Per Kalle Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Hei! Jeg tar matte som privatist og holder nå på med et emne som heter Noen Bevismetoder. Men jeg skjønner ikke noe av det, så om det er noen som har peiling på det hadde det vært konge om dere hadde giddet å hjelpe! Og så må dere selvfølgelig ha en God Jul! Lenke til kommentar
Brotherhood Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Mener du som å bevise geometriske formler og sånn?? Slik at du må bevise at en 30,60,90 grader er 30,60,90 grader ?? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Er dette R1? I så fall er det vel ikke mye utenom å bevise at et partall kvadrert er et partall, o.l. Lenke til kommentar
Per Kalle Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Dette er s1, altså litt fra R1 og. Kan gi eksempel på en oppgave: Bevis setningene: a) x partall og y partall --> x*y = partall b) x partall og y oddetall --> x*y = partall c) x oddetall og y oddetall --> x*y = oddetall Jeg skjønner jo at to partall (fks: 2*2 blir 4 som og er et partall) osv. Men vet ikke helt hvordan jeg skal bevise disse setningene.. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Et raskt søk på google gir enkle løsninger: http://www.mathgym.com.au/history/pythagoras/Activity3.htm Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Partal => 2x, og oddetal => 2x+1 (eller 2x-1). Partal er nemleg definerte ved at 2 er ein faktor; eller sagt på ein annan måte, dei kan alltid delast på 2 slik at du får eit heilt tal. Dermed: Alle heile tal ganga med to, er partal (2x). Alle tal ganga med to pluss éin, er oddetal (2x+1). Dersom eg prøver meg med partal (2x) ganga med partal (2x), får eg: Dette kan eg faktorisera til dette: Når eg set , får eg at løysninga er - altså eit partal. Eg prøver no partal (2x) ganga med oddetal (2x+1): Klarer du no, gjennom same metode, koma deg fram til at eit oddetal ganga med eit oddetal, er oddetal? Altså, rekn ut stykket og sjå om det gjev ei løysning som kan skrivast som . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå