magneman Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Usikker på om dette er postet i rett subforum, men spør likevel. Jeg har ikke mye peiling på ting når det gjelder bluray, FullHD og forskjell på film i bluray vs DVD. Har tidligere hatt en 37" TV i huset (HD-Ready, ikke FullHD) og vi skal nå snart få denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=600861#extra i hus. Det første jeg lurer på er at på den TV-en står det både at den er FullHD og HD ready 1080p, noen som kan forklare dette? Trodde FullHD og HD Ready var forskjellige ting. En annen ting jeg lurer på er fordeler og ulemper med plasma-TV, noe som den 60-tommeren er. Det andre vanlige er vel at det kan være LCD-TV. Det siste jeg lurer på foreløpig er forskjeller på bluray og DVD når jeg spiller av filmer. Er det slik at DVD-filmer ikke spiller av i FullHD (1080p), men 720p? Hva er forskjellen på kvaliteten sånn ellers, og kan en bluray-spiller spille av DVD-er? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Tidligere skillte man mellom "HD-Ready" og "FullHD", der ready var 720p og full var 1080p Ettersom HD standardene utvikler seg og det kommer enda større oppløsninger, ble det feil å kalle 1080p for "full" ettersom det ikke var max lengre. det ble derfor omdøpt til "HD-Ready 1080p" Forøvrig er det ingen kommersielle produkter som bruker noe høyere enn 1080p i dag (eller overskuelig fremtid), i alle fall utenfor Japan DVDer har faktisk enda lavere oppløsning enn 720p. Og ja, Blu-ray spillere kan spille av DVDer i 99.9% av tilfellene. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Når det gjelder plasma-TV'er så er det vel at de sliter med innbrenning av bildet. Slik at hvis du f.eks ser på TV2 lenge så vil TV2-logoen brenne seg inn i bildet/skjermen. Her er forøvrig en liste over ulemper med Plasma-skjermer: Heavier screen-door effect when compared to LCD or OLED based TVs[citation needed] Susceptible to screen burn-in and image retention, although most recent models have a pixel orbiter that moves the entire picture faster than is noticeable to the human eye, which reduces the effect of burn-in but does not prevent burn-in. However, turning off individual pixels does counteract screen burn-in on modern plasma displays. Phosphors lose luminosity over time, resulting in gradual decline of absolute image brightness (newer models are less susceptible to this, having lifespans exceeding 100,000 hours, far longer than older CRT technology) Susceptible to "large area flicker" Generally do not come in smaller sizes than 37 inches Heavier than LCD due to the requirement of a glass screen to hold the gases Use more electricity, on average, than an LCD TV Do not work as well at high altitudes due to pressure differential between the gases inside the screen and the air pressure at altitude. It may cause a buzzing noise. Manufacturers rate their screens to indicate the altitude parameters. For those who wish to listen to AM radio, or are Amateur Radio operators (Hams) or Shortwave Listeners (SWL) , the Radio Frequency Interference (RFI) from these devices can be irritating or disabling. Endret 23. desember 2010 av Benbjo Lenke til kommentar
magneman Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Takk for svar. Hva er fordelene med plasma? Og dersom jeg har en TV som har 1080p, vil oppløsningen være 1080p dersom jeg spiller av en DVD-film, eller MÅ jeg ha bluray for å gjøre dette? Hvis det er tilfellet, hvilken oppløsning er det på TV-en til vanlige DVD-filmer? Er det slik at alle DVD-er nå til dags er HD-DVD eller brukes ikke dette lenger? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Fordeler: Svartere svart. bedre refresh rate? Forøvrig, plasmaskjermer må også transporteres stående. DVD spilleren, eller TVen vil foreta en upscaling. Samme bildet, gjort større, slik at det passer til oppløsningen. Noen ganger gjør prosesseringen at bildet ser penere ut enn en standard DVD i standard oppløsning, men langt i fra alltid, og aldri i nærheten av kvaliteten på en Blu-ray. DVDer har en oppløsning på 720 eller 704 × 576. Og nei, DVDer er fremdeles standard DVDer. HD-DVD var ett konkurrerende format til Blu-ray som tapte. Endret 23. desember 2010 av MrLee Lenke til kommentar
afirm Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Når det gjeld fordelar med plasma so har ikkje eg peiling. Men kan svare på siste spørsmålet ditt. HD DVD var eit eige format. Det er no gått ut av produksjon. Du får kjøpt brukte spelarar og filmar, men det er eit dødt format. Når det gjeld korleis dvd'en vert spelt på ein blu-ray spelar, so er det slik at dei fleste blu-ray spelarar oppskalerar dvd'en. Det skal føre til at det vert betre kvalitet enn om du hadde sett den via ein dvd-spelar utan oppskalering. Når det gjeld dette so er eg usikker på kor stor forskjellen er, eg har aldri lagt merke til at det vert spesielt betre kvalitet. Men det kjem nok mykje an på spelaren. Sikkert andre som kan gje det eit utdjupa svar. Lenke til kommentar
magneman Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Så om jeg har forstått det rett må jeg ha bluray for at at filmer skal vises i 1080p, ellers vises de i f.eks "strukket" 720p, selv om selve TV-en tar 1080p? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) TV'en vil alltid vise bildet i 1080p (hvis det er ett 1080p TV), men om du spiller en DVD, så vil bildet bli strukket fra 576p til TV'ens native oppløsning. Hvor bra den oppskaleringen blir, avhenger av utstyret som gjør det, som tidligere nevnt. Endret 23. desember 2010 av MrLee Lenke til kommentar
magneman Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Er det slik oppskalering med bluray da? Går ut fra at det er 1080p som er normalt på bluray? Hva ellers er det som er bedre med bluray? Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Du kommer ikke til å angre hvis du skal/du har kjøpt en plasmaskjerm. Til TV- og filmtitting er en plasma overlegen LCD i samme prisklasse. Mye på grunn av mye bedre sortnivå. (LCD har baklys, plasma har lys i hver enkelt piksel.) Fargene er også generelt mer naturlig og dypere på en plasma-TV. I butikk vil riktignok en LCD se mer lyssterk ut og dermed kunne skille seg mer ut. Disse innstillingene vil du uansett ikke være interessert i å ha hjemme i din egen stue. Da er det innstillinger som f.eks. "cinema" som gjelder. Angående innbrenning: Min plasmaskjerm som nå er to år gammel har aldri hatt problemer med dette. Bruker den som PC-skjerm flere timer om dagen, slik at mange logoer etc. blir værende på skjermen lenge. På dagens modeller er det nesten ikke et tema i det hele tatt. Du skal iallefall være meget uforsiktig for å klare å brenne inn bildet. Ulemper med plasmaskjermer er at de har en glassplate i front som kan føre til en del refleksjoner fra sollys. Riktignok har enkelte nyere modeller fått antirefleksfilter som fjerner mye av problemet. En LCD funker også best til ren PC-bruk, ingen tvil om det. Endret 23. desember 2010 av Anti LFC Lenke til kommentar
magneman Skrevet 24. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2010 Takker for informative svar. Nå lurer jeg på en siste ting ang. bluray-spillere. Hva bør jeg se etter? Har merket at prisene kan variere fra under en tusenlapp til flere tusen, så hva er forskjellen på div. bluray-spillere? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Takker for informative svar. Nå lurer jeg på en siste ting ang. bluray-spillere. Hva bør jeg se etter? Har merket at prisene kan variere fra under en tusenlapp til flere tusen, så hva er forskjellen på div. bluray-spillere? Mitt tips her er faktisk bare å se etter testvinnere fra f eks TV2 hjelper deg og lignende. Hvis jeg ser etter et produkt og ikke vet hva jeg skal se etter så stoler jeg heller på sider jeg vet har gode anbefalinger, og jeg kan i likhet med deg ikke så mye om BD. Det tipset jeg derimot har hørt en del ganger er å gå for PS3 hvis du først skal ha BD-spiller - det var det jeg endte opp med å gjøre, og jeg angrer ikke i det hele tatt. Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Det er en minus med ps3 som blu ray spiller, og det er støyen. De siste ps3'ene støyer ikke så mye, men er du veldig var for litt viftesus er ikke ps3 å anbefale. Men ellers vil du ikke angre på Ps3 nei. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) Har en PS3 40GB og har aldri blitt nevneverdig brydd av støyen. Og jeg regner meg som følsom for slikt.. Men det varierer vel fra maskin til maskin også, for ikke å snakke om person. Endret 30. desember 2010 av MrLee Lenke til kommentar
magneman Skrevet 31. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2010 Hei igjen. Lurer på om jeg trenger å oppdatere bluray-spilleren. Leste litt på et ark som lå inni et cover og der sto det at for å få den beste kvaliteten (eller noe lignende) burde man gå på nett og se etter opppdateringer fra leverandøren. Spørsmålet mitt blir derfor om det blir bedre bilde, lyd eller lignende dersom jeg gjør det. Har hittil ikke merket noen problemer med avspilling. Hvis kvaliteten blir bedre, hvordan oppdaterer jeg i så fall? Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Hei Nei, kvaliteten blir ikke bedre. Det er kun software oppdatering da noen filmer kan ha noe problemer å avspilles pga BD LIVE feks (internet tilgang på enkelte blu-ray filmer) Men det greieste er jo bare å gå inn på bd produsenten og laste ned siste oppdatering så er du sett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå