

Når det videre gjelder det første avsnittet kan jeg ikke skjønne hvordan man kan argumentere mot å spise frokost og ha en fast måltidsrtyme. Mulig sånne kvasiundersøkelser som det vises til funker for noen, men går du til en hvilken som helst ernæringsfysiolog skal jeg love hun eller han gir råd om å spise frokost og ha en fast måltidsrytme! Iallfall hvis du er en person som går på skole eller jobb og skal fungere i hverdagen! Var en frokostdebatt her i sommer, og jeg skal ikke begynne med den, men det ble kraftig tilbakevist at det er gunstig å skippe den for en person som trenger drivstoff til å møte hverdagens utfordringer, hvilket en skoleelev trenger for å få en god innlæringsevne og konsentrasjon! Det er vel ikke uten grunn at frokost er omtalt som dagens viktigste måltid.

Det er bra med flere perspektiver når det gjelder å gå ned i vekt, men det er ett hovedprinsipp man ikke kommer bort fra: Kaloriunderskudd over tid er den eneste måten å gå ned i vekt på. Lavkarbo kan bidra til det, fordi man spiser mer næringstett, får bedre konsentrason, jevnere blodsukker, småspiser mindre og får mindre søthig. Men som sagt - pass litt på kolestrolet og også å spise "riktig" type fett.

For øvrig, men det er kun min mening, mener jeg faste er "kunstig". Med mindre man har en ekstrem slack hverdag og ikke bør ha særlig hjerneaktivitet eller drivstoff for å gjøre noe særlig. Det lurer kroppen til å tro at det er en "hungerstilstand". Samtidig er det vist i undersøkelser blant muslimer at de har en tendens til å legge på seg, fordi de overspiser når det først spiser. De har jeg dessverre ikke for hånden.

Endret av Ituca
Lenke til kommentar

Artikkelen du prøvde å linke til fra Kvinner og Klær sa: "Beklager - siden du spør etter finnes ikke"

Hvis du er en snekker eller har en annen fysisk krevende jobb fra første stund om morgenen, kan jeg gå med på at det å droppe frokosten er dumt. Men for kontorrotter og skoleelever kan det være ideelt. Det er heller ikke alle som passer til å droppe frokosten, MEN det går fint an å droppe frokosten for de aller fleste, og de vil få gode resultater av det.

Jeg ser at du enda ikke har lest artiklene jeg tipsa om, når du presterer å komme med utsagn som "Iallfall hvis du er en person som går på skole eller jobb og skal fungere i hverdagen", da det står godt forklart at det å droppe frokosten gir mer stabilt blodsukker og sultkontroll, noe som fører til bedre konsentrasjon. Nok en gang: les det jeg tipsa om! Kan også legge til denne i lista over det du bør lese. Det står kort og greit om hvordan det funker. Det irriterer meg at du fortsetter å lange ut med disse mytene som har blitt tilbakevist i artikkelen du ikke leste som jeg linka til i forrige innlegg.

Jeg skjønner ikke helt hva du legger i at det ble KRAFTIG tilbakevist at det er gunstig å skippe frokosten.

Vel, jeg kan KRAFTIG bevise at det er gunstig å skippe frokosten, og har 82 studiereferanser på det, i bunn av denne artikkelen. (Var litt for langt til å lime inn her).

Du stiller dårlig i denne diskusjonen da du enda ikke har noen kilder å henvise til utover Kvinner og Klær, som for øvrig ikke funka...

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

(får ikke opp linken)

Jo, men det peker vel mer i retning av at man kan føle seg uvel og fordøyelsen jobber saktere - ikke at fordøyelsen stopper og at det er derfor man ikke bør spise rett før man legger seg. Har jo lest tips om at det er bedre for magen om man sover på venstre side, men det heller betyr jo ikke at man lider av å sove på høyre.

At DU mener faste er kunstig og ikke bra er jo som du selv sier din mening. Det har jo kommet flere studier og mange erfaringer i det siste som sier at kontrollert faste fungerer (da mener jeg eksempelvis periodisk faste hvor man spiser i løpet av dagen, ikke det å ikke spise på 2-3 dager).

Frokostdebatten er jo endeløs og det kommer helt an på hvem man spør hva konklusjonen er. Men jeg er glad for at flere og flere kommer på banen og enes om at frokost ikke er en livsnødvendighet. Åpner for spisemønstre som ikke er helt låst i et "frokost-lunch-middag-kvelds" regime.

Lenke til kommentar

Ernæringsfysiologer er heller ikke alltid helt oppdaterte på nyere studier. Dette med periodisk faste er noe som har blitt kjent det siste året, så det er et relativt nytt fenomen som det har blitt forsket en del på.

Dessuten strider det jo mot den gamle ingrodde myten om at man må spise frokost for å komme i gang. Det er nok ikke så lett å innse at det faktisk ikke er nødvendig, når det er det man har blitt fortalt og det som har vært det eneste "riktige" de siste 100 årene.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Itca, jeg tror du er et offer for det at "en løgn som blir fortalt mange nok ganger blir en sannhet"...

Les boka "Eat stop eat" og så kan du fortsette denne diskusjonen...

Les samtidig artiklene her...

For øvrig, men det er kun min mening, mener jeg faste er "kunstig". Med mindre man har en ekstrem slack hverdag og ikke bør ha særlig hjerneaktivitet eller drivstoff for å gjøre noe særlig. Det lurer kroppen til å tro at det er en "hungerstilstand". Samtidig er det vist i undersøkelser blant muslimer at de har en tendens til å legge på seg, fordi de overspiser når det først spiser. De har jeg dessverre ikke for hånden.

Hungerstilstand kalles på fagspråket "katabol tilstand". Denne tilstanden inntrer ikke før etter 72 timer helt uten mat.

Det at muslimer legger på seg har med kunnskaper å gjøre, de faster ikke av fysiske grunner men religiøse.

Noensinne sett en araber i verdenstoppen hva kroppsbygging angår? ;)

Sjekk treningsloggen min fra side 13 for å se hva jeg erfarte ved å teste periodisk faste... :)

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...