Sepiroth_X10 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Hjelp! Jeg har endelig fått satt SATA-mode til AHCI etter windows er installert(tror,jeg..se annen tråd for detaljer). Jeg har SSD i port1 og lagringsdisk i port2, dvd-spilleren står i port 6. Fulgte tips fremgangsmåten til helsten2 og byttet kontaktene på hovedkortet, og startet opp med SSD i port 5, kontrolleren i IDE-modus, mens den andre disken stod i 3 i AHCI-modus. Windows hentet da drivere og jeg fikk en ny AHCI-kontroller synlig i device manager.Byttet så kontaktene om igjen og SSD skal nå kjøre i AHCI-modus. Bootet maskinen og åpnet bios. Da var ikke SATA-portene 1-4 synlige i bios lenger (og dermed ikke harddiskene mine heller..) Nå er bare port 5-6 synlig i bios, og der står fortsatt dvd-spilleren. Diskene mine ligger i device manager, og det står at de fungerer som de skal. HVA HAR SKJEDD og SKAL DET VÆRE SLIK?? hva om jeg vil bytte til IDE-modus igjen? Setter stor pris på om noen kan forklare meg dette!!! mvh Den Grønne Sep Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Kan desverre ikke løse problemet ditt helt men hvis du møter veggen i biosinnstillingene kan du heldigvis resette cmos og alt blir stilt tilbake til nytt slik at du kan ta det forfra igjen. Lenke til kommentar
Sepiroth_X10 Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 ...lurer på om jeg har funnet "løsningen" selv: i manualen for Mobo står det en nb! Hvis satt til AHCI vil SATA vises under POST og i OS environment. Jeg antar at det vises der istedet for i BIOS, slik som de opprinnelig gjorde... Jeg kan fortsatt forandre SATA-modus i BIOS, og endringen ga et hopp i WEI-indexen, så ting ser ut til å fungere. TRIM ser også ut til å fungere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå