petterg Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Jeg har minimalt med erfaring på ubuntu. Derimot har jeg lang erfaring med gentoo. Nå har jeg akkurat installert ubuntu 10.10 desktop edition på hjemmepc'n og butter i et snodig problem: Den kommer ikke på nett. Først misstenkte jeg driver og startet jakten på kjernekonfig. Men der var den med. Desuten eksisterte eth0 i ifconfig. Så jeg prøvde med statisk IP i steden for DHCP. Brått kunne jeg ping verden på IP. Men DNS funker ikke. Jeg satt DNS server manuelt i gui, men det hjelper ikke noe. > nslookup vg.no gir timeout > nslookup vg.no 81.167.36.3 funker fint Det er altså et eller annet som gjør at DNS-instillingene som gjøres i gui ikke når frem dit de skal. På gentoo ligger DNS i /etc/resolve. Hvor ligger det tilsvarende på Ubuntu? Edit: Når man først er på temaet: Noen forslag til hvorfor DHCP ikke virker? Edit2: /etc/resolve.conf eksisterer. Den inneholdt kun en linje med teksten: #Generatet by networkmanager Å legge inn DNS manuelt i /etc/resolve.conf hjelper ikke Endret 23. desember 2010 av petterg Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Hva sier ifconfig når du bruker DHCP? For du timeout på den? Isåfall så må du se på DHCP-tjeneren (Noen som kjører nettverksdeling på en windowsmaskin i nettet?) Når det gjelder nettverksinstillinger i Ubuntu så er /etc/network/interfaces stedet å se. Her kan du sette navnetjener, gateway m.v. Håper det hjelper. Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Hvis du legger til DNS i /etc/resolve.conf vil det virke frem til networkmanager kobles til på nytt. Har ikke særlig peiling på networkmanager, men det som blir lagt i /etc/resolv.conf.head skal alltid bli lagt øverst i /etc/resolv.conf. Endret 23. desember 2010 av mikeys Lenke til kommentar
petterg Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Takk for infor, Blueeagle. Løsningen var derimot dum-dum. Det jeg egentlig gjorde i dag var å sette opp en SBS 2008. Så fikk jeg bare en ide om å sette sammen noen passende deler og teste ubuntu mens SBS sto og installerte seg. Innen den var ferdig med det hadde jeg skrudd sammen maskin og installert ubuntu ferdig. Men så kom SBS'n så langt at den hadde starta litt servicer før ubuntun starta. Det jeg ikke visste var at SBS starter DNS og DHCP server servicene som default allerede før de er konfigurert. Dermed sto den og dytta ut tilfeldig konfigurerte DHCP pakker da ubuntuen boota! Det forklarer hvorfor DHCP ikke virka. Men ikke hvorfor DNS ikke virka. Men uansett, drap på de tjenstene på SBS'n gjorde underverker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå