Gå til innhold

Hjelp - min klonede C300 booter ikke

united59

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk den altså til å boote ved forrige høve, ja. Men ikke alltid, og sjeldnere og sjeldnere. Den gangen fikk jeg også "31-k bad alignment" i AS SSD.

Og nå, etter den nye kloningen med Paragon, booter den ikke i det hele tatt. Skjønner lite av dette. Det kan jo også være hardware-feil?

Lenke til kommentar

Det at du allerede har fått SSD'en til å boote er jo bra.

Tviler på at det er noe gærn't med den.

Oppgradering fra 002 til 006 var vel non destruktive, tipper jeg.

@wiberos

Han har allerede lagt ut bilde av diskbehandling.

Det er den på 59 GB.

Hei johome

Jo men det som er litt ---ikke bra her-- er at hans recovery partition er borte. Det er ikke noe der.

Og jeg ønsket å se om noe hadde >heldighvis< gått feil, dvs at det var clonet en feil partition.

Han har ikke noe recovery DVD plater heller, kanskje jeg har misforstått?

Lenke til kommentar

Hei på deg ja :)

Lenge siden sist. Har du vært på jordomseling eller noe slikt ?

Kan knapt huske å ha sett deg på forumet i løpet av det siste året.

Ja, du er helt klart inne på noe vesentlig med recovery partisjon.

Jeg har ikke lest førsteposten godt nok, og trodde dette var en vanlig stasjonær, og da trenger jo man ikke noe slikt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder alignment>bad<

Det burde ikke være tilfelle hvis relative sectors er 2048. Du kan og kjøre mbrlister (se hårek's signature).

Uansett, det burde være slik at man hindrer en hver forandring på den gamle c:. Det er det eneste man har (hvis det er ikke noe recovery dvds å finne.)

Om man bruker acronis eller hva det måtte være, jeg anbefaller at trådstarter tar et image fra den gamle C:, bruke hva man ønsker.

Jeg selvfølgelig holder meg til imagex.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Hei på deg ja :)

Lenge siden sist. Har du vært på jordomseling eller noe slikt ?

Kan knapt huske å ha sett deg på forumet i løpet av det siste året.

Ja, du er helt klart inne på noe vesentlig med recovery partisjon.

Jeg har ikke lest førsteposten godt nok, og trodde dette var en vanlig stasjonær, og da trenger jo man ikke noe slikt.

:)

ja jordomseling...det hadde vært noe... å nei...bare arbeid..

Lenke til kommentar

Den c-disken jeg nå har, er gjenopprettet fra de 6 dvd-platene jeg brente da jeg fikk denne laptop'n i hus for et par uker siden.

Jeg fikk deretter klonet partisjonen til ssd'n som tilsynelatende virket, og deretter formaterte jeg hele c-disken, for å bruke den som lagringsdisk.

Da ssd-en ble vrien å boote, gjenopprettet jeg altså HDD-en fra disse platene.

Lenke til kommentar

Den c-disken jeg nå har, er gjenopprettet fra de 6 dvd-platene jeg brente da jeg fikk denne laptop'n i hus for et par uker siden.

Jeg fikk deretter klonet partisjonen til ssd'n som tilsynelatende virket, og deretter formaterte jeg hele c-disken, for å bruke den som lagringsdisk.

Da ssd-en ble vrien å boote, gjenopprettet jeg altså HDD-en fra disse platene.

Fantastisk....du har din media i orden

Da er ikke så farlig lenger, du trenger ikke å ta noe image. Men du kan prøve det, siden du får problemer med cloning.

Siden paragon gir deg feil, du burde la det være, og prøve noe annet.

Jeg må avgårde nå...men skal følge med og se hvordan det går, og eventuelt hjelpe med noe....

Ønsker God Jul til alle :)))

Lenke til kommentar

God jul til dere alle, vi har vel offisielt nådd jul"aften" nå, så det er på tide å ta pause her. Har kjørt windows repair-cd, uten den kunne gjøre stort.

Men tusen takk, så lenge. :)

PS: en siste presisering: mine 6 dvd-er kunne altså brukes til å gjenopprette windows på HDD-en, men de VILLE IKKE la seg brukes til å lage windowspartisjon på ssd-en (i forrige uke). Da hadde jeg fjernet hdd'n fra laptop'n også.

Endret av united59
Lenke til kommentar

Da kan du ganske enkelt kjøre en quick format på SSD'en.

Eller, det aller beste er å kjøre HDDErase 3.3 på den.

Bruk av HDDErase 3.3 er faktisk noe alle som har SSD burde lære seg.

Desverre er programmet litt komplisert å bruke.

Proffene her på forumet kjører nesten alltid en runde med dette programmet, før de reinstallerer OS'et(som regel med image).

Så det jeg foreslår som er enkelt , er å ta en quick format - og deretter bruke Acronis og klone C: til SSD'en.

Jeg tror heller ikke du får "31K bad" ved å bruke Acronis.

Lenke til kommentar

Etter et par runder med windows startup repair, ble bootingen umulig også på hdd'n. Har nå igjen måttet gjenopprette W7 på HDD vha mine 6 recovery-dvd-er. Ergerlige greier.

Dessverre ser det ut som om Acronis ikke tillater disk-kloning i sin trial-versjon. Tror nok ikke jeg betaler ut 300 kroner til for enda et kloneprogram. Mest fordi jeg ikke er overbevist om at Acronis får til noe annet enn det Paragon OS Migrate (og Easy Cloner) har gjort. For meg virker det som om det er en eller annen slags feil eller mismatch mellom W7-installeringen min, laptop'n og/eller SSD.

Men skal prøve Paragon igjen.

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å betale 300 for Acronis da.

Det programmet ifra Paragon er, riktig brukt - sannsynligvis det beste programmet du kan bruke til å klone ifra harddisk til SSD.

Det tar hensyn til partition alignment :

aahoig.png

Sluttscoren i AS SSD bør du også være godt fornøyd med.

Du kan ikke regne med å få like godt resultat som i en stasjonær PC.

Vet ikke hva jeg skal foreslå , for å få til den bootinga.

Kanskje å glemme kloning, og heller installere direkte til SSD (som vil ta litt tid)

Eller kanskje noen andre har bedre forslag å komme med.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinga.

Nei ikke lett å forstå hvorfor det går skeis med bootinga. Kan kanskje høre med paragon (sendt mail) eller med Asus (eller Crucial, kanskje).

Clean install er helt sikkert best, men det var det med å skaffe en installerings-DVD da. Fulgte en oppskrift på nettet og fikk lagd en installeringsDVD, men W7 ville ikke la seg installeres, verken på hdd'n eller ssd'en. Muligens fordi det var en pro-versjon og jeg har kjøpt en premium? (men kom aldri så langt at den ville ha koden).

Fortsatt god julefeiring.

Endret av united59
Lenke til kommentar

Noe jeg tenkte på.

Jeg ser i diskbehandlingen din at både harddisk og SSD er merket som "aktiv"

Kan du prøve deg på dette i diskbehandling (jeg gjør det i Paragon partition manager)

Høyreklikk på harddisken :

1427ndd.png

Altså blir kun SSD'en "active"

Sjekk så hvordan det går med bootingen.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...