Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

SATA-portene har forsvunnet fra BIOS

Anbefalte innlegg

Hjelp!

Jeg har endelig fått satt SATA-mode til AHCI etter windows er installert(tror,jeg..se annen tråd for detaljer). Jeg har SSD i port1 og lagringsdisk i port2, dvd-spilleren står i port 6. Fulgte tips fremgangsmåten til helsten2 og byttet kontaktene på hovedkortet, og startet opp med SSD i port 5, kontrolleren i IDE-modus, mens den andre disken stod i 3 i AHCI-modus. Windows hentet da drivere og jeg fikk en ny AHCI-kontroller synlig i device manager.Byttet så kontaktene om igjen og SSD skal nå kjøre i AHCI-modus. Bootet maskinen og åpnet bios. Da var ikke SATA-portene 1-4 synlige i bios lenger (og dermed ikke harddiskene mine heller..) Nå er bare port 5-6 synlig i bios, og der står fortsatt dvd-spilleren. Diskene mine ligger i device manager, og det står at de fungerer som de skal. HVA HAR SKJEDD :hmm: og SKAL DET VÆRE SLIK?? hva om jeg vil bytte til IDE-modus igjen?

Setter stor pris på om noen kan forklare meg dette!!!

mvh

Den Grønne Sep

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...lurer på om jeg har funnet "løsningen" selv: i manualen for Mobo står det en nb! Hvis satt til AHCI vil SATA vises under POST og i OS environment. Jeg antar at det vises der istedet for i BIOS, slik som de opprinnelig gjorde... Jeg kan fortsatt forandre SATA-modus i BIOS, og endringen ga et hopp i WEI-indexen, så ting ser ut til å fungere. TRIM ser også ut til å fungere... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...