kjetil8 Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Hei! Har en skikkelig juleoppgave til dere her, som jeg ikke har sjans til å finne ut av... Hadde vært topp om noen hadde hatt litt tid til denne og hjulpet meg med svaret.. :-) Et selskap har 3 mill. i aksjer utestående. Aksjekursen er 20 kr. Både markedsverdien og pålydende verdi av selskapets obligasjonsgjeld er 20 mill kroner. Selskapet betaler 6 % rente på obligasjonsgjelden. Selskapets aksjebeta er 1,41. Risikofri rente 4 % og markedets risikopremie er 9,5 %. Selskapets skattesats er 28 %. Hva er selskapets veide gj.snittlige kapitalkostnad? (i %) Hadde vært topp om noen kunne hjelpe meg med denne oppgaven :-) På forhånd takk! Lenke til kommentar
Ripz911 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 WACC = (E / V) * Re + (D / V) * Rd * (1-Tc) Hvor: Re = bekostning av egenkapital Rd = bekostning av gjeld E = markedsverdien av firmaets egenkapital D = markedsverdien av firmaets gjeld V = E + D E / V = andel av finansieringen som er egenkapital D / V = andel av finansieringen som gjeld Tc = corporate skattesats evt. http://www.calkoo.com/?lang=15&page=13 Lenke til kommentar
kjetil8 Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 WACC = (E / V) * Re + (D / V) * Rd * (1-Tc) Hvor: Re = bekostning av egenkapital Rd = bekostning av gjeld E = markedsverdien av firmaets egenkapital D = markedsverdien av firmaets gjeld V = E + D E / V = andel av finansieringen som er egenkapital D / V = andel av finansieringen som gjeld Tc = corporate skattesats evt. http://www.calkoo.com/?lang=15&page=13 Takk for svar, men jeg står fortsatt fast. Kan ikke se at jeg har de tallene jeg trenger for å fylle inn i den regneren på den linken du la ved. Har du bry til å se hvilket tall du får, evt vise i den formelen hvilke tall som skal stå hvor? Hadde satt stor pris på det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå