Gå til innhold

Tømrer. Hva kan jeg utdanne meg videre til?

JFM

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er da en gutt på 19. Til sommeren er jeg ferdig med lærlingtida mi og vil da ha fagbrev som tømrer. Av skole har jeg Bygg- og anleggsteknikk VG1 og Byggteknikk VG2

Får stadig vekk skryt på jobb, Har hørt at jeg er flinkere enn mange av fagarbeiderne der og. Har hørt gjennom bekjente at kolegaene mine er fornøyde med meg. Jeg er også ønsket på flere byggeprosjekter som firmaet jeg jobber i har. Men jeg kan jo ikke deles i to. (Jeg mener ikke å skryte til dere over at jeg er flink. Men dere skjønner poenget.) Jeg tror egentlig at jeg passer godt inn i det yrket jeg har valgt. Trives veldig godt på jobb osv.

Men her er tingen: Jeg tror ikke jeg kan jobbe med dette til jeg blir gammel. Kunne tenke meg å utdanne meg til noe høyere. Noe som gir flere muligheter. Noe som gir høyere lønn. Noe som ikke sliter så fysisk på helsa.

Har lest litt på nettet om å gå "y-veien" og bli byggingeniør. Egentlig så høres Y-veien lett ut. Men jeg har et inntrykk av at jobben til byggingeniørene er kjedelig (iallefall der jeg jobber). Men tenker å snakke om det med noen av de på jobb som har ingeniør-utdanning om det, etter jul.

Jeg kunne jo også tenke meg å ei lønn som kunne være 7-sifferet. Vet ikke hvor sannsynlig det er. Men det er iallefall drømmen.

Nå har jeg som nevnt jobbet i snart to år (som lærling), og er blitt vant til å få lønn hver måned. Lurer på om det kan bli tungt å gå på skole med null i inntekt. Hva tror dere om det?

Hvilken utdanning bør jeg vurdere? Litt usikker på hva jeg vil bli. Men ønsker muligheter :)

Må vel nevne at jeg er "helt grei" karaktermessig på skolen (VGS alså), med ca 4.4 i snitt. Og jeg kan bedre vis jeg vil.

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Vurderer litt nå å få studiekompetanse etter jeg har fått fagbrev. Hvilke fag trenger jeg da? (Har ikke lyst å ta noen fag som privatist. Vil heller sitte på VGS da, slik at en lærer vil være der hele tiden. Tror også det gjør det lettere å fokusere)

Hvilke muligheter har jeg videre da?

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Slipper jeg noen fag når jeg har fagbrev?

Eller må jeg ta alle disse:

Fellesfag (701 timer)

140 Historie

56 Kroppsøving

140 Matematikk 2P-Y (praktisk)** /

140 Matematikk 2T-Y (teoretisk)**

84 Naturfag**

281 Norsk

Programfag (140 timer)*

Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...