Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke nettverkskontroller (evt. Nettverkskort) etter formatering!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For videre hjelp bør du poste litt info om hva slags hardware du har. Har hatt lignende problemer, og da er det ofte bare feil driver. Er det et eksternt nettverkskort, eller et som er integrert i hovedkortet?

Sjekk gjerne nettsiden(e) til produsent og se etter lignende problemer. Ofte er det ikke et engangstilfelle.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har et problem med datamaskinen min. Det står i enhetsbehandling at nettverkskontroller mangler, men jeg vil heller tro det er nettverkskortet.

Jeg mener at jeg har driverne, og jeg har innstallert de, men likevel vil det ikke fungere. Noen som har peiling?

Nettverkskontroller er nettverkskortet. Det er bare det generelle navnet for den typen enhet som nettverkskort er - før riktige drivere er blitt installert og den får et mer spesifikt navn.

Om du ikke nå har noen enheter under "nettverk" kategorien i enhetsbehandling så er ikke driverene installert, eller installert korrekt - eller ev.t du har installert drivere som ikke faktisk er til dette kortet.

Gjør dette:

1: Ta et screenshot av enhetsbehandling for oss. Hvis du har en nettverk kategori så åpne den gjerne for oss så vi kan se hva som evt. er inni når du tar screenshottet.

Jeg snakker om denne skjermen:

http://screenshots.leeindy.com/device_manager.shtml

som du finner fra egenskaper-->enhentsbehandling på "min datamaskin" ikonet

2: dobbeltklikk på nettverkskortet ditt i enhetsbehandling (det som evt. kommer frem som nettverkskontroller) og gå så til "detaljer" og velg "hardware ID" fra listen. copy&paste informasjonen her til oss. Dette er "registreringsnummeret" til produktet så vi kan identifisere hvilket kort du har uten å gjette oss frem til det - og dermed garantere at vi finner riktige drivere for deg.

Vi må også vite hvilket operativsystem du har, og om du har 32bit eller 64bit versjonen av det - da dette påvirker hvilke drivere du i må benytte.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Er nettverkskortet integrert i hovedkortet? Hvis ja, sjekk at "network controller" er "enabled" i bios. Hvis ikke dette er problemet, ta og installer chipset/hovedkort-driveren.

Hadde selv et problem med at det int. lydkortet ikke ville bli oppdaget i win7 før jeg hadde instl chipset-driveren. I mellomtiden hadde jeg kjøpt et nytt kort.. :hrm:

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, men det funker ikke likevel..

Trur i grunn ikke det er det nettverkskortet som er noe feil med, det mangler heller noe under nettverkskort...

Det som står på cd-en er:

Wireless LAN

54Mbps/IEEE 802.11g PCI adapter/2.4GHz

Har innstallert den på pc-en og sånn, men likevel funker ikke nettet...

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, men det funker ikke likevel..

Trur i grunn ikke det er det nettverkskortet som er noe feil med, det mangler heller noe under nettverkskort...

Det som står på cd-en er:

Wireless LAN

54Mbps/IEEE 802.11g PCI adapter/2.4GHz

Har innstallert den på pc-en og sånn, men likevel funker ikke nettet...

Hold tungen bent i munnen nå!

Du har 2 nettverkskort i maskinen:

1 stk Intel Gigabit nettverkskort (FOR KABEL!)

1 stk uidenifisert (sansynligvis trådløst?) nettverkskort som foreløpig bare kommer opp som "nettverkskontroller".

Jeg kan identifisere det trådløse kortet for deg og sansynligvis foreslå en driver du kan bruke - men da må du vise med hardware ID på det kortet. Den du har vist nå er for det kablede Intel nettverskortet (og den har jo allerede drivere installert så den er det jo ingen problem med). Du må vise med hardware ID på "nettverkskontroller" enheten.

Det kan være at den CDen du nevner har riktige drivere - men utne å vite mer så kan det godt være du bare har rotet sammen hvilken CD det er - og at CDen faktisk inneholder drivere til et helt annet trådløst kort. Det er også muilig at du bare har installer driverene feil, eller at driverene ikke støtter Vista slik at du trenger noen andre mer oppdatert drivere. Jeg ønsker helst ikke å spekulere for mye hva du har gjort galt når det er fullt mulig å entydig indentifisere kortet og dermed forslå korrekte drivere uten å måtte annta noe som helst.

Jeg avventer til du kommer tilbake med hardware ID på denne så jeg kan forseslå driverene du trenger.

(det gjøres via et søkeverktøy slik som dette:

http://www.pcidatabase.com/ )

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk skal du ha!

Jeg er sikker på at det er den riktige cd-en.

Når jeg gikk innpå manualen til den stod det at den heter noe sånt som:

REALTEK RTL8185 Wireless LAN driver and utility

Men dette hjelper kanskje ikke..

Kanskje dette bildet funker?

Endret av Per Kalle
Lenke til kommentar

OP Jeg søkte litt for deg og det virker som kortet du har bruker en Ralink chip. Disse brukes i en haug forskjellige kort under mange forskjellige produsentnavn, men det vil fungere fint med generiske drivere fra chippens produsent. Du kan laste ned drivere som vil supporte kortet her:

http://wikidrivers.com/wiki/Ralink_RT2860

Eller gå direkte til ralink sine sider og last ned derfra evt.

Realtek er ikke blandt de som bruker denne chippen - så det forklarer nok hvorfor de driverene du forsøkte å bruke ikke fungerte - de er rett og slett ikke driverene til dette kortet som du har forsøkt å installere.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...