Gunder1 Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Hei er det noen med peiling på vanlig telefonkabel? Problemet mitt er følgende: jeg har pr dags dato, analog tlf og har nå fått ip telefon fra Lyse men jeg får ingen summetone grunnet jeg ikke har 100 ohm motstand i nettet! Hvordan skal/kan jeg fikse dette? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Aner ikke hva ip telefon er. Men hvis det er snakk om ISDN så skal den ha 100 ohm terminering hvis kabelen er mer enn et par meter. Det sitter termineringsmotstand inne i en vanlig RJ45 veggboks for telefon. Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 ip, ja ja det var det de kalte det... Men det er snakk om det du sier. Er det lett å finne/se og evt bytte ut den "motstanden" til en 100 ohm? Ligger den i siste boksen/kobling? takker for kjapt svar Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 I "gamle dager" satt det en motstand i telefonkontakten. Hvor stor den er aner jeg ikke. Den ble stort sett klipt vekk når folk fikk flere apparater, for ellers ville ikke tlf. ringe. Et vanlig service- verksted kan selge deg en slik motstand, den er ikke dyr. En ISDN- linje har et transmit- og ett receive- par, og skal endetermineres. Har en brosjyre fra Telenor GDS som viser hvordan dette skal gjøres. Om IP- telefoni bruker ett eller to par, eller om hvordan det skal kobles da hvis det er to aner jeg ikke. Hvis IP- telefoni bruker bare ett, er det jo greit, for da er det bare en mulighet. Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 Vil jeg se den med engang jeg åpner boksen/e? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Ikke nødvendigvis. Det er vanlig å koble til flere ledninger, selv om bare noen er i bruk. Det skader jo ikke å kikke, hvis duk to ledninger er koblet til, er det jo bare å sette en 100 ohms motstand mellom disse. Hvis det er flere ledninger, må det måles. En vanlig telefonkontakt (ikke ISDN) bruker pinne 4 og 5 i en vanlig RJ- kontakt, eller de to kontaktene som sitter nærmest hverandre i en gammeldags tre- pols stikk- kontakt. Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 Har nå kommet hjem fra jobben, og har åpnet alle boksene totalt 5 stk. A lle bruker kun 2 ledninger (koblet på pinne 1-2) På det første punktet er det 2 rader en kan koble til ledningene (1 i de andre boksene) Jeg ser ikke noe spesiell forskjell ellers, annet enn at de er seriekoblet. Skal jeg bare kjøpe en slik motstand å feste den på siste punktet? Hvordan festes denne motstanden? Nesten i mål Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Da har du et "gammelt opplegg. Har vært inne i kontakter hvor Telenor brukte pinne 1 og to. Regner med at du har moderne kontakter, altså rj-45? (sånne små firkantede med låseknott?) Da er det sikkert knivkoblinger i kontaktene. Du bør helst ha noe som heter kroneverktøy, men det er dyrt.. På telefonkontakter kan det erstattes med en tapetkniv, for eksempel, eller en tyyynn skrutrekker. Legg beina på motstanden nedi, og dytt forsiktig. Det er ikke farlig å prøve, det eneste som skjer er at det ikke virker.. Målte en sånn gammeldags telenorkontakt jeg hadde liggende, og motstanden der er på 394 MOhm.. Den kan nok ikke brukes. Vær også klar over at en del telefoner har smalere kontakter enn RJ45. Nye telefoner har 8 kontakter, men enkelte andre har bare 6. Har gått surr etpar ganger i hvilke kontakter som skal brukes i veggkontakten på grunn av dette... Kikk her, masse fin info om koblingene. http://yoda.uvi.edu/InfoTech/rj45.htm Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 4. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2003 Fikk tak en 100 ohm mostand, festet den med en liten skrutrekker (i det siste punktet) men det er fremdeles ikke summetone . Det er bare "knitring" Kan det være at jeg har feil ledninger fra tlf, de er som du sier små å store kan det være det? (har prøvd alle de jeg har selv) Lenke til kommentar
Sleepy007 Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Den gonga var det kablane inn til huset som var problemet. Telenor måtte i det tilfellet leggja ny kabel fram til sin koblingsboks Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Beklager- nå er jeg tom for forslag. Har vel vært på litt gyngende grunn en stund, siden jeg ikke vet hvordan sånn IP- telefoni er koblet.. Knitringen skulle vel antyde at du har kontakt med noe.. Lykke til! Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 4. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2003 Den gonga var det kablane inn til huset som var problemet. Telenor måtte i det tilfellet leggja ny kabel fram til sin koblingsboks Det eneste er at jeg får nå signalene fra lyse sin "boks" er egentlig ikke avhengi av Telenor sin linje... Lenke til kommentar
runel Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Hvis du trenger hjelp med Lyse, er det bare å ringe Bravida Vest på telefon 51767233 (Mandag-Fredag, 08:00-16:00) Lenke til kommentar
Sleepy007 Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 I Odda har dei breiband via eit firma eigd av BKK (kraftselskap), dei har fiber som hovedledning inn.... Men leiger linjer til husa av Telenor.. Ikkje sikkert det er det samme der?? Lenke til kommentar
Chief Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 IP telefon? Du er sikker på at det er det du har fått? Hva heter den? Cisco? I så fall er den grisemanskitsvinedyr. Knitring på IP telefon, høres noe suspekt ut. På ISDN blir local loop (2 tråds kobberkabel inn til huset ditt), splittet til 2 par i NT1 boksen. Er ikke sikker på hva som blir gjort med IP telefonene, men ettersom den sender på RJ45 kabler og den sender vanlige IP pakker kan jeg tenke meg at den bruker 4 ledere om den skal kunne sende og motta. -Chief- Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Er jo svært tvilsomt at dette er en IP telefon. På Lyse sine nettsider står det: Fasttelefon via bredbåndFor å kunne bruke tjenesten, må du abonnere på en Internett-pakke fra Lyse. Du får levert en hjemmesentral hvor du kobler til de telefonapparatene du har. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Hvis du går inn på Enivest AS sine sider, så er det mulig du kan finne info. der. Evt. så kanskje du finner en link videre. Lenke til kommentar
uberboss Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Målte en sånn gammeldags telenorkontakt jeg hadde liggende, og motstanden der er på 394 MOhm.. Skal vi nedjustere denne til 380kohm kanskje???? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Skal vi nedjustere denne til 380kohm kanskje???? Ja, det kan vi godt. Testet en gang til, og denne gangen la jeg merke til kommaet :oops: Lenke til kommentar
christersam Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 kan kanskje komme med tips til deg gunder. du har jo "modemet" til lyse...for å hvertfall få telefonen fra dem å fungere så er det bare å koble telefonen inn i modemet? er det det svarte, eller det gamle hvite modemet? uansett, du kan bruke vanlige analog trådløs telefon i "modemet" til lyse, og du har da telefon i hele huset :-) hvis ikke kan du se på kablene som ligger i boksene dine rundt i huset....det ligger nok en pt/pts kabel med 2 par, alså 4 ledninger. det du da kan gjøre er å koble til det siste paret, og se hvilke par telefonen og boksene bruker, hvis du forstår hva jeg mener? men du har nok gamle telenor bokser, hadde sikkert vært greit å bytte disse ut med nye rj45 kontakter. enda bedre å lagt nye cat5 kabler, men det tviler jeg på du ønsker. men som sagt, trådløs telefon fungerer fint :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå