navyboy Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Jeg har 2 problemer folkens. 1. Instalerer windows, når den booter for å fortsette instalasjonen står det bare "DISK BOOT FAILURE. INSERT SYSTEM DISK" Pcen klarer å boote fra disketstasjon og cd-rom, men ikke fra HD. Har formatert hd. Når jeg skriv dir i c: får jeg opp filene, men den klarer bare ikke boote. Jeg puttet også inn en annen harddisk fra en annen pc med OS instalert, den får samme boot feil. Alt virket jo igår. I bios har jeg valg at den skal starte fra diskett, cd,hdd. har også prøvd å sette hdd først. Det virket jo å boote fra harddisken forrige uke. Det var bare når jeg instalerte windows på nytt(for 4. gang) det klikket. 2. Da windows virket hadde jeg et annet problem. Pcen restartet helt uten videre. Jeg skjønner ikke hvorfor. Hvis jeg ikke rører pcen skjer det ingenting. Men straks man bruker pcen litt, f.eks surfer eller kopierer filer så restarter den av seg selv. Jeg fikk også endel skurr på skjermen. f.eks om jeg trykket på min datamaskin, så kom det vanrette linjer på skjermen. Så trykker jeg f.eks Iexplore.exe så blir de borte, men kommertilbake om jeg velger en annen webadresse. hvorfor er det sånn? etter par minutter så låser systemet seg. Jeg syns også prossesoren er litt for varm, 50 gr idle i biosen. Står jo at vifta skal tåle opptil XP2800. Jeg har ikke brukt kjølepasta. Hvor viktig er dette og hvor mye hjelper dette? Ps. jeg er ikke n00b selvom spørsmålene er litt n00b Abit NF7-M Hovedkort for Socket A, LAN AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA Lenke til kommentar
navyboy Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 Problem 1 er løst (det med dis failure). Noen som kan svare på det andre? f.eks hvor mye har kjølepasta å si Lenke til kommentar
navyboy Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 forresten kjøleribba til prosesor vifta er ganske kald lixxom, men fordet er cpu temp 50 gr ved idle. kan jeg ha montert vifta feil? hvordan går det an da? det virker jo som d er ganske idiotsikkert , eller er d fordi jeg ikke har kjølepasta? Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 forresten kjøleribba til prosesor vifta er ganske kald lixxom, men fordet er cpu temp 50 gr ved idle. kan jeg ha montert vifta feil? hvordan går det an da? det virker jo som d er ganske idiotsikkert , eller er d fordi jeg ikke har kjølepasta? Det var vel kjølepasta på viften/kjøleren når du kjøpte den?? Ellers kan jeg si at jeg i går fikk senket temp med ca 5 grader ved å fjerne den orginale pastaen å påføre artic silver III og montere en kabinettvifte. Vil visst nok senke temp enda litt til når pastaen for "satt" seg... Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Jammen, 50 grader skal da ikke være noe problem ? Lenke til kommentar
Ash Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 forresten kjøleribba til prosesor vifta er ganske kald lixxom, men fordet er cpu temp 50 gr ved idle. kan jeg ha montert vifta feil? hvordan går det an da? det virker jo som d er ganske idiotsikkert , eller er d fordi jeg ikke har kjølepasta? Du MÅ HA goop!!!!!!! Grunnen til at du har høy idle temp nå er fordi varmen blir "sittende" fast i prosessoren nettopp fordi du ikke har noe goop imellom som flytter varmen over i kjøleribben, luft er som kjent et elendig medie for varmeoverføring. Det er også grunnen til at du har høy cpu temp men kald kjøleribbe. Et riktig sammensatt system skal ha varm kjøleribbe under bruk, det er ytterst sjeldent at man ikke passerer kroppstemp på en prosessor under bruk og så lenge den varmen kommer seg til kjøleribben så blir den varm å ta på. Så riv av kjøleribben. Rengjør prosessoren og kjøleribben. Smør på et tynt lag med goop (se f.eks Arctic Silver hjemmesiden for en bra oppskrift på hvordan du gjør det). Monter kjøleribben igjen og se om det hjalp. Sannsynligvis er en varm prosessor grunnen til at maskinen din restarter i hytt og pine også. Du får bare prise deg lykkelig over at du ikke har smeltet prosessoren. Lenke til kommentar
navyboy Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 men jeg har jo satt sånn alarm at hvis prosessoren stiger over 60 skal den ule, den gjør jo ikke det før den restarter. og prosesoren skal jo tåle opptil 80 grader da. noen sier 50 er normalt, andre sier det er meget høyt. Men jeg får kjøpe meg litt goop Lenke til kommentar
navyboy Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 men jeg har jo satt sånn alarm at hvis prosessoren stiger over 60 skal den ule, den gjør jo ikke det før den restarter. og prosesoren skal jo tåle opptil 80 grader da. noen sier 50 er normalt, andre sier det er meget høyt. Men jeg får kjøpe meg litt goop Lenke til kommentar
z_lakaman Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Jeg har 2 problemer folkens. 1. Instalerer windows, når den booter for å fortsette instalasjonen står det bare "DISK BOOT FAILURE. INSERT SYSTEM DISK" Pcen klarer å boote fra disketstasjon og cd-rom, men ikke fra HD. Har formatert hd. Når jeg skriv dir i c: får jeg opp filene, men den klarer bare ikke boote. Jeg puttet også inn en annen harddisk fra en annen pc med OS instalert, den får samme boot feil. Alt virket jo igår. I bios har jeg valg at den skal starte fra diskett, cd,hdd. har også prøvd å sette hdd først. Det virket jo å boote fra harddisken forrige uke. Det var bare når jeg instalerte windows på nytt(for 4. gang) det klikket. Hvordan løste du dette problemet? Sitter med nøyaktig det samme problemet her! Evt, er det noen andre som vet det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå