Zeph Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Nokon som kan bidra litt med innsikt i kva forskjellar det er mellom eit universitet og ein høgskule? Både fagleg og sosialt. Til dømes Høgskolen i Bergen og Universitetet i Stavanger. Har fått med meg at det er forskjellar i type undervisning, oppfølging osv., men det hadde hjelpt om nokon kunne kome med eigne erfaringar. Edit: Søke før ein poster ja... Finnes ein del emner frå før av om dette. Jaja, la gå. Endret 23. desember 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Betico Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Nokon som kan bidra litt med innsikt i kva forskjellar det er mellom eit universitet og ein høgskule? Både fagleg og sosialt. Til dømes Høgskolen i Bergen og Universitetet i Stavanger. Har fått med meg at det er forskjellar i type undervisning, oppfølging osv., men det hadde hjelpt om nokon kunne kome med eigne erfaringar. Edit: Søke før ein poster ja... Finnes ein del emner frå før av om dette. Jaja, la gå. Er sannelig ikke sikker. Men tror at den forskjellen er mindre enn det det var før, når universitet var noe de bedre stilte kunne være på. Velger å huske at høgskoler ble dannet grunnet dette. Flere høgskoler får jo etterhvert status som universiteter og. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Universitetet i Stavanger vart endra frå høgskule til universitet i 2004. Vart det då til dømes endring i læringsopplegg, størrelser på klasser, osv? Det eg har lese går på meir status med uni, men at dette ikkje betyr så mykje lengre. Eit uni har større "klasser", fleire på same forelesning, mindre kommunikasjon med forelesar osv. Mindre gruppearbeid og stiller større krav til sjølvdisiplin og at du gjer ein god innsats. Sånn sett høyrest høgskule meir forlystande ut, men då mister ein jo universitetsalternativene. Det faglege og krav til innsats bør nok gå greit, men eg hadde gjerne sett for meg sammarbeid og gode sosiale relasjonar. Lenke til kommentar
Betico Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Universitetet i Stavanger vart endra frå høgskule til universitet i 2004. Vart det då til dømes endring i læringsopplegg, størrelser på klasser, osv? Det eg har lese går på meir status med uni, men at dette ikkje betyr så mykje lengre. Eit uni har større "klasser", fleire på same forelesning, mindre kommunikasjon med forelesar osv. Mindre gruppearbeid og stiller større krav til sjølvdisiplin og at du gjer ein god innsats. Sånn sett høyrest høgskule meir forlystande ut, men då mister ein jo universitetsalternativene. Det faglege og krav til innsats bør nok gå greit, men eg hadde gjerne sett for meg sammarbeid og gode sosiale relasjonar. Når det gjelder det sosiale, og gruppearbeid, forelesninger osv. tror jeg det kommer mer til hvilke type studie du studerer. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Studiefelt har mye mer å si enn høyskole vs universitet. Men generelt sett så er høyskoler gjerne mer typisk "klasseundervisning" med fraværstelling og slikt. Miljømessig så har linjevalg mer å si enn høyskole vs universitet. Studier med tung teori og høye inntakskrav har gjerne en mer homogen studentgruppe enn f.eks en kort og yrkesrettet høyskoleutdanning med moderate inntakskrav. Det faglige nivået ved universiteter er typisk litt større, siden det bruker å være større rom for å studere lengre, og mer kultur for grunnforskning. Mange høysskoler får påpakk fordi de driver for mye med ren undervisning uten å produsere ny viten selv. Akkurat på den sosiale biten er det verdt å undersøke hvordan selve studentmiljøet på studiestedet er. Nok studenter og nok ildsjeler med evne til å organisere seg, og plutselig så har man så mange flere sosiale arenaer enn det man er nødt til å være med på av obligatoriske faglige aktiviter. Det sier seg selv at studentene setter mer preg på byen når de representerer en vesentlig del av innbyggertallet. Man finner ikke stort til studentmiljø i en liten filleby som tilfeldigvis har en høyskole. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå