Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

formatere toshiba satelite uten cd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg anntar du mener reinstallere OS når du sier "formatere" ?

Du må jo nødvendigvis ha noe å installere fra. Først bør du ta vare på windows keyen din gitt at du har en ekstra installasjon slik at du kan bruke denne igjen ved reinstallasjon:

Eksempelvis med:

http://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Så må du få fatt i en CD/DVD av samme windows versjon (noter deg hva du har fra før av ved å sjekke egenskaper på min datamaskin).

En løsning er jo å laste ned en CD. Dette er teknisk sett ikke lovlig selv om du har en lovlig key for produktet - men det vil jeg se på som et "gråsone" problem gitt at du allerede har betalt for produktet tross alt.

Ellers kan du kontakte leverandøren av maskinen og spøre om de kan skaffe til veie en erstatningsdisk på noen måte.

-Stigma

Lenke til kommentar

En løsning er jo å laste ned en CD. Dette er teknisk sett ikke lovlig selv om du har en lovlig key for produktet - men det vil jeg se på som et "gråsone" problem gitt at du allerede har betalt for produktet tross alt.

Et problem med denne metoden, er at man aldri vet hvilke "godsaker" som er lagt inn i den versjonen du laster ned. For alt vi vet, er den full av keyloggere, bakdører og trojanere lagt inn for at spam'ere og andre har lagt inn for å kunne bruke maskinen din til jævelskap...

Slik jeg ser det, har du 2 alternativer. Kontakt produsenten av PCen og hør om de kan sende det en ny CD (enkelte gjør det, andre gjør det ikke og noen tar betalt for dette). Det andre alternativet er å låne en CD av en kompis.

Lenke til kommentar

Et problem med denne metoden, er at man aldri vet hvilke "godsaker" som er lagt inn i den versjonen du laster ned. For alt vi vet, er den full av keyloggere, bakdører og trojanere lagt inn for at spam'ere og andre har lagt inn for å kunne bruke maskinen din til jævelskap...

Slik jeg ser det, har du 2 alternativer. Kontakt produsenten av PCen og hør om de kan sende det en ny CD (enkelte gjør det, andre gjør det ikke og noen tar betalt for dette). Det andre alternativet er å låne en CD av en kompis.

Ja, sånt må man alltid være obs på. Det er ikke vanskelig å finne en clean versjon på nettet om man vet hva man driver med men hvis trådstarter må spørre om slike ting til å begynne med så er det selvfølgleig safere å høre med produsent først. Å finne korrekte norske versjoner på nettet er uansett en del arbeid.

Om det ikke frer frem med å kontakte leverandøren kan du jo prøve å forhøre deg med Microsoft Norge. Sidne du har lisens fra før så er det mulig de kan bare sende ut en erstatningsdisk uten medfølgende lisens. De tar sikker noe gebyr for å sende ut en disk i så tilfelle men det er ihvertfall et alternativ du kan undersøke.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...