Kimelimm Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Heisann! Jeg har alt for lenge forstått at jeg veier alt for mye, og jeg vet at jeg har skapt dette problemet selv. Dette har tæret på selvtilliten min alt for lenge, alt fra tanker, til at jeg nekter å ta av meg t-skjorte tilogmed når bare min mor eller far er i nærheten. Jeg vet snart ikke hva jeg kan gjøre. Saken er at jeg vil gjerne gå ned i vekt, bli tynnere, o.l, men grunnet en hjerteoperasjon jeg hadde, så har jeg ikke lov til å trene (MODERAT trening sier dem, men de kan vist ikke definere hva det betyr.) Jeg har noen ganger vurdert å drite i hva dem sier, selvom det er ganske dumt. Kostholdet mitt er ikke akuratt noe sunt, og jeg klarer ikke helt å skifte kostholdet mitt. Iallefall ikke alene. Jeg er overvektig, og har en del "fett" på kroppen. Jeg har såklart sett preparater som "http://www.biotechpharma.eu/kampanje2/index.asp?kampanje=9826d&mal=1" o.l, men disse vet jeg ikke om er scam eller i det hele tatt bra for kroppen. Noen sier "bare gå deg en tur hver dag!". Det er jo noe jeg såklart klarer, men jeg er også ganske hissig på at jeg skal gå FORT ned. Altså jeg er ikke fornøyd om jeg har gått ned la oss si 10kg på et år, det er alt for lang tid med alt for lite resultat... Hva burde jeg gjøre? Trolling vil bli rapportert, da dette er et veldig seriøst og sårbart tema. God jul, hilsen Kim. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Endre litt på kostholdet og gå en tur hver dag er ikke dumt. Hvis du gjør det, vil du sannsynligvis "rase" ned i vekt. Jeg tok av 30kg på et år ved å spise en sunn middag hver dag slik at det ikke ble like fristende med burger eller kebab på dagen. Jeg syklet også fra 2-6dager i uka, startet rolig og økte treningsmengden når jeg var klar for det. Må vel være mulig å bli henvist til noen som kan gi deg noen informasjon på hvor stor belastning du kan utsette deg for under trening også. Virker rart om de ikke kan gi deg noen hint om hva du burde og ikke burde gjøre. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Er ikke lett å gå ned i vekt fort hvis du ikke kan belaste kroppen noe særlig dessverre. Du må nok gå inn for at det kommer til å ta litt tid. Kosthold er 50% av det å i det hele tatt gå ned i vekt. Så begynn der, hvis du ikke klarer det så må du finne noen som kan hjelpe deg. Venner eller foreldre kanskje ? Litt vanskelig å si hva du bør trene for at du ikke skal belaste kroppen for mye. Men saken er at kondisjons trening er det som hjelper. Og det får du raske resultater med hvis du presser kropper. Og ettersom du ikke kan gjøre det, vil det ta litt tid. Kondisjons trening + litt styrke er det optimale. Du kan gå en tur hver dag (svømme sakte, veldig god trening), spise sunnere og mindre. Har ikke hørt noe om det slankemiddelet du har. Så kan dessverre ikke uttale meg om det. Men personlig tror jeg ikke på slankemidler :/ Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 Jeg har selv tatt av 25 kilo de siste månedene ved hjelp av lavkarbo. Funker fett! (bokstavlig talt) Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 30. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2010 Hva slags lavkarbo da Kiro!? Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Her står det litt kort hva det går utpå. lavkarbo3minutter.pdf Jeg trappet forsiktig ned i begynnelsen, og ligger nå på omtrent 15 karbohydrater daglig. 1 Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 31. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2010 Tusen takk! Jeg skal se på den! Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Kostholdet er nøkkelen for å gå ned i vekt. Du kan så å si gå ned uten å trene, bare du spiser riktig. Sjekk ut artiklene om health and fitness og advanced consept 2.0 på www.myrevolution.no Sjekk også ut periodisk faste, som mange i treningsdelen har hatt positive erfaringer med, inkl meg selv: www.leangains.com Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Og det med søtsuget, erstatt det heller med eple, banan, druer eller annet snacks. Hvis du absolutt må ha noe å tygge på. Skjær opp gullerøtter, selleristang? Kjøp deg heller en mørk sjokolade (70%) hvis du absolut må ha noe med sukker i. Gå over til lettbrus. Pepsi max, Fanta free og Mozell light er faktisk ganske godt. Kroppen bruker kanskje et par dager/ ei uke på å avvende seg fra sukkersuget. Du vil rett og slett ikke ha lyst på søtsaker i like stor grad lenger. Det er i starten det er værst. Men dette klarer du Har forresten gått ned 15 kilo selv av å kutte ut diverse søtsaker, UTEN trening. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Kutt ut søtsaker helt, og slutt å stimulere søtsuget med sukkerfrie pastiller etc. Gjør du dette kombinert med et godt og balansert kosthold, skal du se at søtsuget blir borte, eller i det minste betraktelig redusert Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Kanskje allier deg med foreldrene dine? Selv om det muligens er litt flau samtale sånn helt i starten. Vet selv hva moren min tenker om broder'n som har begynt å legge på seg bittelitt, og jeg er bombesikker på at om han hadde tatt initiativet til et bedre kosthold så hadde han fått masse støtte derfra. Det er veldig lett å spise ting man ikke "burde" om man har tilgang til det. Det kan være så lite som at det ligger litt sjokolade i skapet bestandig, eller er brus i kjøleskapet. Hvis du skriver ned f. eks hva du pleier å spise i løpet av en dag så kanskje noen kan komme med tips til endringer. Du kan sikkert finne en måte å rase ned i vekt på kort tid. Men er ikke vektendringen noe du ønsker å beholde? Jo mer du setter deg inn i det å endre livsstilen din (er ikke sikkert du trenger å bli kanin og leve på salat og kjedelige ting hver dag!) litt, dess enklere vil det være å holde vekta når du kommer dit du vil være. Ikke legg din lit til produkter som lover masse greier! Svømming var jo et kjempegodt forslag og det må vel gå under moderat trening? Ser liksom ikke for meg at du kommer til å drive med spurtsvømming sånn med det første uansett Hvis du tenker at du ikke vil vise deg i bar overkropp i svømmehallen, tenk heller... hva er verst, å ta det steget og være litt ukomfortabel de første gangene, eller å se tilbake på deg selv om et år og angre på at du ikke prøvde? Det var hvertfall det som fikk meg til å begynne på treningssenter, syns det var utrolig ekkelt å melde meg inn og begynne å gjøre øvelser jeg ikke kunne osv. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Når du har sykdom som gjør trening komplisert kan du også få gratis fysioterapeut feks. to ganger i uken som hjelper deg med trening. Kontakt legen din og spør om henvisning. (Mulig du må betale egenandel, er ikke helt sikker på reglene, men det er uansett kun opp til egenandelstaket.) Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Lavkarbo kommer du til å gå ned i vekt på. Maten du spiser blir mer næringstett, altså du blir lenger mett, konsentrasjonen og humøret blir bedre grunnet et stabilt blodsukker, du slipper søthigene og tilsvarende jojo i blodsukkeret. Bare pass på kolestrolet, det er en fare for at det kan gå en del opp hos dem som sverger til lavkarbo. Selv om du går over til mest proteiner og fett, bør du passe på hva slags type fett du spiser. Spis mest mulig umettet, dvs fra avekado, nøtter, fisk osv. Egg som start på dagen er lurt og godt - da holder du langt utover dagen. Ellers står det mye info om lavkarbo på diverse nettsteder og fra enæringsfysiologer rundt omkring, så jeg anbefaler å lese litt der og kanskje selv oppsøke en ernæringsfysolog for en time. Der kan de legge opp et skreddersydd kostholdsprogram og få gode råd og oppfølging. Husk at skal du endre kosthold må det skje gradvis over tid, ellers så er det lett å gli tilbake. Ca tre uker tar det før kroppen er vant til nye smaker og nye "retter", så det krever tålmodighet. Spiser man imidlertid alene er det enklere å forandre kostholdet enn om man spiser mye sammen med andre, fordi da er man selv ansvalig over maten og gjerne lagingen og blir ikke påvirket av det "andre" spiser. Uten å trene hardt er det mer utfordrende å gå ned i vekt fort, men det er selvsagt mulig. For å ta et eksempel: En time jogging og en time fotball forbrenner ca 570 kcal. En kjøpemuffins inneholder ca 420 kcal, så det gjelder å være bevisst på hva man putter i seg og det er lett å ta igjen det man har trent bort bare på kaloririke matvarer, spesielt om kvelden hvor fprbrenningen er lavere. Er du bevisst, legger opp en målrettet plan over kostholdet og optimalt får oppfølging ved siden av bør det være gode muligheter til å gå ned i vekt selv ved fortrinnsvis kostholdet. Men det er essensielt å være i negativ energibalanse, det vil si det kommer bare om du putter i deg mindre enn det forbruker, og det er lettere ved mer næringstett mat, det vil si lavkarbo. Men igjen - hold litt oversikt over kolestrolet. Lykke til! Endret 2. januar 2011 av Ituca 1 Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Egg er bra for kolesterolet Det gir forbedringer av HDL (det gode kolesterolet) og reduksjon av LDL (det dårlige kolesterolet). Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 spesielt om kvelden hvor fprbrenningen er lavere. Hvor i all verden har du dette fra? Den basale forbrenningen er konstant hele døgnet... Det som kan være et tema om kvelden er å spise mat med lav glykemisk indeks for å holde blodsukkeret lavt siden du ikke er så mye i bevegelse om kvelden. Karbohydrater har som regel høyere glykemisk indeks enn fett og er fordelaktige før og etter trening. Jeg er enig i at lavkarbo kan fungere om man tar høyde for karbobehovet rett før og rett etter trening... Lenke til kommentar
runerask Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Mange bra innlegg her Først av alt er å aldri finne på å slanke deg, det gir bare jo-jo effekt Varige kost vaner er svaret Lykke til :-) Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Den basale forbrenningen er konstant hele døgnet... Karbohydrater har som regel høyere glykemisk indeks enn fett og er fordelaktige før og etter trening. Jeg er enig i at lavkarbo kan fungere om man tar høyde for karbobehovet rett før og rett etter trening... Om kvelden og mot natten går kroppen inn i hvilemodus. Maten blir i større grad lagret til bruk neste dag. Spiser du og legger deg etterpå forstyrres fordøyelsen forstyrres noe, rett og slett fordi du ligger. Men det er riktig som du sier, det er den totale mengden kalorier som teller, og ikke først og fremst når på døgnet du inntar dem. Likevel et lite ops, særlig store måltider før du legger deg. I samme bane vil jeg også sterkt fraråde å skippe frokosten og vente til ute på dagen å spise, da er det lett overspise og ta igjen på kvelden - ikke minst til punktet ovenfor. Spis frokost som holder lenge, hold forbrenningen oppe og ha en best mulig rytme på når du inntar måltidene. Til det siste forsto jeg det som trening var et hinder her. Ergo blir karbohydrater før og etter trening ikke viktig. I vår "tidsalder" er går vi for så vidt rundt med fulle glykogenlagre uansett. Særlig for oss hobbytrimmere. Riktig det med høy og lav GI, men vær ops på å ikke spis karbohydrater med høy GI før trening, som kan gi høy blodsukkerstigning. Det kan gi en "down" før startsstreken. Karbohydrater med ganske lav GI er det beste. Det gir jevnt blodsukker som holder presetasjonsnivået oppe. Endret 2. januar 2011 av Ituca Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Skulle likt å se en kilde på disse bastante påstandene, for de virker helt bak mål! Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Fordøyelsen senkes når man ligger? Hæ? Det var nytt for meg gitt. Hvor har du det fra? Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Skulle likt å se en kilde på disse bastante påstandene, for de virker helt bak mål! Da kan du i det minste fortelle hva som er bak mål, og begrunne hvorfor det er det. Ellers bidrar det fint lite til debatten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå