TMB Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Hei, Fikk i dag et brev fra Posten "Melding om ankommet ufortollet sending". Har bestilt 3 t-skjorter med samlet verdi på $18 - ca 107 kr Frakten kostet $20 - 119 kroner. Har nå alltid vært slik at om varens verdi eksl. frakt er under 200 kroner, skal man hverken betale toll eller moms. Brukte selv tollkalkulatoren på toll.no... Hvorfor får jeg da beskjed om det? Har kvittering fra nettbutikken, er det bare å ringe posten eller noe? Takk Endret 23. desember 2010 av TM B Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Pakken er kanskje merka med totalverdi i staden for vareverdi. Står det noko om sum i brevet? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Har nå alltid vært slik at om varens verdi eksl. frakt er under 200 kroner, skal man hverken betale toll eller moms. Brukte selv tollkalkulatoren på toll.no... Nope, det er sånn at hvis prisen på varen og frakten er over 200 kroner så må du betale moms og toll. Så du må betale toll(10% eller noe sånt for klær) og 25% moms og et fortollingsgebyr. altså. (226*1,10*1,25)+fortollingsgebyr(ca 100 lappen eller noe sånt) ender opp på ca 400 kroner. edit: de har vist fjernet toll for klær. så 226*1,25=282,5 også må du betale posten det forbanna gebyret. så ca 380 kroner. Endret 23. desember 2010 av xaco Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Nope, det er sånn at hvis prisen på varen og frakten er over 200 kroner så må du betale moms og toll. Da må det være noe nytt. Hver gang jeg har bestilt noe under 200 kr (over inkl. frakt), så har det ikke blitt noe gebyr. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Kan godt hende det er feil, er i alle fall sånn jeg har forstått det. Tatt feil før jeg, og vil helt sikkert ta feil igjen. edit: jepp jeg tok feil. http://toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=175884&epslanguage=no&parentid=66240 Frakt går ikke inn i varens verdi.(så lengde den er under 200 kroner) Endret 23. desember 2010 av xaco Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Nope, det er sånn at hvis prisen på varen og frakten er over 200 kroner så må du betale moms og toll. Da må det være noe nytt. Hver gang jeg har bestilt noe under 200 kr (over inkl. frakt), så har det ikke blitt noe gebyr. Akkurat slik har det vært med meg tidligere også.... http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564 Om man plotter inn det jeg skrev der, så blir det sånn: Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Det er feil. Frakt er ikke medregnet i verdien av en vare når det kommer til importering for privatpersoner. Det vil si at du kan kjøpe en vare til 199,- + 200 i frakt, uten at du skal betale noe som helst toll, moms eller gebyr. Men, dersom varen du bestiller koster over 200,- i utgangspunktet, og det tilkommer frakt i tillegg, så må du betale toll/moms/gebyr av både varens verdi og fraktkostnadene. Derfor, i trådstarters tilfelle skal han ikke betale noe ekstra. Hvordan du går frem vet jeg ikke, da det neppe nytter å komme med kvitteringen til en random kar som jobber på posten og som ikke kan med dette (men du kan jo prøve). Jeg ville kanskje tatt en telefon til de som har ansvaret for fortolling hos Posten og hørt. Kanskje du må hente pakken og få pengene refundert ved å sende inn kvittering? Du skal uansett ikke betale noe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 En telefon til posten/tollvesenet har ordnet det kjapt for meg de gangene det har skjedd. Spørs om det er litt travelt nå i juletiden. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg får ta en telefon seinere, står et tlf nr på brevet. Mistenker at butikken har merket med totalverdi istedetfor vareverdi Lenke til kommentar
TMB Skrevet 27. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2010 Viste seg at de ikke hadde markert med verdi i det hele tatt (what ) så jeg ble bedt om å sende inn kvittering på mail, så skulle det ordne seg Har jo kjøpt derfra før uten problemer, jaja. Da ordner det seg ihvertfall Lenke til kommentar
TMB Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 Nå har jeg mottatt pakka, de har skrevet verdi på pakka (for lite, men uansett, det kunne godt ha kostet så lite...), så vet ikke hva Posten surrer med. Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Mulig de har tatt stikkprøver og funnet ut at butikken du har kjøpt av har for vane å sette for lav verdi på pakken, derfor ber de om ekstra dokumentasjon selv om det står en verdi på pakken. Har selv opplevd det noen ganger tidligere fra butikker som alltid setter den samme, lave verdien. Hvis det over lang tid kommer mange pakker fra samme butikken med bare lav verdi og ingen over grensa, blir de nok litt mistenkelige. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Hmm ja, men forrige gang jeg bestilte derfra skrev de riktig verdi, dog utelot de frakten totalt Han jeg snakka med i tlf sa klart og tydelig opptil flere ganger at det ikke var noen form for verdimerking i det hele tatt Endret 29. desember 2010 av TM B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå