Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mulig PCI-E problemer.

Anbefalte innlegg

Hei.

Så jeg hadde 580 GTX kort some virket fint et par uker på mitt Gigabyte X58A-UD3R hovedkort. Så tenkte jeg at jeg skulle flashe biosen fra FA til FC, gjorde så dette og reboota. Alt virket greit, men da windows "velkommen" logoes kom så frøs pcn seg. Prøvde rundt 10 ganger samme utfall. Boota opp i sikkerhetsmodus som funket fint og avinstallerte driverne til skjermkortet, da virket det å boote opp, men sp fort jeg installerte skjermkort drivere så henger det seg ved velkommen logoen igjen.

Hadde et 9800GTX kort liggende, prøvde så dette i samme PCI-E x16 slot, gikk helt fint ingen problemer. For å være helt sikker på at det var noe galt med 580 kortet så satte jeg det inn igjen på same pci slot, og atter en gang henger det seg på samme sted.

Men da jeg byttet til x8 PCI-e slot så funker det igjen.

Hva er det som kan være galt her? Et skjermkort funker i PCI-E x16 sloten men den andre gjør ikke, men funker i x8 slot. Noe som kan ha skjedd under flashing med pci e slotten elllernoe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å nevne det, prøvde vel 4-5 forskjellige drivere, sendte kortet til RMA, fikk tilbake at skjermkortet var i orden.

Kortet er koblet til med 8 pins og 6 pins slik det skal. Kan det være noe galt med strømtilførselen til denne pci-e slotten eter at jeg flasha biosen? Ettersom et eldre skjermkort virker på den, men 9800 kortene var ganske strømkrevende også såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Jeg kan leve med å bruke 580 kortet på x8 bus speed, har jo ikke stort å si for perfomancen. Men det er jo uansett litt merkelig, har en kammerat som har GTX480 klarte å overtale han til å få låne det for å teste. Samme skjedde, henger seg ved windows velkommen logoen så fort drivere er installert.

Så ja, 580 / 480 kortene funker ikke på pci-e x16 slotten mens 9800GTX funker. 580 / 480 funker da i x8 slotten.

Lenke til kommentar

Om du har mulighet, prøv å flashe tilbake den biosen du hadde, da det funka, om det da fungerer igjen, så kan du prøve å flashe den nye igjen.

Om det da ikke funker igjen, så vet du at det er noe med bios, og kan da kjøre den gamle biosen istedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...