Gå til innhold

VOIP på trådløst bredbånd

Anbefalte innlegg

Hei.

Min far har bedt meg om å undersøke litt for muligheten med VOIP over mobilt bredbånd. Jeg har lest meg grønn på diverse tester rundt omkring, og finner ingenting som omtaler dette.

Per nå har han både NetCom og Telenor mobilt bredbånd med Huawei E220-modem på NetCom og en Qualcomm 3G CDMA fra Telenor.

Da jeg bor i utlandet til vanlig har forsøkt å bruke VOIP-funksjonen i Google Talk og Skype. Dette har fungert "sånn passe", men det er ofte forstyrrelser på linja og det er vanskelig å holde en samtale dersom ikke værforholdene er optimale. Dette er testet mot min søsters "normale" ADSL-oppkobliong fra Telenor som fungerer optimalt, så problemet ligger ikke på min side.

Er det noen som har erfaringer med VOIP på de forskjellige leverandørene av mobilt bredbånd? ICE vurderes, men er litt usikker på om det er rett løsning. Vurderer også å oppgradere eksisterende modem dersom det kan bedre muligheten.

Jeg er relativt usikker på om dette er rett løsning, og jeg har allerede sagt at fastlinje er å foretrekke fremfor mobilt, da responstiden er for høy for optimal bruk av VOIP. Postnummer for oppkobling er 2080. Dekningskart sier at det skal være full dekning hos alle tre leverandører.

Dersom andre VOIP-løsninger fungerer bedre kan selvfølgelig dette vurderes også.

Erfaringer med dette mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skype fungerer ganske bra over Telenors 3G nett (brukt telefon som modem). Var veldig lite lag og datt ikke ut ved kun lydsamtale. Dette var riktignok PC til PC, men i mitt hode bør det ikke være noe forskjell på PC til telefon. Videosamtale derimot fungerte ikke helt topp, selv om det ikke var helt katastrofe heller. :)

Men er det ikke bare å teste da, siden han både har Netcom og Telenor?

Koble til Netcom, ring f.eks en annen PC eller en telefon med Skype og hør om det går fint. Test så med Telenor og hør om det er noe forskjell.

ICE tror jeg vil fungere dårligere enn Netcom/Telenor pga typen nett vil gi deg større forsinkelser i samtalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...