Gå til innhold

Gigabit hjemmenett, billigste og riktigste vei til målet

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har fibernett fra loqal. Med dette kommer det også en ruter med trådløst nett.

Denne har også tilkoblinger for 100mb kablet nett.

I kjelleren har jeg satt opp en server. På stua har jeg div enheter som overfører data til/fra serveren. Jeg har lagt opp kabelet nett mellom server, ruter og stua.

Problemet er at jeg ønsker gb forbindelse mellom serveren og enhetene på stua (blu-ray avspilling og full backup m.m.), men ruteren fra loqal kun har 100mb nett.

Ruteren fra loqal har alt jeg trenger med trådløst nett, sikkerhet osv.

Hva bør jeg sette inn i nettet som er den mest kostnadseffektive løsningen som trenger minst administrasjon?

En ruter til, en switc eller et akksesspunkt? Foreslå gjerne konkrete produkter.

På forhånd takk, TEK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for kjapt svar :-)

Joda, har gb nettverkskort i de maskinene det gjelder, ellers hadde det jo vært lite poeng ;-)

Du har forøvrig helt rett i atat det gjelder kablet nett (er det mulig å få til gb over trådløst?)

-tek

Endret av Trond-Eirik
Lenke til kommentar

Kjempemessig!

Lain, leste litt feil på det dubskrev, beklager ( men nei, har ikke gb internett :-)

Da blir oppsettet såvidt jeg forstår som følger:

Internett -> ruter (fra loqal)

ruter -> switch 1(i kjeller)

switch 1 -> server

switch 1 -> switch 2 (på stua)

switch 2 -> klient 1

switch 2 -> klient 2

(-> indikerer kablet nett)

Og da vil trafikken mellom for eks klient 1 og server kun gå vis switchene og ikke innom ruteren, og dermed oppnå gb hastighet!

Fint om noen gidder å bekrefte at jeg har forstått dette riktig. Regner med at både switch 1og 2 blir av typen Geek anbefalte om ingen har formening om noe annet...

Lenke til kommentar

Kjempemessig!

Lain, leste litt feil på det dubskrev, beklager ( men nei, har ikke gb internett :-)

Da blir oppsettet såvidt jeg forstår som følger:

Internett -> ruter (fra loqal)

ruter -> switch 1(i kjeller)

switch 1 -> server

switch 1 -> switch 2 (på stua)

switch 2 -> klient 1

switch 2 -> klient 2

(-> indikerer kablet nett)

Og da vil trafikken mellom for eks klient 1 og server kun gå vis switchene og ikke innom ruteren, og dermed oppnå gb hastighet!

Fint om noen gidder å bekrefte at jeg har forstått dette riktig. Regner med at både switch 1og 2 blir av typen Geek anbefalte om ingen har formening om noe annet...

Hva skal du med 2 switcher hvis du nå bare bruker 1 ruter?

Du legger da bare Gb switchen mellom ruteren og enhetene du brukte før, hvis du har trukket kablene allerede er det jo ikke noe poeng å kjøpe 2 switcher og legge i kjelleren så lenge det bare er snakk om 1 server.

edit: Så lenge du ikke har ruteren mellom de 2 switchene(hvis du planlegger å kjøpe 2) så vil all trafikk gå som Gb(i teorien, du vil ligge litt under vanligvis)eneste ruteren vil gjøre er å gi IP adresser og internett tilgang til nettet ditt, switchen går på mac adressen til utstyret ditt.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

han har vel 2 switcher ifra før, og 1 kabel opp ifra der router er i dag. Router fungerer som switch to i dagens oppsett sånn jeg forsto det.

Siden han skal ha internet, og ikke har 2 nettverkskort i servern, er han avhengig av en switch nede for å få både server og internet router på nett.

Lenke til kommentar

Det er to switcher pga at jeg bare ønsker å trekke en enkelt kabel fra kjelleren og opp på stua.

På stua har jeg flere enheter, derfor må jeg ha en switch der.

I kjelleren må jeg kople serveren og enhetene oppe sammen uten å gå via ruteren, derfor en switch der.

Blir vel riktig tenkt det?

Lenke til kommentar

Det er to switcher pga at jeg bare ønsker å trekke en enkelt kabel fra kjelleren og opp på stua.

I kjelleren må jeg kople serveren og enhetene oppe sammen uten å gå via ruteren, derfor en switch der.

Nå vet ikke jeg hvordan huset ditt ser ut, men hvorfor drar du da ikke en kabel mellom ruteren din og til stuen og en kabel ned til kjelleren, da trenger du jo bare en switch.(Det funker jo selvfølgelig med 2, og ja du vil få Gb mellom enhetene dine)

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan huset ditt ser ut, men hvorfor drar du da ikke en kabel mellom ruteren din og til stuen og en kabel ned til kjelleren, da trenger du jo bare en switch.(Det funker jo selvfølgelig med 2, og ja du vil få Gb mellom enhetene dine)

Serveren og ruteren står i samme rom. Stua er i en annen etage og kabel dit må gjennom flere vegger. Jeg betaler GLATT 2-300 for å slippe å dra to kabler (for alt jeg vet blir det rimeligere også, 30m kabel koster det også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...