Pærte Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Bilete de ser på er redigert i PS Elements 9. Om de kunne dela synet på om redigeringa er for mykje, hadde eg vorte takksam. I tillegg, kva seier de om komposisjonen? Fargane? Generelt? Bodskapet med biletet er vel berre at solnedgongar er vakre fenomen, og verdt ta vare på stemninga ein får under den. Eg ser at det er litt fokuseringsproblem på treet, men redigeringa gjorde det ein heil del betre enn det var. Utstyr brukt: Canon EOS 40D m/ Canon 50mm f/1.8 sett på blendar f4.0, lukkartid 1/2500sek og ISO 100. Eg takkar for alle kommentarar! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Huffda. Her har det gått helt over styr i redigeringen. For å "redde" treet har du tatt fullstendig av i oppskarpingen, og det har utvilsomt bidratt til den helt hysteriske posteriseringen du har i himmelen. Det er jo en mørje av flater med ujevne overganger, piksellering og posterisering. Rykk tilbake til start, og ikke dra så hardt i spakene at du mister mykheten i himmelen. Når det er sagt, så er det egentlig ingen grunn til å rykke tilbake til start. Jeg skjønner godt at du har lyst til å forevige de vakre fargene i solnedgangen, men som fotografi er dette helt meningsløst. Å forsøke å piffe opp "komposisjonen" med et helt ordinært, nakent bjørketre bærer ingensteds hen. Jeg tar sånne bilder stadig vekk selv (det er jo så flott!), men de er alltid like dønn kjedelige som fotografier. Lenke til kommentar
Kebbe Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Haha.. Det er jo nesten flaut å lese hva du skriver Anew. Som jeg har sagt her før så handler fotografi om å finne sin egen stil! Det handler ikke om hva du vil ha. Dette heter BILDEkritikk og ikke Fotografikritikk Jeg skjønner hva du mener og skriver ikke dette for å provosere, men det er fullt mulig at fotografen her ville ha et kunstnerisk preg over bildet sitt. Til fotografen: I mine øyne her så bør du LANGT i fra starte på nytt! Dette er et bilde jeg godt kunne hatt på veggen om bare fargestøyen i de mørke feltene hadde blitt litt mindre synlige. Et tips er å ikke dra "sharpening" opp i taket. Da redder du mange detaljer og slipper dette "jpeg"-fargestøyet som du har fått over hele bildet. Om bildet er _litt_ i ufokus kan du heller bruke motion blur for å redde litt av bevegelsen i stede for å bruke sharpening Lenke til kommentar
Pærte Skrevet 24. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2010 (endret) Tusen takk for tilbakemeldingar! Eg set pris på det. Er framleis ny på bileteredigering (og biletetaking generelt). God jol ! edit: er det snakk om forstyrringar i fargane rundt sola? I det gule? Endret 24. desember 2010 av Ivar_Aasen Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Takk skal du ha, Kebbe, for den fine innføringen i hvordan man bør vurdere bilder. Fargetonene du har forsøkt å fange i himmelen, Hr. Aasen, har jevne, myke overganger. På grunn av din hardhendte etterbehandling har du fått noe som kalles posterisering - det vil si at det som skulle vært myke overganger mellom fine fargetoner har blitt harde og hakkete. Det gjelder hele himmelen. Det kan være fordi du har forsøkt å skvise for mye ut av et dårlig utgangspunkt (vanskelig å si uten å ha sett det), og det kan være bare på grunn av overoppskarpingen. Overoppskarpingen har også gitt deg en stygg glorie i overgangen mellom svart skog og flammende himmel. Eksponeringen ser i det minste rimelig spot on ut. Om det er din fortjeneste, så kan du klappe deg selv på ryggen for den biten. Lenke til kommentar
Pærte Skrevet 25. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2010 No skjønar eg kva posterisering er for noko. Takk fr innføringa! Utgongspunktet mitt er lagt ved. Som de ser, er det ganske stor skilnad frå det redigerte bilete. I tillegg legg eg ved eit anna bilete, med original, som de kan sjå på. Det var teke i råformat, og er er nøgd med utfallet. (eg har faktisk fått positive tilbakemeldingar på eit engelsk fotoforum). Det snødde flott ute, og det heile gav god julestemning. Det ville eg få på sensoren. Legg merke til julestjerna nede tli venstre ^^ Eg takkar for kommentarar, og for at de betraktar bileta Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Komposisjonen sitter ikke helt. For min del er treet bare i veien og bidrar ikke med stort i bildet. Solen som du sier du vil vise frem, er skjult bak busker og dette treet. I etterredigeringen har du dradd for hardt i spakene, kan tenke meg til at du har brukt levels i photoshop på en uvetig måte.Hvis du er nogenlunde habil i engelsk, så kan du google "The Digital Zone System". Komposisjonsmessig så ville jeg ha lest noen bøker/guider på nett. Det ligger en helt ok på Akam.no sin guider side. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Må bare minne på bilde størrelse. Er ufattelig irriterende og måtte zoome ut hele tiden på skjermen for og få sett bildene. Maks størrelse på forumet er vell 1280 på lengste side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå