Gå til innhold

Filler Blitz Canon


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en tamron 10-22 objektiv idag som skal brukes til å ta bilder i skibakken. Skal nok gå til innkjøp av et zoom objektiv snart også. Har lest at det er lurt å ha med en ekstern filler blits til skibilder. Er vel så personen ikke blir undereksponert?

Jeg kan minimalt om blits.

 

Hvordan blir blits sammen med vidvinkel?

Noen blitser å anbefale?

 

Så en annen side hvor noen anbefalte Nissin Di-866 på grunn at den er så avansert, men skulle gjerne hatt en litt billigere blits.

 

 

La til et bilde jeg, bilder er kos.

(18-55kit objektiv)

post-101185-0-42098600-1293117528_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter den.

En original blits er å foretrekke,den vil fungere fint uten og bruke mye tid på justeringer.

 

Og Canon 430 EX II er den blitsen som gir deg mest i forhold til prisen,bare hver sikker på at du er andre generasjon 430 EX du kjøper da den gamle er litt slappere på alt samt at prisen er omtrent lik for begge.

 

Det og kjøpe en avansert 3parts blits gjør bare at du må lære og forstå dette fullstendig samt at det tar litt tid og justere blitsen i forhold til motivet.Da er det lettere med en original blits som gir det full automatikk på alt og du behøver ikke og bekymre deg angående oppgraderinger av hus.

 

PS. hvis du fjerner filtret du har foran på objektivet vil du unngå de fiolette fargestikk "flare" når du tar bilder som inneholder en sterk lyskilde.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ser ut som en ganske grei blits dette her ja etter hva jeg har lest. Vet ikke om det er ganske standard at de fleste biltser kan bli brukt som slave (eller master), men ihvertfall ganske greit at den kan det til senere tid. Fint med hensyn til oppgradering av hus også :)

 

"...flash metering and have Guide Numbers of 141ft/43m (at ISO 100 and 105 mm)." Kan noen forklare meg kort hva dette vil si?

 

Hvordan er det iforhold til vidvinkel (10mm) med denne blitsen? Sprer den nok så det ikke er noe problem?

 

Fant en privat person som selger en ny for nedsatt pris på foto.no, som oppholder seg på min del av landet i Jula. Mulig det blir kjøp der :)

 

PS. hvis du fjerner filtret du har foran på objektivet vil du unngå de fiolette fargestikk "flare" når du tar bilder som inneholder en sterk lyskilde.

 

Hmm, har ikke brukt noe form for filter...? 450d med 18-55mm kit.

Endret av Vitamin C
Lenke til kommentar

Hmm, har ikke brukt noe form for filter...? 450d med 18-55mm kit.

 

Så ut som du hadde brukt et UV-filter,men 18-55 "IS ?" er ikke blandt de beste objektivene så den gir nok endel flare den også.

 

flash metering and have Guide Numbers of 141ft/43m (at ISO 100 and 105 mm)." Kan noen forklare meg kort hva dette vil si?

 

Man skal ta dette med en liten klype salt,ytelses målinger er bestandig foretatt under optimale forhold.

Blitsen skal klare ned til 14 mm brennvidde,ekvivalent på ditt kamera ca 9mm brennvidde,med diffuseren/lys-sprederen nedslått men da mister du litt styrke,hvis du ikke bruker diffuseren er minste brennvidde blitsen dekker 24mm.Tror ikke det er så mange andre standart blitser som dekker noe større område.

 

Her har du litt Canon blits lektyre :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

"...flash metering and have Guide Numbers of 141ft/43m (at ISO 100 and 105 mm)." Kan noen forklare meg kort hva dette vil si?

 

Ledetall (Guide Numbers) ble brukt i gamle dager for å beregne riktig blender ved blitsfotografering. Det går av seg selv med automatiske blitser, men ledetallet kan fortsatt brukes for å sammenligne styrken til blitsen - gitt at det oppgis for samme Iso, og brennvidde - og det gjør produsentene ofte ikke.

 

Tidligere ble ledetall ofte oppgitt ved 35mm og iso 100, men med zoomhoder på blitsen som endrer spredningen avhengig av innstilt brennvidde er det mange som oppgir ledetall ved tele eller en annen fritt valgt brennvidde og det gjør ledetallene vanskeligere å sammenligne.

 

Specen du referer betyr i praksis at blitsen rekker 21.5 meter hvis du bruker Iso 100, har en 105mm F2.0 på kameraet (ledetall delt på blender gir maks avstand). Skrur du opp Iso øker rekkevidden (firedobling av Iso dobler rekkevidden), bruker du kortere brennvidde reduseres rekkevidden og dårlgiere blender reduserer også rekekvidden. Alt kan enkelt beregnes fra ledetallet (for en brennvidde), men med full auto slipper du som sagt (stort sett) å tenke på ledetallet.

Lenke til kommentar

Hmm, har ikke brukt noe form for filter...? 450d med 18-55mm kit.

 

Så ut som du hadde brukt et UV-filter,men 18-55 "IS ?" er ikke blandt de beste objektivene så den gir nok endel flare den også.

 

 

18-55 IS ja. Men ja, er ikke det beste objektivet nei. Derfor jeg nå har begynt på min samling objektiver. Har ikke holdt på med foto så altfor lenge så det har holdt, men merket i det siste at jeg er dritt lei hele objektivet. Satt på et objektiv til 7k på kameraet mitt, da var det ikke gøy å bytte igjen etterpå for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...